CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Viskan SPA  (läst 25093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik77

Viskan SPA
« skrivet: april 05, 2016, 13:34:56:56 »
Hej!
Jag är förstagångsköpare och helt ny vad det gäller spabad. Jag har dock badat i några olika bad och fastnat för Viskan och kommer att köpa ett nu i Maj.
Finns det någon med Viskan här på forumet så får ni gärna skriva en rad om vad ni tycker om det.
Mitt dilemma är bara vad jag ska välja? Ett bad med liggdel eller utan liggdel?
Det lutar nu starkt mot att det blir ett Viskan Lindö.

 // Fredrik
 

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Viskan SPA
« Svar #1 skrivet: april 05, 2016, 15:24:41:41 »
Vad är orsaken till att du gillar just modellen Lindö?

/Urban.

Utloggad Fredrik77

SV: Viskan SPA
« Svar #2 skrivet: april 05, 2016, 16:51:21:21 »
Jag har fastnat och bestämt mej för viskan. Att det sedan blev just det badet är inte hundra bestämt.
Men det blir något av viskans kampanjbad i allafall.
Jag vill ha det lite större badet som är 2,3x2,3m.
Jag gillar också deras helkroppsmassagesäten och badet är djupt även för mej på 1,90m, så det är orsaken.
Sedan givetvis att det skruvas ihop i Sverige.

Utloggad Telekiter

SV: Viskan SPA
« Svar #3 skrivet: april 05, 2016, 21:27:45:45 »
Ok, tänkte om det var just strl (att de hävdar att Lindö rymmer upp till 8 pers). Trycker man ner 8 pers kommer det svämma över (om du inte tappat av vatten innan "festen"). Har du så lite vatten att det inte behöver tappas av innan, då har du nivån vid bröstvårtorna, typ. Bara så du är medveten om det.

Tänk också på placeringen av badet. Har du fritt utrymme hela vägen runt badet så du kan vända badet exakt som du vill? Här syftar jag främst på att locket måste vändas så att lockets veck INTE ligger över manöverpanelen. Då kommer det att läcka värme förbi kudden i mitten.

/Urban.

Utloggad Fredrik77

SV: Viskan SPA
« Svar #4 skrivet: april 05, 2016, 21:35:00:00 »
Tack för infon. Jag har helt fritt runt om och ska tänka på hur jag ställer badet enligt din info.
Intressant det du säger med vattnet, något att tänka på.

Utloggad IngelaL

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Molkom/Värmland
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Spa vill jag ha!
    • Visa profil
SV: Viskan SPA
« Svar #5 skrivet: april 06, 2016, 21:21:19:19 »
Jag är en mycket nöjd ägare till ett Viskan Ekerö. Jag har haft det sen i augusti 2015. Liggdelen är mycket populär. För egen del känner jag att jag måste stretcha nacken efter att ha använt liggdelen, annars är jag stel i nacken dagen därpå.
Jag valde även att sätta in dubbla värmare. Vi har badat 4 st i -24 och med alla pumpar igång och utan att värmen sjönk.
Lycka till med ditt bad!

/Ingela
Lycklig ägare till Viska Ekerö!

Utloggad Fredrik77

SV: Viskan SPA
« Svar #6 skrivet: april 06, 2016, 22:36:12:12 »
Tack för infon Ingela. Bor du långt upp i landet? Jag hoppas att det ska räcka med en värmare för min del. Känns sådär att man ska behöva beställa dubbla värmare på ett så pass dyrt spabad.
Vi är 2 vuxna och 3 barn så det lutar åt ett Lindö, på grund av mer plats för "lek".
Jag provsatt ett Ekerö, och satt väldigt skönt i det, och kände då att det djupa sätet med helkroppsmassage verkade underbart. Hur är den platsen med vatten i om man jämför med liggdelen? Det kändes som att man mycket väl kunde sitta helt avslappnad och vila huvudet bakåt i det sätet.
 

Utloggad Telekiter

SV: Viskan SPA
« Svar #7 skrivet: april 06, 2016, 23:27:13:13 »
Jag har också dubbla värmare i mitt Viskan Saltö, håller alltid värmen oavsett tid i badet. Rekommenderas starkt! Detta med värmare har avhandlats flera ggr på forumet och jag vågar påstå att helt oavsett vilket pris och tillverkare du har på badet så är 3 kW ett undre gräns av vad som behövs. Detta gäller ju förståss under tiden du badar, då locket är öppet. 0- några plusgrader ute och vindstilla och badet står skyddat så klarar 3 kW hyffsat 40 min -1 tim därefter har tempen sjunkit en grad (vilket deffinitivt är klart märkbart!). Så jag tror faktiskt den allmänna uppfattningen är att 3 kW är ett gränsfall. Beställer du dubbla värmare direkt från fabrik är det betydligt billigare än om du vill uppgradera i efterhand.

Min personliga erfarenhet (vilket ju kanske är högst personlig) är att jag vid något tillfälle hade 37 grader i poolen och det var lite svalare ute just den dagen i höstas. När jag/vi då låg i badet så kändes det lite väl svalt efter bara 10 min(inte kallt men inte så där härligt varmt heller) och jag ökade tempen i badet EN grad, till 38 grader, inom ca 15 min hade spa:t tryckt upp värmen och det var varmt och skönt igen. Med endast 3 kW hade badkvällen varit över, då den värmaren absolut inte klarar höja tempen i vattnet när locket är öppet.

En locklyft (jag har covermate III) är också väldigt bra och jag skulle absolut inte vilja va utan den!

Jag bor i Sundsvall.

/Urban.
« Senast ändrad: april 07, 2016, 08:57:52:52 av Telekiter »

Utloggad Fredrik77

SV: Viskan SPA
« Svar #8 skrivet: april 07, 2016, 19:20:09:09 »
Ok. Jag bor på Gotland, och när vi har vinter här, så är det sällan temperaturer under -10.
Ska ändå kolla vad det kostar med extra värmare. Vad fick du betala?

Utloggad Fredrik77

SV: Viskan SPA
« Svar #9 skrivet: april 07, 2016, 23:16:20:20 »
Nu har jag bestämt mej. Det blir ett Viskan Lindö med dubbla värmare. Det blåser en hel del här på ön, så kyleffekten blir rätt brutal även om det inte är så kallt, därav bestämde jag mej för en värmare till.
Tack för att ni upplyste mej om det.
Jag köper även fjärrkontroll, locklyft samt extrafilter och kempaket och sittkuddar till barnen. Något annat jag borde tänka på?
Har ni 20 ampere säkringar då ni har dubbla värmare?

Hälsningar //Fredrik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag