VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montering och förarbete av en J&F pool (NU MED BILDER 31-maj)  (läst 31044 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAnders

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
    • Visa profil
Montering och förarbete av en J&F pool (NU MED BILDER 31-maj)
« skrivet: januari 27, 2006, 09:52:54:54 »
Hej poolvänner!

Vi har köpt oss en pool från J&F som är 6,1x3,6x1,32!
Just nu ligger den spridd i källare och garage!
Installation/montering skall ske till våren!

Nu till några funderingar!
Poolen skall monteras så nära en befintlig altan som möjligt.
Altan däcket ligger 70-80 cm ovan jord!
Men hur nära den befintliga altanen kan man gå? Kan man montera vertikalstöden så dom ligger emot altanen, eller skall man ha någon eller några centimeters mellanrum?

Hur skall sedan markarbetet se ut? Både under poolen och utanför poolväggen! Vet att det finns en hel del inlägg kring detta, men man vill ju ändå veta vad som funkar bra med dom förutsättningar som man har.
Vi har nästan bara fin sand i marken, med 1-2 dm matjord på.
Poolen behöver alltså helst grävas ner 50-60 cm.

Så här går tankarna nu, efter att ha läst en del här, kommentera gärna;

·   Gräva ur ca 60 cm
·   Packa befintligt sand
·   Stenmjöl
·   Byggplast
·   Montera poolen
·   Byggplast i nerkant mot poolväggen
·   ”Gräs”-matta
·   Sandvall mot poolväggen
·   Liner

Och när poolen är klar, så görs anpassning med altandäcket!

//Anders
« Senast ändrad: maj 31, 2006, 08:08:02:02 av AAnders »
Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
Som ska stå klar i Juni 2006!

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Montering och förarbete av en J&F pool!!
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2006, 17:03:51:51 »
Kolla den här tråden så får du många tips!! ;)
Mats 61 har pool från samma ställe.
Hoppas på några bilder när det är klart.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=148.0
« Senast ändrad: januari 29, 2006, 21:01:24:24 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Montering och förarbete av en J&F pool!!
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2006, 06:28:54:54 »
Hej Anders,

Du bör ha ett litet mellanrum mellan altan och pool då allt kommer  att röra sig när barnen gör bomben i poolen.

angående markarbetet så har micke en del bra bilder.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=181.msg1261#msg1261
http://homepage.sverige.net/~s-0279/

Viktigt att tänka på om, avslutar med en sandvall mot poolväggen för att få en mjuk avrundning, är att du använder extremt fin sand så att sanden inte nöter sönder poolduken.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad AAnders

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
    • Visa profil
SV: Montering och förarbete av en J&F pool!!
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2006, 11:21:00:00 »
Om man ska gräva ner poolen 50-60 cm , ska man då isolera den biten med tex frigolit, eller är det onödigt?

En annan sak, vet inte storleken på pumpen som ingår (men det kanske någon här vet?), men hur långa slangar / ledningar kan man ha med standard pump? Ska ev använda vedpannan som uppvärmning och behöver då kanske dra slangar uppemot 25 meter i enkel riktning ( ingen större nivåskillnad).

//Anders
« Senast ändrad: februari 21, 2006, 11:25:48:48 av AAnders »
Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
Som ska stå klar i Juni 2006!

Utloggad Poolnicke

SV: Montering och förarbete av en J&F pool!!
« Svar #4 skrivet: februari 21, 2006, 13:36:44:44 »
Isolera så mycket som möjligt. Själv har jag isolerat mot marken med styrofoam och utmed sidorna med frigolit.

Någon annan får ta pumpfrågan. Vet inte vad det är för pump som följer med i paketet.
 
Det borde inte bli någon tryckförlust om du använder samma diameter på slangen som det är på den som följer med i paketet.

Rent teoretiskt kan du öka trycket genom att leda vattnet genom smalare och smalare rör. Problemet då är att samtidigt som trycket ökar så minskar flödet. Så om du använder för smal slang så kan trycket ökas men omsättningen på vattnet genom värmeväxlare och sandfilter blir för lågt. Mao du missar värme och riskerar skitigt vatten.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Fia

SV: Montering och förarbete av en J&F pool!!
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2006, 19:59:21:21 »
Jag kollade hos Transmekanos pool 3,7*6,2, 1,37 hög och rymmer 25 m3.
Jag tror den är likvärdig din och de har en pump på 3/4 hp vilket blir 0,75 hk.

De som säljer den typen av pool brukar ligga lika vad det gäller pump och filter.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad AAnders

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
    • Visa profil
SV: Montering och förarbete av en J&F pool!!
« Svar #6 skrivet: februari 23, 2006, 08:20:39:39 »
Isolera så mycket som möjligt. Själv har jag isolerat mot marken med styrofoam och utmed sidorna med frigolit.

Antar att styrofoam finns på dom flesta byggfirmorna, eller?
Är det dyrt? Läggs det mellan den packade sanden och poolduken?

//Anders
Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
Som ska stå klar i Juni 2006!

Utloggad Poolnicke

SV: Montering och förarbete av en J&F pool!!
« Svar #7 skrivet: februari 24, 2006, 06:14:25:25 »
Du hittar svar här http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=45.msg372#msg372

Kort beskrivning hur jag  gjorde:

Hyrde en duktig "grävare" som fick leran jämn och fin. Därefter  jämnade  jag av med sand. Direkt ovanpå lade jag styrofoamen och tejpade med "silvertejp" avslutade med en stor "syntetgräsmatta" den typen man brukar  ha på balkongen men  utan "nabbar".

Vad jag  gjorde fel här var att jag var inte tillräckligt noggrann när jag jämnade av med sanden. fick en diff på så mycket som 4 cm från högsta till lägsta punkten. Det hade varit lätt fixat med bara någon timmes mer arbete.

Finns flera  mycket goda exempel här i forumet hur man får ett kanonunderlag att ställa poolen på.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad AAnders

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
    • Visa profil
SV: Montering och förarbete av en J&F pool!!
« Svar #8 skrivet: februari 24, 2006, 08:27:12:12 »
Hyrde en duktig "grävare" som fick leran jämn och fin. Därefter  jämnade  jag av med sand. Direkt ovanpå lade jag styrofoamen och tejpade med "silvertejp" avslutade med en stor "syntetgräsmatta" den typen man brukar  ha på balkongen men  utan "nabbar".

Kanske en dum fråga, men du lade poolduken direkt på "syntetgräsmatta"?
Lade du sedan vallen med sand, som ska vara mot poolväggen (för att inte poolduken ska tränga ut), ovan på gräsmattan?

Finns flera  mycket goda exempel här i forumet hur man får ett kanonunderlag att ställa poolen på.

Jo det är väl lite av problemet, att det finns ungefär lika många exempel hur man ska göra som det finns poolbyggare, svårt att välja rätt sätt känns det som.  ???

//Anders
Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
Som ska stå klar i Juni 2006!

Utloggad Poolnicke

SV: Montering och förarbete av en J&F pool!!
« Svar #9 skrivet: februari 24, 2006, 12:07:28:28 »
Stämmer. Jag la poolduken direkt mot mattan. Viktigt att du inte har några stenar eller andra hårda småflisor kvar på mattan. Den skall upplevas som en nydammsugen vardagsrumsmatta.

Angående sanden har jag svårt att ha någon annan åsikt annat att den måste vara mycket fin så att den inte nöter hål på poolduken. Jag har inte jämnat av med sand utmed kanten. Följ den instruktion som du har fått från tillverkaren av poolduken/poolen. Det är garanterat olika kvalitet och olika storlekar på dukar från olika leverantörer. Har sett att dukar varierar fråm 0,5 mm till över 1 millimeter tjocka.

Avslutningsvis så är min erfarenhet att eftersom det finns så många sätt att angripa uppgiften på så är det bara att sätta igång med gott självförtroende och stor noggrannhet så går det säkert bra. De missar som jag själv har gjort har visat sig vara av mindre betydelse när man är klar.

Lyxen att ha en pool och att man har fixat projektet själv är oerhört upplyftande. Kompenserar för lite småmissar.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan