CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Snälla hjälp mig!  (läst 18078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harriboy

Snälla hjälp mig!
« skrivet: december 15, 2016, 17:26:14:14 »
Jag har fått vita/ gula flan i mitt spabad. Dem simmar runt i spabadet och finns i utsuget samt i filtret. Jag sköter mitt spabad som mitt eget barn och följer dem rekommendera skötselanvisningarna som jag fått av min återförsäljare. Jag har använt algmedel och jag har använt  rörcleaning och jag byter filter vad tredje vecka samt kollar ph och klor värderna varje vecka samt att jag klorerar efter varje bad. Har pratat med olika spabads återförsäljare och alla verka gissa på olika anledningar vad det är och hur man blir av med skiten. Nu säger min återförsäljare att jag ska klora badet extra mycket och sen köra rörcleaning igen och byta vatten typ tre gånger.
Jag är så trött på detta och har funderat att sälja spabadet eftersom detta är ett återkommande problem för mig.
Snälla ni som har erfarenhet av detta och vet hur man gör för att undervisa detta. Snälla hjälp mig.
Mvh
Harri

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #1 skrivet: december 15, 2016, 18:14:13:13 »
Det finns väl bara två saker som jag kan tänka mig stämmer in på din beskrivning: troligast skulle jag sätta kalkutfällning, vilket uppkommer om du har hårt vatten och speciellt vid högt pH. Det andra alternativet vore feta utfällningar som man kan få av sololjor, hudkräm m.m. Sätter sig flocken fast på kanten ? Känn då på dem. Feta avlagringar känns just feta. Kalkavlagringar känns torra och o vissa fall, särskilt efter en tid om de satt sig på något, sträva eller småskrovliga.

Botemedel: mot feta avlagringar: se till att alla som använder badet duschar och tvättar sig ordentligt först och inte smörjer in sig med diverse krämer m.m. Mot kalkavlagringar: sänk pH till lägsta nivån i normalspannet. Om du har mycket hårt vatten så försök få tag på annat vatten eller skaffa ett avhärdningsfilter.

Du har blivit rekommenderad mera klor, men detta hjälper bara om det handlar om alger, vilket jag inte tror - alger växer mest på ytor och är oftast mer eller mindre grönaktiga.

Utloggad nijo2

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #2 skrivet: december 15, 2016, 20:40:02:02 »
Just vita flagor har varit upp tidigare och Spareparator nämnder där att det troligast beror på biofilm och då skall man chockklora och sen köra en pipecleaner, byta vatten. Detta kan behövas upprepas.

Jag har själv fått vita flagor en gång och det var just efter en pipecleaner, bytte vatten ett par ggr. och sen var det borta.

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #3 skrivet: december 16, 2016, 15:03:47:47 »
Ok!
Jag tänkte chockklorera vattnet sen köra pipecleaner. Tömma badet igen och fylla på nytt vatten.
Jag får olika bud från olika återförsäljare med olika kemiska metoder. Någon säger att det kommer från rören. Men spabadet är ju inte mer ett år gammalt o då ska man ju inte behöva köra pipecleaner enligt vissa återförsäljare. Andra säger att jag klorar för lite att det är anledningen medans andra säger att det inte har med kloret att göra. Fan fan ska man tro på.
Flanen går sönder när man tar på dem o förökar sig mer o mer.
Det är andra gången jag får skiten.
Ibland när allt är bra så kan jag upptäcka några enstaka i badet. Men nu finns dem i hela spabadet.
Jag har använt algmedel förut och vet inte om det hjälpte eller inte?
Tack för att ni vill hjälpa mig. Har ni fler info om detta så kommentera tack.
Jag återkommer efter vattenbytet vad som hänt.
Mvh
Harri

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #4 skrivet: december 16, 2016, 15:27:11:11 »
Prova köra en rengöring enligt rek, byt sedan fabrikat på kemet.
Jag har kört med Bayrol i flera år och bara kört pipeclean 2 gånger och aldrig sett en flaga i vårt SPA.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #5 skrivet: december 17, 2016, 00:02:15:15 »
Du måste först avgöra om flagorna är kalk eller från biofilmen, det gör du enklast genom att försöka ta upp en mängd vatten med ett antal flagor i en glasburk till hälften. Blanda sedan lite klorpulver i vatten så du får ett PPM på minst 10, gärna 20 i ett glas. Häll sedan ner den lösningen i vattnet med flaggorna och låt stå i 30-60 minuter.

Har flaggorna lösts upp efter den tiden så kan du konstatera att det är avlagringar av biofilm i rörsystemet som släppt och ställer till problem .

Är däremot flaggorna kvar så kan man utgå ifrån att det är kalkavlagringar som släpp i rörsystemet som ställer till problemen.

Nu när du vet vad som orsakat flaggorna så kan du behandla problemet på rätt sätt.

Är det kalk så behöver du en avkalkningskemikalie som mjukar upp och binder in kalken så att det fastnar i filtret, den bästa jag har provat för detta är LeisureTime Defender.

Är det biofilm som släppt så kanske du får köra flera svängar med pipeclean innan du får bort avlagringarna, jag kan rekommendera Ahh-Some Hottub cleaning Gel som är den effektivaste jag provat än så länge.

Sedan avsluta med en riktig superklorinering av badet där du håller minst 15ppm klor i minst 1 timme med pumparna på full sprutt.

Byt sedan vatten och börja om på nytt.

Lycka till !
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #6 skrivet: december 17, 2016, 10:09:35:35 »
Kan man verkligen ha så kalkhaltigt vatten att det blir några avlagringar att tala om på 1 år?
I min värld är det mycket större risk att han använt kemikalier med ett fyllnadsmedel (kalk t.ex  <dontkn>) som anrikas och avsätter sig och bildar dessa flagor...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #7 skrivet: december 17, 2016, 13:16:39:39 »
Det finns gott om vatten med mycket hög kalkhalt på många håll i Sverige. Det kan vara så illa att kalk sätter igen det mesta i husets vattensystem - duschstrilar, varmvattenberedare m.m., men ofta maskeras i stället det höga kalkinnehållet av att vattnet är lite surt (lågt pH). I så fall förblir kalken i lösning och kommer inte att fällas ut lika lätt. Men om då pH blir högre och man hamnar över gränsen för kalkutfällning så kan det snabbt fällas ut avsevärda mängder. Det går ju att mäta vattnets kalkhårdhet så vet man om det är detta som ligger bakom. Bor man på landet kan man ibland fråga grannarna - har de flesta grannar skaffat avhärdningsfilter så vet man ju att vattnet i trakten är hårt.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #8 skrivet: december 17, 2016, 17:03:49:49 »
Med tanke på den relativt höga vattentemperaturer sommar oftast har i ett spabad så behövs det inte speciellt lång tid för att det ska kunna bli kalkavlagringar. Då vatten avdunstar så blir kalken kvar isvattnet och kan byggas upp.

Beror givetvis mycket på vilka förutsättningar som finns när det gäller vattnet man fyller med.

Bor man i ett område med hårt vatten så är risken överhängande men även om man fyller med vatten från egen brunn eller borrhål.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #9 skrivet: december 19, 2016, 11:30:27:27 »
Nu har jag gjort ett test genom att jag har fyllt två glas med vatten från spabadet där dessa flan finns med. Ena glaset hällde jag i klor och i det andra glaset hällde jag i algmedel som jag köpt från återförsäljaren. Efter ett dygn så finns flanen kvar i vattnet. Jag upplever att det luktar ganska mycket klor som i ett badhus från mina test glas.
så dem försvinner inte med hjälp av klor eller algmedel.
Jag bor i Stockholm Stad så jag har kollat upp vattnet och vattnet är mjuk i Stockholm.
Detta är ett mysterie vad dessa flan kommer i från.
Jag vill informera att varje gång någon badar i badet så har alla duschat innan. Jag kollar värderna två gånger i veckan och ser till att ph är okey för att kloret ska fungera på bästa sätt. Jag byter filter var 3:e vecka och tvättar dem med filtertvätt. Jag byter vatten 4 gånger per år. Vi badar ca 2-3 gånger i månaden.
Tack för att ni hjälper mig med era funderingar.
I dag ska jag köra pipecleaner o byter vatten så får vi se vad som händer?
Tyvärr så har jag inga större förhoppningar att det ska bli bra....

Utloggad Wildkris

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #10 skrivet: december 19, 2016, 20:37:52:52 »
Hur länge har ni haft badet?

Jag skulle köra Ahh-some (http://www.spaprylar.se/some-cleaner-p-467.html). Känns som rörrengöringen nummer 1! De vita flarnen kan ju inte bara uppkomma av sig själv! Det måste sitta i rören om det inte är alger, kalk eller något kloret rår på!
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #11 skrivet: december 21, 2016, 10:30:48:48 »
Jag vill än en gång lyfta möjligheten att du kanske använder kemikalier som skapar dina problem.
Jag skulle prova med andra kemikalier efter vattenbytet.
Vi har kört med Bayrol hela tiden, och jag har aldrig sett några flagor på 5 år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #12 skrivet: december 25, 2016, 14:54:25:25 »
Hej igen!
Här kommer information vad som har hänt. Fick ett recept från återförsäljaren som ska få bort dessa flan.
Jag körde rörcleaning som jag köpte från återförsäljaren. Jag lät den vara i badet i 12 Timmar som det står på flaskan. Körde spabadet med alla pumpar i 5 gånger 20 minuter. Skiftade filtrerana och tvättade dem mellan körningarna. Det välde ut vita/gula flan från filtrerna när jag sköljde dem. Har haft en liten håv som jag tagit bort flytande flan i badet. Hade i algmedel som det står i receptet. Tömde badet på vatten och lossade alla jetsen för att få bort ev flan och avlagringar med örontops. Fyllde spabadet med vatten och klorade badet och lät pumparna gå i 4 gånger 20 minuter. Lossade filtren och tvättade av dem. Fanns få flan i filtren. Tömde spabadet igen och fyllde upp igen o värmde upp badet till 38 grader och kollade ph värdet som var bra. Klorerade badet med 6 st matskedar samt senare algmedel och avslutade med klarningsmedel som jag blev rekommenderad av receptet.
Efter ett dygn lyfte jag på spalocket o kollade in i badet. Hela badet var fullt av vita flan. Det var otroligt mycket flan.
Det låg massa flan på varje sittplats i badet och även i på filtren.
Nu har jag återigen tvättat av filtren som hade fullt av flan och använt hov och plockat upp massor av flan.
Nu har jag precis kört andra omgången av rörcleaning och kör samma runda igen.
Jag är så jävla trött på detta jävla spabad.
Här är receptet jag fått:
Kör rörcleaning.
Byt vatten och låt badet bli varm 25-35 grader.
Balansera ph värdet.
Chocklorera vattnet med 6-7 matskedar och kör alla pumpar öppna.
Slå i algmedel och låt pumparna gå 2 gånger 20 minuter.Detta kan skumma.
Slå sedan i klarningsmedel. Överdosera om behov finns.
Gör rent filterna.
Detta kan ta några dygn.
Om det inte fungerar gör om processen.

Enligt mig är det här något som kommer från rören och verkar finnas i stora mängder.
Jag har haft badet i 18 månader o kört redan 3 st rörcleaning o flanen återkommer hela jävla tiden.
Jag har massor med bilder som jag tagit med mobilen om någon vill se hur flanen ser ut.
Era svar och funderingar är mitt enda hopp i detta. Tack för ert angagemang.
Mvh
Harri


Utloggad Wildkris

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #13 skrivet: december 25, 2016, 16:00:34:34 »
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #14 skrivet: december 25, 2016, 16:08:22:22 »
Om du får ut flan i sådana mängder så måste det ju gå att samla ihop så mycket att det går att få analyserat vad det är för något. Som jag nämnde tidigare, lägg några i syra och se om de löses upp - troligtvis då kalk. Testa med lösnings- eller avfettningsmedel för att se om det är fett. Eller kanske rent av samla ihop en liten påse med flan och tag med dem till leverantören. Det måste ju gå att kemiskt undersöka vad det egentligen är du har fått. Jag har inte hört talas om någon som haft sådana mängder av något sådant här som det tydligen handlar om i detta fall.

Har du köpt badet nytt eller begagnat ? Om det köpts begagnat kan ju massor av någonting ha kommit i det hos tidigare ägare, suttit kvar i rören och sedan nu lossnat när du kört ren rören.

Det faktum att det kom ut massor av dem efter att du kört pipe cleanern tyder ju på att själva flanen kanske inte löses upp av pipecleaner, utan att de kanske i stället bara lossnar från väggarna och åker ut i systemet.

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #15 skrivet: december 25, 2016, 16:14:06:06 »
Det slog mig också att du i fråga om vattnet bara sa att du bor i Stockholm - men det innebär ju inte nödvändigtvis att du har Stockholms kommunala vatten - det finns ju folk med privata brunnar även i storstadsområdena och i så fall kan vattnet vara helt annorlunda än det kommunala. Jag känner en familj, boende i Göteborg. De hade tidigare en privat brunn eftersom de aldrig anslutit fastigheten till kommunvattennätet, som byggt ut till deras område efter att huset byggts. De fick problem med kalk och hårt vatten. En vattenanalys på brunnsvattnet visade 29 dh, vilket är extremt hårt vatten och då fanns förklaringen till de praktiska problemen direkt. Efter att fastigheten anslutits till det kommunala nätet försvann problemen.

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #16 skrivet: december 25, 2016, 22:54:33:33 »
Jag har en glasburk med vatten och flan från badet samt foton från badet. Jag köpte spabadet helt nytt i april 2015.
Jag har komunalt vatten.
Vad menar du att lägg några flan i syra? Vad för typ av syra?
Lösningsmedel. Menar du typ aceton eller liknande. Jag är dålig på kemiska ämnen. Så kan jag få handledning vad för typ av syra och lösningsmedel?
Jag visade flanen till återförsäljaren som inte sa vad det var utan gav mig recept för hur man blir av med dessa flan.
Jag ska ringa dem på tisdag och berätta vilka mängder jag har i badet.
Jag rapporterar när jag vet mer. I morgon byter jag vatten igen så får vi se vad som händer.
Mvh
Harri

Utloggad Wildkris

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #17 skrivet: december 25, 2016, 23:22:44:44 »
Ta med en flaska av badvattnet och be dem mäta upp det!
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #18 skrivet: december 26, 2016, 11:46:05:05 »
Med syra menar jag i stort sett vilken syra som helst, de flesta syror löser upp kalk, det tar bara olika lång tid. Utspädd saltsyra, t.ex. 5 % tar det ganska snabbt. Jag skulle tro att citronsyra fungerar också, tar bara lite längre tid. Med lösningsmedel tänkte jag på lacknafta, thinner, cellulosaförtunning och liknande. Allt som är fettbaserat brukar lösas upp av det. Aceton går nog också, men aceton kan även lösa upp t.ex. färg så det blir kanske inte lika specifikt som test.

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #19 skrivet: december 29, 2016, 11:38:41:41 »
Jag har haft massa flan i ett tidigare spa

körde rörclean överdoserat i 24h och bytte vatten - Klart

Sen ska man inte ha filter i när du kör rörclean

Om du vill veta om det är kalk så skulle jag ta flan i ett glas och hälla på ättickssprit det löser kalk på några min
Men jag tror att det är skit i ditt system





Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Utloggad Watch

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #20 skrivet: december 29, 2016, 16:56:44:44 »
Jag skulle inte rekommendera att köra pumparna utan filter på plats. Läs noga igenom din manual vad som gäller så du inte sätter garantivillkoren ur spel.  ???

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #21 skrivet: december 29, 2016, 19:23:43:43 »
Nu har jag återigen kört ett vattenbyte och det börjar bli mindre med flan i badet.Men i morse när jag lyfte på locket låg den 10-20 flan på varje sittplats som jag har tagit upp med håv. Har tvättat filtren 1-2 gånger dagligen under en vecka. Jag fick tips att vid nästa vattenbyte köra vattenslangen in i varje jets och även i utsugen längst ner i badet för att få bort alla flan.
Nu till det intressanta! Jag har tagit små prover i glas med spavatten och massa flan o blandat dessa i varsin provglas och tillsatt med följande medel. Tinner, aceton, klorin. Inget av dessa löser upp dessa flan.
Klorin ska ju lösa upp kalk och aceton och tinner ska ju lösa upp fett/ alger.
Men inget händer efter 48 timmar i provglas.
Vad säger ni? Vad är dessa för flan?
Mvh
Harri

Utloggad TheSwede

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #22 skrivet: december 30, 2016, 07:14:19:19 »
Måste vara något i slangsystemet som släpper. Du har ju garanti kvar kolla med din leverantör.Jag har tror inte det har något med hur du sköter vattnet. Som du har rengjort badet så kan man ju operera i det.
Ser det ut som detta


Tips

http://www.whatsthebest-hottub.com/forum/index.php?topic=7406.0
« Senast ändrad: december 30, 2016, 07:23:59:59 av TheSwede »

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #23 skrivet: januari 03, 2017, 00:10:42:42 »
Nu har jag jobbat med badet varje dag o flanen börjar bli färre för varje dag.
Jag har gjort mina tester genom att fylla glasflaskor med spabadsvatten med flarn i och fyllt de olika glasen med följande medel utan att flanen försvinner. Klor, algmedel, klarningsmedel, tinner, aceton. Inget tar bort flanen.
Har pratat med en spabadsförsäljare som tror att flanen lossnar från rören och att det är fabrikationsfel.
Vad tror ni? Eftersom inte något biter på dessa flan så kan det nog vara så att det lossnar material från plaströren???

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #24 skrivet: januari 03, 2017, 08:14:35:35 »
Jag skulle inte rekommendera att köra pumparna utan filter på plats. Läs noga igenom din manual vad som gäller så du inte sätter garantivillkoren ur spel.  ???

Det borde absolut inte vara någon fara att köra pumparna utan filter, jag gör det varje gång jag kör rörrengöring liksom de flesta jag känner. Det enda som händer är att pumparna får lite lättare att suga vatten. Tvärt om däremot - för täta filter - kan vara skadligt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #25 skrivet: januari 04, 2017, 09:50:06:06 »
Skulle tro att det är PVC-rör, aceton borde lösa upp det kan jag tycka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Watch

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #26 skrivet: januari 04, 2017, 14:22:09:09 »
Det borde absolut inte vara någon fara att köra pumparna utan filter, jag gör det varje gång jag kör rörrengöring liksom de flesta jag känner. Det enda som händer är att pumparna får lite lättare att suga vatten. Tvärt om däremot - för täta filter - kan vara skadligt.
Av manualen för mitt spa (Artesian) framgår tydligt att man "aldrig" får köra badet utan att filtren är korrekt isatta. Skador som kan uppkomma om jag kör mitt bad utan filter täcks inte av garantin. Vad gäller  igensatta filter, om man nu skulle låta det gå så långt, har man löst med en backventil. Den fungerar så att om cirkulationsfiltret blir så skitigt att motståndet ökar då öppnar backventilen en genväg så att vattnet kan passera genom den i stället för genom cirkulationsfiltret. Denna backventil är sannolikt av tillverkaren anpassad till badet på ett sådant sätt att den inte skadar badet. Så gör er själva den tjänsten att läsa igenom era manualer innan ni börjar laborera på eget initiativ, kan vara en klok idè. O0

Utloggad Telekiter

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #27 skrivet: januari 04, 2017, 14:35:12:12 »
Av manualen för mitt spa (Artesian) framgår tydligt att man "aldrig" får köra badet utan att filtren är korrekt isatta. Skador som kan uppkomma om jag kör mitt bad utan filter täcks inte av garantin. Vad gäller  igensatta filter, om man nu skulle låta det gå så långt, har man löst med en backventil. Den fungerar så att om cirkulationsfiltret blir så skitigt att motståndet ökar då öppnar backventilen en genväg så att vattnet kan passera genom den i stället för genom cirkulationsfiltret. Denna backventil är sannolikt av tillverkaren anpassad till badet på ett sådant sätt att den inte skadar badet. Så gör er själva den tjänsten att läsa igenom era manualer innan ni börjar laborera på eget initiativ, kan vara en klok idè. O0

Självfallet står det så i manualen. Det är ju för att skydda sig från idioter som medvetet släpper ner en stenkula (eller nått annat skit) för att få ny pump på garantin. Har alltså inget öht att göra med att det inte skulle funka utan filter, eller att utrustningen tar skada på nått sätt om man inte har filtret isatt.

En fråga man kan ställa sig är om filtret tar skada av pipe cleaner. Det medlet är ju rätt kraftigt  <hmm>

/Urban.

Utloggad Watch

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #28 skrivet: januari 04, 2017, 14:58:33:33 »
Självfallet står det så i manualen. Det är ju för att skydda sig från idioter som medvetet släpper ner en stenkula (eller nått annat skit) för att få ny pump på garantin. Har alltså inget öht att göra med att det inte skulle funka utan filter, eller att utrustningen tar skada på nått sätt om man inte har filtret isatt.

En fråga man kan ställa sig är om filtret tar skada av pipe cleaner. Det medlet är ju rätt kraftigt  <hmm>

/Urban.
Så om jag reklamerade ett bad där jag släppt ner en kula i pumpen då skulle detta gå på garantin om inte tillverkaren hade varnat för att köra badet utan filter? Firman skulle inte fråga hur kulan kommit dit utan bara byta pumpen? Om jag nu vill ha en ny pump vad är det då som hindrar mig att släppa ner en kula i samband med ett filterbyte. Jag tror faktiskt inte att någon tillverkare skulle byta en pump på garantin om det var nedsläppta stenkulor som orsakat problemet. Man varnar för att köra utan filter på grund av det höga trycket som uppstår och då kan förorsaka skada på utrustningen. Det är ju upp till var och en hur man vill göra men det där med stenkulor hade nog inte gått på garantin oavsett hur dom kom dit.

Utloggad nijo2

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #29 skrivet: januari 04, 2017, 15:37:13:13 »
Läser man instruktioner på t.ex. SpaCare och Dolphins pipecleaner så står det att man skall ta bort ev. Filterpatron. Går lite stick i stäv om Spa manualen säger att man inte får köra utan?!

Utloggad Watch

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #30 skrivet: januari 04, 2017, 16:06:51:51 »
Läser man instruktioner på t.ex. SpaCare och Dolphins pipecleaner så står det att man skall ta bort ev. Filterpatron. Går lite stick i stäv om Spa manualen säger att man inte får köra utan?!
Frågan är vem som lämnar garanti på ditt spa. Är det spatillverkaren eller tar Spacare respektive Dolphins över garantiansvaret för ditt spa om det går i sönder?
Tror inte du skulle ha någon större framgång hos spatillverkaren om du bryter mot deras garantivillkor och hänvisar till vad andra företag skriver på sina produkter.

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #31 skrivet: januari 04, 2017, 16:33:43:43 »
Nu har jag återigen kört ett vattenbyte och det börjar bli mindre med flan i badet.Men i morse när jag lyfte på locket låg den 10-20 flan på varje sittplats som jag har tagit upp med håv. Har tvättat filtren 1-2 gånger dagligen under en vecka. Jag fick tips att vid nästa vattenbyte köra vattenslangen in i varje jets och även i utsugen längst ner i badet för att få bort alla flan.
Nu till det intressanta! Jag har tagit små prover i glas med spavatten och massa flan o blandat dessa i varsin provglas och tillsatt med följande medel. Tinner, aceton, klorin. Inget av dessa löser upp dessa flan.
Klorin ska ju lösa upp kalk och aceton och tinner ska ju lösa upp fett/ alger.
Men inget händer efter 48 timmar i provglas.
Vad säger ni? Vad är dessa för flan?
Mvh
Harri

Nej klorin är inte rätt medel för att lösa upp kalk - klorin är i princip samma (fast svagare) som flytande klor (natriumhypoklorit) och ämnet är pH-höjande. För att lösa upp kalk skall du i stället ha syra, så att du får ett riktigt lågt pH vilket löser upp kalk. Proven med aceton och thinner tyder på att det inte är fettrester (från badoljor, hudkrämer m.m.). Att klarningsmedel inte har någon effekt är självklart - klarningsmedel (flockningsmedel) verkar genom att klibba ihop små partiklar till större sådana som fastnar i filtret. Men flockningsmedel kan inte lösa upp någonting. Algmedel/algdräpare verkar genom att döda alger, men dina flan torde inte vara levande så algmedlet är även det verkningslöst här.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #32 skrivet: januari 04, 2017, 17:58:51:51 »
Självfallet står det så i manualen. Det är ju för att skydda sig från idioter som medvetet släpper ner en stenkula (eller nått annat skit) för att få ny pump på garantin. Har alltså inget öht att göra med att det inte skulle funka utan filter, eller att utrustningen tar skada på nått sätt om man inte har filtret isatt.

En fråga man kan ställa sig är om filtret tar skada av pipe cleaner. Det medlet är ju rätt kraftigt  <hmm>

/Urban.

Är benägen att hålla med, det bör vara helt riskfritt, men tillverkarna garderar sig mot att det skall komma in trosor, rosor eller skosnören (typ) i elpatron eller pump som gör att badet havererar.
Vet man att man inte har nåt som kan plugga rören eller fastna i pumpen så skall det absolut itne vara någon fara att köra utan filter.
Men alla gör naturligtvis som de vill.
Att läsa alla varningstexter på en produkt gjord för USA kan vara utmanande.....
Och man måste ha riktigt bra fantasi för att kunna förstå vad alla sjuka varningar är till för.

Bilen får bara användas på därför avsedd plats, typ väg.
(Betyder, man kan dö om man vänder den upp och ned och åker nedför en slalombacke med bilen)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Watch

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #33 skrivet: januari 04, 2017, 19:07:39:39 »
Är benägen att hålla med, det bör vara helt riskfritt, men tillverkarna garderar sig mot att det skall komma in trosor, rosor eller skosnören (typ) i elpatron eller pump som gör att badet havererar.
Vet man att man inte har nåt som kan plugga rören eller fastna i pumpen så skall det absolut itne vara någon fara att köra utan filter.
Men alla gör naturligtvis som de vill.
Att läsa alla varningstexter på en produkt gjord för USA kan vara utmanande.....
Och man måste ha riktigt bra fantasi för att kunna förstå vad alla sjuka varningar är till för.

Bilen får bara användas på därför avsedd plats, typ väg.
(Betyder, man kan dö om man vänder den upp och ned och åker nedför en slalombacke med bilen)
Märklig diskussion som uppstått här. Det är naturligtvis fritt fram för var och en att köra sitt spa hur man vill utan hänsyn till tillverkarens regler för garantiåtagande. Vad jag har lyft fram är att garantin inte gäller om man bryter mot de villkor som tillverkaren ställer upp för sitt garantiåtagande. Om någon anser det vara ofarligt att bryta mot villkoren trots att tillverkaren avråder från det så är det upp till var och en.
Ja risken är nog stor att man kan dö om man vänder upp och ner på sin bil och åker ner för en slalombacke med den. Jag tror nog inte heller att biltillverkaren hade tagit de uppkomna skadorna som ett garantiärende. Med största sannolikhet hade även försäkringsbolaget avvisat anspråk på att ersätta skadorna på bilen. Det finns reglerat i försäkringsvillkoren att försäkringen inte gäller under vissa omständigheter beroende på hur du brukar bilen.Det hindrar naturligtvis inte att den som så önskar provar på det ändå.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #34 skrivet: januari 07, 2017, 22:01:28:28 »
Självklart varnar tillverkarna för att köra utan filter, filtret är ju det som primärt skyddar elpatron och cirkulationspumpar från skräp som blockerar dem.
Elpatron kan brinna om den pluggar och cirkpumparna kan ta skada (gå så varma att de smälter).

Men vet man med sig att det inte finns nåt som kan åka in i cirkulationen så är det ingen fara.
Att ett några procent högre flöde skulle skada nåt i SPAT är helt otroligt.
Om det ens blir högre flöde med filtret bortplockat.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Watch

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #35 skrivet: januari 07, 2017, 22:44:43:43 »
Självklart varnar tillverkarna för att köra utan filter, filtret är ju det som primärt skyddar elpatron och cirkulationspumpar från skräp som blockerar dem.
Elpatron kan brinna om den pluggar och cirkpumparna kan ta skada (gå så varma att de smälter).

Men vet man med sig att det inte finns nåt som kan åka in i cirkulationen så är det ingen fara.
Att ett några procent högre flöde skulle skada nåt i SPAT är helt otroligt.
Om det ens blir högre flöde med filtret bortplockat.  <dontkn>
Hej.
Jag har ett Artesian Piper Glen och i min manual kan man läsa;
"The suction at the filter is extremely strong and can cause injury if there is no filter. NEVER run your spa without the filters properly installed. Injury to person and damage to the equipment can occur. Any damage to equipment due to this circumstance will not be covered under warranty."
Tillverkaren ser det alltså inte som otroligt att badet kan skadas om man kör utan filter och friskriver sig därför från ansvar om så sker trots allt. Tillverkaren talar inte om stenkulor, trosor, rosor eller skosnören som kan hamna i pumpen utan att det är det extremt starka suget som kan orsaka skador på utrustningen som man varnar för. Att då ge råd här på poolforumet att det är i princip ofarligt att strunta i de varningar som tillverkaren ger angående sitt spa känns lite märkligt. Någon här som tror att den som struntar i tillverkarens villkor får ut något på garantin genom att hänvisa till kommentarer på poolforum som påstår att det inte är någon fara att köra badet utan isatta filter? För min del är jag övertygad om att kommentarerna på poolforum inte trumfar tillverkarens villkor, i alla fall inte i den här frågan.
« Senast ändrad: januari 07, 2017, 23:48:31:31 av Watch »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #36 skrivet: januari 08, 2017, 09:09:20:20 »
Nu har du ju direkt fel.

De varnar för det starka suget som kan skada människor och orsaka skador på SPAT.
Skadorna skulle i så fall uppstå om något sögs in via utloppet p.g.a. att filtret inte sitter på plats.

Jag skulle skriva likadant om jag tillverkade eller sålde spabad.

Men det gör ju inte att man utan tvekan kan köra utan filter om man bara är medveten om att man inte skall stoppa in ett finger eller en hand i sugröret, eller ha en massa småsaker som flyter runt i vattnet NÄR man kör utan filter.

Men vi blir alla lyckliga i vår övertygelse, om du nu tror att ditt SPA kan haverera bara för att du kör utan filter så skall du självklart inte göra det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Watch

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #37 skrivet: januari 08, 2017, 14:27:10:10 »
Nu har du ju direkt fel.

De varnar för det starka suget som kan skada människor och orsaka skador på SPAT.
Skadorna skulle i så fall uppstå om något sögs in via utloppet p.g.a. att filtret inte sitter på plats.

Jag skulle skriva likadant om jag tillverkade eller sålde spabad.

Men det gör ju inte att man utan tvekan kan köra utan filter om man bara är medveten om att man inte skall stoppa in ett finger eller en hand i sugröret, eller ha en massa småsaker som flyter runt i vattnet NÄR man kör utan filter.

Men vi blir alla lyckliga i vår övertygelse, om du nu tror att ditt SPA kan haverera bara för att du kör utan filter så skall du självklart inte göra det.
Jaha och i vad är det som jag har direkt fel i. Jag citerar Artesians manual och var i citatet hittar du stöd för ditt antagande att det endast är om det finns något i badet som kan sugas in via utloppet och skada badet som garantin eventuellt skulle sättas ur spel? Du måste mena att det är Artesian som har direkt fel.  Om det ens är fysiskt möjligt som du hävdar att få in en hand i utloppet och nå ner till en pump och på något sätt då skada handen vet jag inte. Det är i alla fall inget som framgår specifikt av Artesians manual.  4:e stycket i din kommentar talar emot sig själv. Jag antar att du menar att man utan tvekan kan köra utan filter om man inte stoppar ner handen i  ”sugröret” eller har småsaker flytande i badet.                                                                                                                                                  Är det så att du kan garantera läsarna här på poolforumet att garantin gäller om dom inte stoppar ner sina händer eller andra föremål  i ”sugröret” på sitt spa. Dom kan då bortse från tillverkarens instruktioner vad gäller garantiåtagande om dom kör badet utan filter, trots att det av manualen framgår att garantin då inte gäller? Om skada trots allt skulle uppstå om någon kör utan filter och utan att någon stoppat ner något i badet vem ska dom då vända sig till om dom inte får åtgärdat felet på garantin, vem tar då ansvar?
« Senast ändrad: januari 08, 2017, 16:38:00:00 av Watch »

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #38 skrivet: januari 08, 2017, 19:57:21:21 »
Jag tror nog att Artesians rekommendationer gäller för deras egna bad framförallt, där den lilla Laing cirkulationspumpen som finns med en elektromagnetisk svävande impeller som är mycket känslig för större partiklar är helt befogad.

I andra bad med andra typer av cirkulationspumpar så är förmodligen risken för haveri betydligt mindre. Givetvis så ska man givetvis se till att det inte finns några lösa partiklar eller saker i badet som kan fastna i rörsystem eller pumpar innan man tar bort ett filter. Men för att kunna göra en pipeclean på bästa sätt så måste man nog plocka bort filtret för bästa effekt.

Det finns spabads tillverkare som stödjer detta sätt att rengöra rörsystemet, så jag tror att det är väldigt olika mellan tillverkarna därute vad de rekommenderar för just sitt bad.

Sunt förnuft måste råda, givetvis, har själv haft spabad i drygt 10 år och har alltid plockat bort filtret vid pipeclean som jag gör 4 gånger per år, utan att råka ut för ett enda problem.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #39 skrivet: januari 08, 2017, 23:24:52:52 »
Jaha och i vad är det som jag har direkt fel i. Jag citerar Artesians manual och var i citatet hittar du stöd för ditt antagande att det endast är om det finns något i badet som kan sugas in via utloppet och skada badet som garantin eventuellt skulle sättas ur spel? Du måste mena att det är Artesian som har direkt fel.  Om det ens är fysiskt möjligt som du hävdar att få in en hand i utloppet och nå ner till en pump och på något sätt då skada handen vet jag inte. Det är i alla fall inget som framgår specifikt av Artesians manual.  4:e stycket i din kommentar talar emot sig själv. Jag antar att du menar att man utan tvekan kan köra utan filter om man inte stoppar ner handen i  ”sugröret” eller har småsaker flytande i badet.                                                                                                                                                  Är det så att du kan garantera läsarna här på poolforumet att garantin gäller om dom inte stoppar ner sina händer eller andra föremål  i ”sugröret” på sitt spa. Dom kan då bortse från tillverkarens instruktioner vad gäller garantiåtagande om dom kör badet utan filter, trots att det av manualen framgår att garantin då inte gäller? Om skada trots allt skulle uppstå om någon kör utan filter och utan att någon stoppat ner något i badet vem ska dom då vända sig till om dom inte får åtgärdat felet på garantin, vem tar då ansvar?

Utifrån denna mening:
Citera
The suction at the filter is extremely strong and can cause injury if there is no filter. NEVER run your spa without the filters properly installed. Injury to person and damage to the equipment can occur

Så gör ju DU tolkningen att det är det höga flödet som skulle kunna skada SPAT, eller hur?
Min tolkning är att man skulle kunna fastna i "sugröret" om man plockar bort filtret, om man t.ex. stoppar in ett finger i öppningen är det inte säkert man får loss det utan att stänga av cirkulationen, och det kan skada både person, och pumpen (som då går varm).
Jag ser ingenting annat än ett pluggat flöde, eller skräp som kommer in i pumpen som kan skada badet, och då är det ofarligt att köra badet utan filter så länge man låter bli "sugröret" och ser till att man inte har skräp i SPAT.
Men åter igen, är man typen som blint lyder alla varningar som finns på Amerikanska produkter så kan man självklart inte köra utan filter.
Ett högt flöde kan i alla fall inte skada badet på ett sånt sätt att tillverkaren kan påstå att "du minsann kört utan filter".  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Watch

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #40 skrivet: januari 09, 2017, 00:46:41:41 »
Utifrån denna mening:
Så gör ju DU tolkningen att det är det höga flödet som skulle kunna skada SPAT, eller hur?
Min tolkning är att man skulle kunna fastna i "sugröret" om man plockar bort filtret, om man t.ex. stoppar in ett finger i öppningen är det inte säkert man får loss det utan att stänga av cirkulationen, och det kan skada både person, och pumpen (som då går varm).
Jag ser ingenting annat än ett pluggat flöde, eller skräp som kommer in i pumpen som kan skada badet, och då är det ofarligt att köra badet utan filter så länge man låter bli "sugröret" och ser till att man inte har skräp i SPAT.
Men åter igen, är man typen som blint lyder alla varningar som finns på Amerikanska produkter så kan man självklart inte köra utan filter.
Ett högt flöde kan i alla fall inte skada badet på ett sånt sätt att tillverkaren kan påstå att "du minsann kört utan filter".  :)
Återigen, jag gör inga egna tolkningar jag läser innantill vad tillverkaren skriver."The suction at the filter is extremely strong and can cause injury if there is no filter." Här står att det extremt starka suget kan orsaka skada om filter saknas. Ja jag är en person som följer såväl försäkrings som garantivillkor, tycker det är en klok politik. Det gäller även om mitt bad är från Amerika och min bil är från Tyskland även om jag använder dom i Sverige. Du är under alla omständigheter inte tillräckligt säker på din sak för att garantera att inga skador kan uppstå om du kör utan filter. Jag tycker att Janlun 71:s kommentar ovan på ett bättre sätt beskriver läget. Där pekas bland annat på att olika tillverkare kan ha olika uppfattningar. Det är precis det jag menar när jag skriver att man bör läsa vad tillverkaren ger för instruktioner för respektive bad och att det kan vara klokt att följa dessa råd för att vara på den säkra sidan.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #41 skrivet: januari 09, 2017, 08:58:35:35 »
injury = personskada
Alltså, det starka suget kan orsaka personskada om man kommer åt utloppet.
Sen skriver de att även badet kan skadas, och det kan det absolut om det kommer in större skräp eller prylar i cirkulationssystemet.
Jag är absolut säker på att det är riskfritt att köra utan filter så länge man håller händerna borta och inte har nåt i SPAT som kan åka in i cirkulationen och skada hårdvaran.

Att jag sen inte vill lämna "garanti" åt hela världens SPA-ägare är ju liksom en helt annan sak.

Men som sagt, alla blir saliga på sitt, är man typen som följer alla varningar så är det säkert ingen större nackdel, även om det menligt kan påverka hur och om man alls kan använda de prylar man köper.
Läs t.ex. igenom varningstexterna på en Amerikansk snöskoter, bara lämna den stående...  :)
De är helt enkelt för farliga.

Bifogar en del av varningarna, kan vara kul läsning.  O0
Citera
SPECIAL SAFETY MESSAGES
SEVERE INJURY OR DEATH can result if you do not follow these instructions:
– Always make a pre-ride inspection BEFORE you start the engine.
– Throttle mechanism should be checked for free movement and return to idle position
before starting engine.
– Always attach tether cord eyelet to clothing before starting the engine.
– Never operate the engine without belt guard and brake disk guard securely installed
or, with hood or side panels opened or removed. Never run the engine
without drive belt installed. Running an unloaded engine such as without drive
belt or with track raised, can be dangerous.
– Always engage parking brake before starting the engine.
– Everyone is a beginner the first time he sits behind the controls of a snowmobile
regardless of previous experience in driving any other type of vehicle. The safe
use of your snowmobile depends on many conditions such as visibility, speed,
weather, environment, traffic, vehicle condition and the condition of the driver.
– Basic training is required for the safe operation of any snowmobile. Study your
Operator's Guide paying particular attention to cautions and warnings. Join
your local snowmobile club: its social activities and trail systems are planned
for both fun and safety. Obtain basic instructions from your snowmobile dealer,
friend, fellow club member or enroll in your state or provincial safety training
program.
– Any new operator must read and understand all safety labels on the snowmobile,
the Operator's Guide and watch the SAFETY DVD video before operating
the snowmobile. Only allow a new operator to operate the snowmobile in a restricted
flat area — at least until he is completely familiar with its operation. If
snowmobile operator training course is offered in your area, have him enroll.
– The performance of some snowmobiles may significantly exceed that of other
snowmobiles you have operated. Therefore, use by novice or inexperienced
operators is not recommended.
– Snowmobiles are used in many areas and in many snow conditions. Not all
models perform the same in similar conditions. Always consult your snowmobile
dealer when selecting the snowmobile model for your particular needs and
uses.
– Injury or death may result to the snowmobile operator, passenger or bystander
if the snowmobile is used in risky conditions which are beyond the driver's, passenger's
or snowmobile's capabilities or intended use.
– BRP recommends the operator has at least 16 years old of age.
– It is very important to inform any operator, regardless of his experience, of the
handling characteristics of this snowmobile. The snowmobile configuration,
such as ski stance, ski type, suspension type, track length, width and type vary
from a model to another. The snowmobile handling is greatly influenced by
these characteristics.
– The novice driver should become familiar with the snowmobile through practice
on a level area at slow speeds before venturing far afield.
– Know your local laws. Federal, state, provincial and local government agencies
have enacted laws and regulations pertaining to the safe use and operation of
snowmobiles. It is your responsibility as a snowmobiler to learn and obey these
laws and regulations. Respect and observance will result in safer snowmobiling
for all. Be aware of the liability property damages and insurance laws regarding
your equipment.
________ SAFETY INFORMATION ________ 9
SPECIAL SAFETY MESSAGES
– Speeding can be fatal. In many cases, you cannot react or respond quickly
enough to the unexpected. Always ride at a speed which is suitable to the trail,
weather conditions and your own ability. Know your local rules. Speed limit
may be in effect and meant to be observed.
– Always keep right hand side of the trail.
– Always keep a safe distance from other snowmobiles and bystanders.
– Remember, promotional material may show risky maneuvers performed by
professional riders under ideal and/or controlled conditions. You should never
attempt any such risky maneuvers if they are beyond your level of riding ability.
– Never use this vehicle with alcohol or drugs. They slow reaction time and impair
judgement.
– Your snowmobile is not designed to be operated on public streets, roads or highways.
– Avoid road traveling. If you must do so, and it is permitted, reduce speed. The
snowmobile is not designed to operate or turn on paving. When crossing a road,
make a full stop, then look carefully in both directions before crossing at a 90°
angle. Be wary of parked vehicles.
– Snowmobiling at night can be a delightful experience but because of reduced
visibility, be extra cautious. Avoid unfamiliar terrain and be sure your lights are
working. Always carry a flashlight and spare light bulbs.
– Never remove any original equipment from your snowmobile. Each vehicle
has many built in safety features. Such features include various guards and
consoles, plus reflective materials and safety labels.
– Nature is wonderful but don't let it distract your attention from driving. If you
want to truly appreciate winter's scenery, stop your snowmobile on the side of
the trail so that you don't become a hazard to others.
– Fences represent a very serious threat for both you and your snowmobile. Give
a wide berth to telephone poles or posts.
– Hidden wires unseen from a distance can cause serious accidents.
– Always wear an approved safety helmet, eye protection and a face shield. This
also applies to your passenger.
– Be aware of inherent risks associated with riding off trails, such as avalanche
and other natural or man made hazards or obstacles.
– Tailgating another snowmobile should be avoided. If the snowmobile in front
of you slows for any reason, its driver and passenger could be harmed through
your neglect. Maintain a safe stopping distance between you and the snowmobile
in front of you. Depending on the terrain condition, stopping may require
a little more space than you think. Play it safe. Be prepared to use evasive
driving.
– Venturing out alone with your snowmobile could also be hazardous. You could
run out of fuel, have an accident, or damage your snowmobile. Remember, your
snowmobile is capable of traveling further in half an hour than you may be able
to walk in a day. Use the “buddy system”. Always ride with a friend or member
of your snowmobile club. Even then, tell someone where you are going and the
approximate time you plan to return.
10 _______ SAFETY INFORMATION ________
SPECIAL SAFETY MESSAGES
– Meadows sometimes have low areas where water accumulate and freezes
over in winter. This ice is usually glare ice. Attempting to turn or brake on
this surface could cause your vehicle to spin out of control. Never brake or
attempt speeding or turning on glare ice. If you do happen to travel over such a
condition, reduce speed by carefully releasing the throttle.
– Never “jump” with your snowmobile.
– When riding in a group, do not “gun” the throttle. Snow and ice can be thrown
back into the path of a following snowmobile. In addition, when “gunning” the
throttle, the vehicle digs into and leaves an irregular snow surface for others.
– Riding in a group is both fun and enjoyable but don't show off or overtake others
in the group. A less experienced operator might try to do the same as you and
fail. When riding with others, limit your abilities to the experience of others.
– In case of an emergency, press down on the emergency engine stop switch,
then apply brakes.
– Never run the engine in a non-ventilated area and/or if vehicle is left unattended.
– Always engage parking brake before starting the engine.
– Never charge or boost a battery while installed on snowmobile.
– E-TEC engines: Never attempt any fuel system or electrical system maintenance
or repair. Any maintenance or repair of these systems must by
performed by an authorized Ski-Doo dealer.
– Ensure the path behind is clear of obstacles or bystanders before proceeding in
reverse.
– Always remove the tether cord cap from engine cut-off switch when vehicle is
not in operation in order to prevent accidental engine starting, to avoid unauthorized
use by children or others or theft.
– NEVER stand behind or near a rotating track. Debris could be projected causing
severe injuries. To remove packed snow or ice, stop engine, tilt and hold vehicle
on its side and use screwdriver from tool kit.
– You may stud the track on this vehicle model. However, you MUST only use
the BRP approved type stud for use on Ski-Doo snowmobiles. DO NOT EVER
use conventional studs, the track thickness is thinner compared to some other
tracks. The stud could tear off track and be projected.
– Never ride as a passenger unless the snowmobile is equipped with a passenger
seat and passenger handholds or holding strap. Sit only on the designated passenger
seat.
– Always wear an approved helmet and follow the same dressing guidelines as
those recommended for the operator and described in this guide.
– Make sure that you are able to achieve a stable stance, both feet resting positively
on the footboards of footrests with good grip, and that you are able to hold
on firmly to the handholds.
– Once underway, if you feel uncomfortable or insecure for any reason, don't
wait, tell the driver to slow down or stop.
« Senast ändrad: januari 09, 2017, 09:05:12:12 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #42 skrivet: januari 09, 2017, 13:35:38:38 »
Återigen, jag gör inga egna tolkningar jag läser innantill vad tillverkaren skriver."The suction at the filter is extremely strong and can cause injury if there is no filter." Här står att det extremt starka suget kan orsaka skada om filter saknas. Ja jag är en person som följer såväl försäkrings som garantivillkor, tycker det är en klok politik. Det gäller även om mitt bad är från Amerika och min bil är från Tyskland även om jag använder dom i Sverige. Du är under alla omständigheter inte tillräckligt säker på din sak för att garantera att inga skador kan uppstå om du kör utan filter. Jag tycker att Janlun 71:s kommentar ovan på ett bättre sätt beskriver läget. Där pekas bland annat på att olika tillverkare kan ha olika uppfattningar. Det är precis det jag menar när jag skriver att man bör läsa vad tillverkaren ger för instruktioner för respektive bad och att det kan vara klokt att följa dessa råd för att vara på den säkra sidan.

Jag gissar att det inte står något om pipecleaner i din manual? I normala fall är det helt klart mer riskfyllt att köra pipecleaner med filtren monterade, eftersom all skit som löses upp kommer göra filtret tätt väldigt snabbt med risk för överhettning av pumpen som följd.

På tal om att följa manualerna glömmer jag aldrig den kvinna i USA som aktiverade "Cruise Control" på sin husbil och gick bak för att koka kaffe. Den färden slutade inte speciellt bra, men hon blev i alla fall rik på kuppen då tillverkaren av husbilen inte uttryckligen hade skrivit i manualen att man inte får lämna förarplatsen när man använder farthållaren.

Utloggad Levande

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #43 skrivet: januari 09, 2017, 23:55:50:50 »
Den där husbil-storyn tror jag har blivit debunked och avslöjad som påhittad tillsammans med ett gäng andra absurda "lawsuits" i US.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #44 skrivet: januari 10, 2017, 10:22:57:57 »
Det var i alla fall nån som fick miljoner efter att ha bränt sig på läppen av för varmt kaffe.
Nu finns säkert varningstext på alla muggar och i butikerna i USA.
Man kan ju undra vart detta skall sluta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #45 skrivet: januari 10, 2017, 13:25:37:37 »
...och hur går det med ursprungsproblemet. Har du lyckats få ordning på vattnet?

/Urban.

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #46 skrivet: januari 13, 2017, 22:55:40:40 »

Jag har fått kontroll på badet för tillfället och har endast något litet flarn kvar som har fastnat i filtren.
Var dem kommer ifrån o vad dem är är fortfarande ett frågetecken.
Tack till er som kom med bra råd och som ville hjälpa mig.
Ni andra kan ju fortsätta debatten om det som inte var relevant med ursprungs temat.

Utloggad Rickard_Larsson

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #47 skrivet: september 04, 2018, 20:42:41:41 »
Fick du ordning på dina flagor!?

Jag har exakt samma problem...

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #48 skrivet: september 07, 2018, 18:34:06:06 »
Kan man verkligen ha så kalkhaltigt vatten att det blir några avlagringar att tala om på 1 år?
I min värld är det mycket större risk att han använt kemikalier med ett fyllnadsmedel (kalk t.ex  <dontkn>) som anrikas och avsätter sig och bildar dessa flagor...

Jo det finns definitivt de som har mycket höga kalkhalter i vattnet - tillräckligt för att få avlagringar på allt i huset som hanterar vattnet, kranar, duschstrilar, toaletter, badkar o.s.v. Men bor man i ett sådant område brukar man veta om detta och ofta skaffar man sig då ett centralt avhärdningsfilter som tar bort en stor del av kalken i vattnet. Men visst kan man tänka sig att det kan komma in kalk som fyllnadsmedel i andra produkter. Kalk är ett billigt fyllnadsmedel...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag