VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?  (läst 14809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nora

Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« skrivet: november 10, 2009, 01:43:12:12 »
Hej ! Vi har en inomhuspool som vi nu måste renovera en del, bl.a. byta liner. Vi tänkte även passa på att göra den lite större då. Men vi har en sak som oroar oss: lampan och linern. Vår gamla liner har gett oss mycket problem, läckor, sprickor m.m. De allra flesta problemen har varit vid lampan. Antingen har det börjat läcka där eller så har linern helt enkelt börjat spricka där och öppnat sig, varvid vi fått en stor läcka och fått tömma poolen, limma på lagningsbitar, täta om och greja. Nu vill vi absolut inte ha tillbaka alla de problemen efter linerbytet. Måste man då avstå från att ha lampa eller finns det några knep för att få linern att hålla även om man tar hål för lampan ? Lampan ger ju så härligt ljus på kvällen och får poolen att se så inbjudande ut, men kanske man kan ordna någon lampa ÖVER poolen som lyser ner i vattnet eller något sådant ? Eller kan man köpa någon liner med någon slags förstärkning just där som lampan skall sitta ? Eller skall man köpa linern lite för stor ? Jag tror att ett av problemen med den nuvarande är att den liksom stramar. Den passar ok när poolen är tom men när man fyller upp så börjar den dra sig just vid lampan. Vi har i och för sig även haft läckor vid skimmern och nu det sista (linern är nu 8 år) så har den börjat spricka vid sarginfästningen också.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« Svar #1 skrivet: november 10, 2009, 10:37:51:51 »
Vad man kan göra för att få linern att hålla bättre än vad eran har gjort vet jag inte men det finns poollampor som hänger ned i vattnet i en arm på insidan poolen och som fästs i poolkanten. Med en sådan så behöver ni inte alls ta hål för lampan. De lyser lika bra som "vanliga" lampor. Enda nackdelen är väl att de sticker in lite i poolen så man kanske kan slå i dem lite om man simmar för nära.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« Svar #2 skrivet: november 10, 2009, 10:57:28:28 »
Låter som någon inte hade låtit vattnet få sträcka linern ordentligt innan lampan monterades genom linern.

Utloggad Nora

SV: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« Svar #3 skrivet: november 10, 2009, 22:42:13:13 »
Erica - låter ju jättebra ! Var finns sådana lampor att köpa ? Har du någon länk ?

JoelKil - Du är tydligen proffs på sådant här men vad menar du "låtit vattnet få sträcka linern" ? Skulle man ha fyllt poolen först och sedan tömt den igen innan man satte i lampan ? Min man plus ett par släktingar till oss byggde själva poolen och sedan kom ett par poolkillar hit ett par tre dagar och satte dit liner, skimmer, lampa, ledningar. filter, pump och allt sådant. Det var först efter detta som det fylldes något vatten i poolen. Var detta alltså fel ordning ? Ett speciellt problem när de gjorde det här var att det var torrt och vi hade brist på vatten (vi har egen brunn) så det tog väldigt lång tid att fylla den, jag tror 3-4 veckor, särskilt som barnen absolut ville ha den gamla runda trädgårdspoolen fylld också den sommaren (en sådan där uppblåsbar pool). Kanske avstog man då från en extra poolfyllning för att spara på vattnet ? Om vi nu byter liner skall vi alltså räkna med att fylla den två gånger om vi skall ha någon lampa i den ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« Svar #4 skrivet: november 10, 2009, 23:09:43:43 »
Jag måste säga att jag aldrig hört talas om den typen av problem med en liner tidigare, att den liksom skulle självdestruera utan yttre påverkan låter mycket märkligt.
Ev om det är som JoelKil antyder, att någon gjort helt fel vid installationen, eller att vattenkemin har varit helt åt pipan under långa perioder.

I min bekantskapskrets finns det 7 st markpooler i åldern 2-28år, och mig veterligt har ingen bytt liner innan poolerna varit mer än 15 år gamla.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cg_joh

SV: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« Svar #5 skrivet: november 11, 2009, 08:35:43:43 »
...
 och sedan kom ett par poolkillar hit ett par tre dagar och satte dit liner, skimmer, lampa, ledningar. filter, pump och allt sådant. Det var först efter detta som det fylldes något vatten i poolen. Var detta alltså fel ordning ?

...


Innan lampor etc. monteras måste vatten fyllas på så att linern sträcks ut och anpassar sig till poolsargen. Att förts montera detaljer och sedan fylla vatten låter som en trolig orsak till problemen.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« Svar #6 skrivet: november 11, 2009, 09:29:20:20 »
Det jag menade var att man ska fylla på med vatten så nivån är precis så låg så man kan göra en håltagning  i linern utan att vattnet rinner igenom. Då har linern fått "sätta sig" och det blir inga mer sträckningar eller påfrestningar där. Annars kan det ju även vara som Rickard säger, att kemin skötts dåligt.

Utloggad Nora

SV: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« Svar #7 skrivet: november 11, 2009, 23:15:29:29 »
Hej och tack för svaren. Det gjordes alltså inte som ni rekommenderar här, att fylla på bit för bit och sätta fast saker allt efter som utan allt monterades först, sedan kom vattnet. Som jag nämnt tidigare verkade det som om linern stramade vid lampan, liksom om lampan var det som höll emot när linern ville röra sig lite snett nedåt liksom. Så kanske det var huvudfelet. Kemin har vi nog haft hyffsad koll på. Vi är inga proffs men poolen har ju hållits badbar nästan hela tiden under de här 8 åren, utom när vi varit utomlands ett par månader vid ett par tillfällen.

Linern kanske inte heller var av bästa kvalitet, vad vet jag. Och nu börjar jag fundera på hur sådana här kan åldras och hur man räknar ålder på liners. Jag sa att linern var 8 år gammal och då menade jag att den ANVÄNTS i poolen i 8 år. Kan de åldras medan de ligger kvar i sin originalförpackning ? Vi köpte nämligen poolpaketet (liner, filter,skimmer, pump, värmare liksom diverse elprylar, lampan och en trappa) av en privatperson som själv hade köpt det på någon konkursauktion och haft det liggande i sitt garage i rätt många år men aldrig orkat med att förverkliga sin pooldröm utan till slut sålde det hela. Så räknar man ålder på det viset så kan nog linern vara 20 år eller mer; ingen aning.

Ni kanske har några bra tips på vad vi bör tänka på nu när det är dags för en ny liner ? Finns det saker som är viktiga att tänka på, utöver då att man tydligen skall fylla på en bit INNAN man skruvar dit alla saker ?  Vi tänkte nu ta upp ett lite större hål i golvet, förlänga bottenplattan (betong) och väggarna ett par meter och på så vis gå från 5x3 m pool till en 7x3 m. En liten komplikation är att min man gjorde den ursprungliga botten plattan lite "djupare" i mitten för att få lite mer vattendjup, så det är liksom en grop där. Skall man ta hänsyn till det när man beställer liner eller fixar det sig själv ? Den sluttar ganska lite, gropen är ca 3x2 m och går ner ca 20 cm extra i mitten. Vattendjupet vid väggarna ligger på cirka 120 cm och alltså då 140 cm i mitten. Vi skulle gärna öka djupet också, men det blir för dyrbart för då måste ju hela botten göras om.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« Svar #8 skrivet: november 12, 2009, 08:32:51:51 »
Då ni har en "djupdel" och ska göra om storleken på poolen skulle jag rekommendera att ni tar ut en återförsäljare som kan mäta ut linern exakt då ni inte har vad dom kaller standardstorlek  ::). Sen kanske det är läge att överväga mosaik eller carrera då det visserligen är dyrare men det gör enorm skillnad på utseendet (i mitt tycke).

Utloggad Ingvar

SV: Måste man skippa lampa för att få linern att hålla ?
« Svar #9 skrivet: november 12, 2009, 09:05:16:16 »
Jag har svårt att se några fördelar med att någon först ska komma hem och mäta, varefter linern tillverkas på fabrik. Påslagen för sådana specialbeställningar brukar vara stora. Förmodligen bättre att någon kommer hem och svetsar linern på plats. Detta ger också ett snyggare resultat i hörnen, genom att man slipper "rundningen".
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan