VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Frågor Ang. Timmerpool  (läst 3835 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sjungarn

Frågor Ang. Timmerpool
« skrivet: mars 17, 2019, 21:09:24:24 »
Hej, vi var idag inne hos den lokala poolfirman och beställde en timmerpool. Nu är det alltså dags att börja den riktiga planeringen. Poolen ska stå ovan mark och ska anslutas till trädäcket. Jag tänkte att jag skulle ha detta som ett bollplank när frågor kommer upp.

Underlaget: Jag vet att jag behöver gräva ur lite och sedan fylla upp med något bärlager. Vad säger ni om det? Djup? Vad för stenbädd och hur mycket? Duk? Isolering?

Pumphus? Hur behöver jag tänka här? Förslag. Denna kommer stå någon/några meter bort, bakom planket. Har även beställt till en luftvärmepump, den måste stå ute och kan väl inte byggas in?

Tacksam för svar
/Andreas


Poolgiganten

Utloggad Stefank

SV: Frågor Ang. Timmerpool
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2019, 12:14:31:31 »
Hej Andreas.

Jag är inne på samma spår...

Grävde ut för en enklare ovanmarkspool i höstas, ca 80 cm djup, dränerat, lagt markduk och ca 15-20 cm makadam.
Men kommit på andra tankar och funderar på en timmerpool från Riopool istället, dyrare förstås men känns som en stabilare lösning.
Någon som har erfarenhet av någon sådan?

Skall plana till och padda, sedan markduk igen och stenmjöl. DVS samma förfarande som en ovanmarkare...
Pumpen skall väl vara under vattennivå vad jag förstår och jag har plats i gropen för detta.
Skall även jag beställa en värmepump, antar att man kan bygga ett litet välventilerat hus till denna, jag har tänkt att ha min pump i anslutning till husväggen.
Vet inte om det funkar, har som sagt många funderingar själv angående bygge av timmerpool.

Mvh
Stefan

Ronny Rodhe

  • Gäst
Ronny Rodhe
SV: Frågor Ang. Timmerpool
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2019, 12:10:13:13 »
Hej Stefan och Andreas! Jag har precis samma planer som ni,beställde denna timmerpoolen i höstas. https://lillevilla.com/se/produkter/utepool-saimaa-star/
och behandlade den eftersom den ej är tryckimpregnerad,därav priset. Kommer att ansluta den till befintlig altan.
Uppvärmning blir värmepump
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/varmepump/poolvarmepump/varmepump-swim-och-fun-hotsplash
+solvärme där jag bygger ett ventilerat pumphus precis som Stefan,som kommer vara under vattennivån i en sluttning ca 2 meter från poolen.
Har även jag massor med frågor.
Mvh Ronny

Utloggad Sjungarn

SV: Frågor Ang. Timmerpool
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2019, 20:58:19:19 »
Kul med flera som är inne på timmerpool.

Har läst runt lite Ang. Underarbete och blir tusan inte klok.
Tror ni att det funkar om jag gräver ur ca 20 cm, markduk, 10 cm stenmjöl som jag paddar och sedan isolering 5-10 cm?

Utloggad Stefank

SV: Frågor Ang. Timmerpool
« Svar #4 skrivet: mars 19, 2019, 21:28:31:31 »
Jag tror Anders att du behöver lägga makadam i botten. Jag skulle gräva ur 30cm, markduk-20cm makadam-markduk- 5cm stenmjöl... Jag kommer skippa isolering i botten då vad jag kan läsa mig till det inte gör så stor skillnad, värmen förloras vid vattenytan.
//Stefan

Utloggad Stefank

SV: Frågor Ang. Timmerpool
« Svar #5 skrivet: mars 28, 2019, 21:09:02:02 »
Hej alla.
Har nu kikat på två bygginstruktioner från riopool/folkpool samt poolestore. Polerna verkar identiska lite olika namn bara. Finns nog fler varianter/namn på samma pool.
I mitt fall gäller den runda varianten.

Blir fundersam angående underarbetet. Hos riopool bygger man stommen på en makadambädd eller betong med geotexduk, spikar upp geotexen på utsidan av poolen, fyller poolen med 5cm stenmjöl som man ska pressas in under pollstommen därefter en extra cm stenmjöl avvägd och paddat. Jag kan tänka mig att det fungerar om man tänkt återfylla runt pool, i annat fall känns det som poolstommen står och ”balanserar” på dessa 5cm.
I poolstores variant beskrivs bara ”encentimetern”...

Min idé var att bygga stommen på en stenmjölsbädd, problemet blir ju med centimetern.... lyfta över en padda för denna centimeter. Kan man använda en matta foam eller liknade istället för stenmjölet. Blir inte riktigt klok på detta.
Någon som har någon idé.

Med vänlig hälsning, stefan

Utloggad PeterBerg

SV: Frågor Ang. Timmerpool
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2019, 16:09:04:04 »
Har med tittat och läst om riopool och blir inte riktigt klok på vitsen med att, som du säger, balansera poolen på dessa fem cm stenmjöl. Måste ju vara enklare och bättre att ha en jämn grund och sen bara lägga till den extra centimetern, som även den låter lite onödigt krånglig. För att först då allt i våg och sedan pressa under 50 mm sand och få allt i våg igen samtidigt som det behöver vara hårt pressat låter svårt och krångligt. Är fortfarande i planeringsstadiet men försöker kolla upp allt som behovet göras innan det är dags på riktigt. 😊

Utloggad Stefank

SV: Frågor Ang. Timmerpool
« Svar #7 skrivet: september 25, 2019, 08:33:41:41 »
Hej.

Sent inlägg så här på höstkanten...

Så här gjorde jag till slut.
Efter sedvanligt underlag makadam, duk, stenmjöl fyllde med ca 1cm stenmjöl i poolen som jag handpaddade, därefter det tunna bottenskyddet i väv/plast som medföljde poolen,
avslutade med en nålfiltsmatta.
Detta har funkat jättebra hela sommaren, i efterhand kan jag nog känna att det blivit lika bra utan den extra cm stenmjöl i botten, hade nog funkat med ett underlagsfoam.
Huvudsaken är nog att underlaget poolen står på är stabilt.

Mvh
Stefan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan