VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med poolvärmepump från Jula (Flödesvakt indikerar fel) -Problem löst!  (läst 40317 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
Tack för infon!
Utmärkt, hur är det med ljudet på den? Är den tyst?



bra fråga, jag har absolut inget att jämföra med, jag chansade inte när jag satte upp min
så jag har poolen i mellan VP och trädäcket, så nu hörs den inte alls,  men jag skulle inte vilja ha den i närheten av där jag sitter med en kall i handen och njuter av tystnaden * har två barn= aldrig tyst iof*    var ute och testade med 6m i från luftintaget, då hörde jag inte den ,

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

Köpte denna 6kw värmepump idag från jula, fick ni med något mer än själva värmepumpen? (Manual, sladdar, rör, etc)??

Utloggad Sköld

Tack för infon!
Utmärkt, hur är det med ljudet på den? Är den tyst?

Ingen erfarenhet av dessa innan.....men jag trodde den skulle leva duktigt. Så jag drog om rör m.m. bara för att kunna sätta den bakom en friggebod. Hade jag vetat att den inte lät mer hade jag satt den på framsidan av friggeboden då det är närmare poolen och varit mkt enklare.  Vi harsoldäcket ca 6-7 meter från friggeboden, och jag hör den inte. Men jag springer ju runt hörnet stup i ett bara för se om den går som den ska. Idag har den flåsat upp poolen till 29 grader, badade nyss med en öl i näven. Har nog bränt pengar på mer värdelösa saker innan i livet, och har inte ångest ännu att jag slantade upp 8 tuss för lite komfort i en billighets pool. Men vi provar på poollivet lite ;-)

Utloggad Sköld

Köpte denna 6kw värmepump idag från jula, fick ni med något mer än själva värmepumpen? (Manual, sladdar, rör, etc)??

Öppna luckan där displayen sitter........ett gäng stjärnskruvar. Där ligger det du söker.  :-)

Utloggad Varmtibadet

Öppna luckan där displayen sitter........ett gäng stjärnskruvar. Där ligger det du söker.  :-)

Sesame open :) tack, nåja får be elektriker komma o koppla in.

Utloggad Varmtibadet

Tips på slangar/rör jag behöver för att koppla vattnet till vp?
Läser att vissa limmar rören, behövs det även på denna?
Kan jag bara koppla in den i slingan vatten ut - filterpump - saltklorinator - vatten in ??

Utloggad TommyC

Du placerar värmepumpen i slingan som du säger, efter sandfiltret men före saltklorinatorn så mår den bäst.

Mathias har den snyggaste installationen som jag sett. Den kan du ha som exempel även om du inte installerar allt som han har.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg61760#msg61760

Här finns bra principskisser av hur det fungerar: http://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/

PVC-rör är lättare att installera än PVC-slang. Slangen kan användas för stora böjar men är helt omöljig att dra helt rakt då den formats av rullen den legat på. Jag tyckte det gick bäst att använda mest rör men slang på de ställen där det behöver vara lite flexibel t ex utanför pumprummet mot värmepumpen samt ett par andra ställen där det är bra att kunna demontera.

Både PVC-rör och slang kan limmas. Till slang går det att använda klämringskopplingar med det blir ganska klumpigt. Finns det gott om plats och utseendet inte har betydelse så skulle det nog gå bra att köra mycket klämringskopplingar men det har jag ingen erfarenhet av. Det borde kunna gå fortare att intallera med flest klämringskopplingar då limmandet tar en hel del tid och det tillkommer torktider. Någon som gjort fler installationer kan kanske kommentera.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Varmtibadet

Du placerar värmepumpen i slingan som du säger, efter sandfiltret men före saltklorinatorn så mår den bäst.

Mathias har den snyggaste installationen som jag sett. Den kan du ha som exempel även om du inte installerar allt som han har.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg61760#msg61760

Här finns bra principskisser av hur det fungerar: http://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/

PVC-rör är lättare att installera än PVC-slang. Slangen kan användas för stora böjar men är helt omöljig att dra helt rakt då den formats av rullen den legat på. Jag tyckte det gick bäst att använda mest rör men slang på de ställen där det behöver vara lite flexibel t ex utanför pumprummet mot värmepumpen samt ett par andra ställen där det är bra att kunna demontera.

Både PVC-rör och slang kan limmas. Till slang går det att använda klämringskopplingar med det blir ganska klumpigt. Finns det gott om plats och utseendet inte har betydelse så skulle det nog gå bra att köra mycket klämringskopplingar men det har jag ingen erfarenhet av. Det borde kunna gå fortare att intallera med flest klämringskopplingar då limmandet tar en hel del tid och det tillkommer torktider. Någon som gjort fler installationer kan kanske kommentera.

Tack! Och håller med om att Mathias bygge är tjusigt.
OK, så PVC rör in och ut från VP - jag antar att man gör en övergång PVC-rör till slangar som skall in i saltklorinatorn respektive filtret. Finns "adaptrar" för detta? måste man till en poolfirma för att hitta rätt PVC rör?

Utloggad TommyC

Poolstore har en bra hemsida där man kan studera alla kopplingar man behöver http://www.poolstore.se/produkter/kopplingar-och-ror/  De skickar om du inte vill åka.

Finns på många ställen t ex www.dammbutiken.se 

Jag har inte sett den storleken på PVC-rör och kopplingar på något byggvaruhus.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
jag kör med 32" pvc slang och vanliga pem kopplingar till VP och en adaptera *B-adapter klämmuff*  från intex till sandfiltret som är till 32" slang, vilket ströp flödet så pass att jag inte behöver bypass,  funkar perfekt för mig, allt är köpt hos en vanlig rörpulare lokalt,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan