CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: iDip Hjälp !!!  (läst 861 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Haga 9

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stenstorp
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Spa bad javisst!
    • Visa profil
iDip Hjälp !!!
« skrivet: augusti 16, 2018, 21:27:22:22 »
Hej !
Håller på att bli galen. Har ett spabad som rymmer 1400 liter och mäter vattenkvaliten med en iDip. Nu till mitt problem för en vecka sedan så var PH lite lågt 6,9 så jag la i 10 ml PH+ sedan efter några timmar när jag mätte igen så kommer texten HI PH upp och det tolkar jag som ett för högt värde så nu har jag varje dag ibland 2 gånger per dag i en vecka fyllt i PH- 10 ml åt gången men hela tiden kommer HI PH upp grrr. Kan det vara så att jag tolkar texten fel och i stället pytsa i PH+ vattnet har under veckan blivit allt grumligare och grumligare. Har klorerat som man skall och vattnet är bara ca: 1 månad och då bytte jag av precis samma anledning som nu.  mvh Per

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: iDip Hjälp !!!
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2018, 08:13:36:36 »
Låter trist det där  :-\ . Jag har inget direkt svar men om man följer anvisningarna för hur man ska klorera så har jag fått för mig att man väääldigt snabbt kommer upp i höga värden av cyanursyra, vilket leder till klorblockering (eller iaf att kloret slutar fungera). Då får man dåligt vatten illa kvickt. Jag vet inte om det är det du råkat ut för men det var min första tanke iaf. Vilket Alka-värde håller du, enligt föreskrifterna 80-120 eller? Jag håller istället alka runt 40-50 och ph-värdet är då extremt stabilt. Förut försökte jag ligga på 80-120 på alka men då var det ett hiskeligt justerande av ph och Alka hela tiden.

/Urban.

Utloggad Haga 9

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stenstorp
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Spa bad javisst!
    • Visa profil
SV: iDip Hjälp !!!
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2018, 18:21:59:59 »
Hej o tack för ditt svar Urban. Då är det nog så att det blivit för mycket klor. Vi är 2 st. frugan och jag som badar ungefär två gånger i veckan och vi är väldigt noga med att duscha innan vi badar. Alkaniteten var påtok för högt så jag bytte vatten och kanske skall klorera mindre i fortsättningen. // Per   

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag