VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brom, klor och övrig behandling  (läst 12394 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #10 skrivet: augusti 15, 2018, 14:57:31:31 »
...och klor (i pulverform) är bra att ha hemma även om du kör Brom. Som sagt, har man fått smutsigt vattnet efter en fest så är det bra att dundra ner ett par skopor klor så kommer (möjligen) vattnet att va bra efter några dagar. Därefter fortsätter man som vanligt med Brom + aktivt syre. Jag brukar också sätta i en skopa (eller 0,5 skopa) klor när vattnet är helt nytt. Detta för att va säker på att det nya vattnet verkligen är helt fritt från orenheter. Då tar det ett par-tre dagar för kloret att försvinna och först då börja med brom. Nu är det så att vi i Sundsvall har extremt rent och fint kranvatten så jag tror egentligen inte kloret är nödvändigt från start, men jag gör det ändå. Sen kan man göra en klorchock om man ändå upplever att vattnet inte är helt ok. Jag gör det ibland möjligen 1 ggn/månad eller 1 ggn/varannan månad. Så det är ingen nackdel att ha klor hemma.

/Urban.

Poolgiganten

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #11 skrivet: augusti 15, 2018, 15:31:23:23 »
Ok. Tack för tipset.

Nu när vårt börjat bli lite grönt, hur lång tid kan det ta innan det visar sig om det blir bra efter en chock med aktivt syre?

Kan ta hem en burk klor också så är man kanske på säkra sidan.

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2018, 20:13:15:15 »
Drog i aktivt syre när jag kom hem.
Inte hänt så mycket än men det kanske tar sin tid..
Tycker det luktar lite skumt men det kan vara inbillning.
Om jag nu slängt i syre, när kan jag slänga i klor om det också behövs? Man ska väl inte blanda kemikalier vad jag förstår.

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2018, 08:50:52:52 »
Oj, är vattnet så pass dåligt  :( . Vetti tusan om det ens räcker med klor då (klor är det starkaste medlet). Jag skulle byta vatten och börja om från början. Ett vattenbyte kostar inte mer än dryga 50 kr ändå.

/Urban.

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #14 skrivet: augusti 16, 2018, 09:24:58:58 »
Luktade inte så mycket i morse, så vet inte vad det kan ha varit. Men det är fortfarande grönt.
Får försöka få tag i klor och se om det hjälper innan vattenbyte sker.

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #15 skrivet: augusti 16, 2018, 09:47:36:36 »
Ok, om du köper klorpulver så lös först upp pulvret i en tillbringare med vatten innan du adderar det i spabadet. Du behöver nog kanske totalt 3 matskedar klorpulver så lös upp den mängden i omgångar i en tillbringare. När du satt i kloret i badet ska färgen på mätstickan (du får ju vänta någon timme innan du mäter efter du tillsatt kloret) vara den mörkaste lilafärgen, hela vägen upp till max ska det vara.

/Urban.

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #16 skrivet: augusti 16, 2018, 11:52:09:09 »
Vad är för övrigt skillnden och lösa upp det först eller hälla det rakt i badet som jag gjorde med aktiva syret?

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2018, 13:17:12:12 »
Klorpulvret brukar vara mer grovkornigt än det aktiva syret. Klorpulvret hinner inte lösas upp innan det landar på botten av spabadet, vilket inte är bra för "plasten" på botten. Ligger liksom där och fräter. Det tar bara några minuter att lösa upp det i tillbringaren.

Detta gäller alltså "minichlor" det jag använder. Det finns ju andra klorpulver och dessa kanske löses upp direkt, vad vet jag.

/Urban.

Utloggad Erica

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #18 skrivet: augusti 16, 2018, 15:22:51:51 »
Klor i pulverform är oftast kalciumhypoklorit, som går att använda både som chockklor och för "vanlig" klorering. Som sagts ovan, det bör inte få ligga koncentrerat på plastföremål eftersom det är starkt blekande. Det finns också flytande klor (natriumhypoklorit) att köpa. Då slipper man lösa upp det, men i stället får man hålla noggrannare koll på pH, eftersom natriumhypoklorit driver pH uppåt och pH får ju inte bli för högt, då fungerar inte desinfektionen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #19 skrivet: augusti 16, 2018, 15:48:19:19 »
Klor i pulverform är oftast kalciumhypoklorit, som går att använda både som chockklor och för "vanlig" klorering. Som sagts ovan, det bör inte få ligga koncentrerat på plastföremål eftersom det är starkt blekande.

Jag är inte så säker på det.

Folkpools "Snabbklor" innehåller natriumdiklorisocyanurat
Poolstores "Chockklor innehåller kalciumhypoklorit
Poolklubbens "Chockklor" innehåller DIKLORISOCYANURSYRA NATRIUMSALT DIHYDRAT
Nitors "Chockklor" innehåller kalciumhypoklorit

Orkar inte leta reda på fler, men att det står chockklor på burken och sedan förutsätta att det är kalciumhypoklorit är fel. Läs säkerhetsdatabladen innan så ni vet vad ni köper.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan