Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad inne på altan  (läst 2640 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Curiosity

Spabad inne på altan
« skrivet: augusti 27, 2018, 15:04:28:28 »
Premiärfrågar här på forumet då vi funderar på ett spabad.

Kort frågeställning: Skulle det fungera att ha ett spabad inne på en oisolerad altan? Tänker då fuktmässigt sett när man använder det så det inte droppar från taket.

Tankegångar: Har hela tiden tänkt att ställa spabadet utanför altanen som är under planering att byggas, men fick mig en tankeställare när en person tipsade om att står det inne på altanen borde det vara en skonsammare miljö för spabadet då det inte utsätts för vind, regn och snö. I så fall är tankegången att gräva ur i marken, ordna en stabil isolerad grund att stå på och bygga altanen (ca 28 kvm) runt badet, badet blir dock inte något särskilt nedsänkt. Altanen blir pulpet-formad med tyvärr rätt låg taklutning, därav kanalplasttak, skall vara helt oisolerad och förses med ventilationspartier mellan tak och vägg. Badet ska stå i ett hörn med skjutpartier på två sidor som kan öppnas helt runt badet. Försöker hitta bilder på en liknande lösning men alla står utomhus eller möjligtvis i källare enligt våtrumsregler och avfuktare. Det kanske finns en anledning till att jag inte hittar några bilder, tänker jag.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Spabad inne på altan
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2018, 15:16:55:55 »
Altan är för mig en öppen plats uppställd på plint eller stolpar. Menar du ett (som jag kallar det) uterum eller veranda? Ibland även altantak.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mr Curiosity

SV: Spabad inne på altan
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2018, 15:38:02:02 »
Uppreglat golv på plintar
Skjutdörrspartier på två sidor, träfasad på en sida, sista sidan är huset som det fäster mot
Reglat tak med kanalplast ovanpå
Alltså ett rum som går att stänga helt vanligtvis men öppna upp på två sidor när det är varmt, dock helt oisolerat och enklast möjliga skjutdörrar för att rummet ska ventileras väl.

Utloggad nijo2

SV: Spabad inne på altan
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2018, 17:42:43:43 »
Uppreglat golv på plintar
Skjutdörrspartier på två sidor, träfasad på en sida, sista sidan är huset som det fäster mot
Reglat tak med kanalplast ovanpå
Alltså ett rum som går att stänga helt vanligtvis men öppna upp på två sidor när det är varmt, dock helt oisolerat och enklast möjliga skjutdörrar för att rummet ska ventileras väl.

Tänk på att du förlora en i mitt tycke bästa upplevelse ... en stjärnklar himmel.

Utloggad Mr Curiosity

SV: Spabad inne på altan
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2018, 20:02:09:09 »
Det var också min första tanke när jag fick "tipset" om inomhus, det är väl att vara utomhus som man vill vara liksom? Å andra sidan kan man ju vända på det en aning och säga att om den står under tak kan man bada oftare då vädret inte påverkar. Exempelvis denna ruskiga kväll med blåst och regn vore det inte så skönt att vara under bar himmel anar jag?

Det finns verkligen för- och nackdelar med båda alternativen, vill bara utreda varför så få ställer spabadet inomhus/skyddat?

Utloggad Erica

SV: Spabad inne på altan
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2018, 21:25:12:12 »
Det handlar om stora mängder med fukt som måste transporteras bort om du ställer ett spa i ett ouppvärmt utrymme. Avdunstningen styrs av temperaturdifferensen mellan vattnet och luften. Står ett spa med 40-gradigt vatten i ett utrymme som kan bli -20 grader vintertid så får du en extrem differens på 60 grader. Du får nog se upp så att du inte får nedisning av tak och andra ytor, ungefär som fartyg kan råka ut för i vinterstormar. Sådan is kan bli mycket tung och orsaka mycket skada.

Ställer du ditt spa i ett uppvärmt rum så har du i stället behov av kraftiga avfuktningssystem för att inte få ut en massa fukt i byggnadskonstruktionen. Visserligen blir avdunstningen mycket mindre - har du 25 grader i rummet så har du en temperaturdifferens på 15 grader i stället för 60 grader i exemplet ovan, men att hålla fuktnivån nere och samtidigt hålla rummet varmt är ju inget energisparprojekt precis - det lär gå åt en hel del el.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag