CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grus bildas i mitt spabad  (läst 2996 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jojo Ett

  • Gäst
Jojo Ett
Grus bildas i mitt spabad
« skrivet: augusti 19, 2018, 22:09:46:46 »
Jag har sedan ett par månader ett uppblåsbart spabad som använts flitigt. Men senaste veckan har det börjat bildas något slags grus eller kristaller, som verkar komma ut från pumpen. Gruset är flerfärgat vitt och grått med en kornstorlek på ca 1-3 mm. Jag förstår inte vad detta kan vara, och hur man skall bli av med detta problem. Någon som upplevt samma fenomen?
Byter och rengör pappersfiltret 2-3 gånger per vecka.

Tacksam för svar.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Grus bildas i mitt spabad
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2018, 16:56:27:27 »
Känn på klumparna. Känns de feta så är det nog fett, typ från hudfett, sololjor m.m. Men känns de sträva eller bara faller sönder mellan fingrarna så kan det röra sig om kalkutfällningar. Har du hårt (kalkrikt) vatten ? Risken för kalkutfällningar ökar i så fall om du har högt pH, en sänkning löser ofta då problemen.

Har du däremot fått fett i större mängd i vattnet blir det svårare. Det sätter sig ofta fast, värst i vattenlinjen. Vattenlinjen kan man ju skrubba med skrubbisvamp och rengöringsmedel, men finns det gott om fettklumpar i vattnet skulle jag nog göra ett vattenbyte och skrubba rent alla ytor efter tömningen.

Jojo Ett

  • Gäst
Jojo Ett
SV: Grus bildas i mitt spabad
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2018, 17:52:32:32 »
Vi har mjukt vatten här i kommunen, men mitt ph ligger nog lite i överkant.

Gruset känns inte fett, och vi har ingen fettlinje längs vattenlinjen. Allt känns rent och "normalt" förutom att det plötsligt dykt upp grus på botten. Gruset verkar falla ut från utloppet, för det samlas en del grus på silens insida i utloppet.

Skall kanske prova med att sänka phvärdet för att se om det blir bättre.
Eller kan det vara något annat jag skall testa?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag