VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Huckes poolbygge  (läst 36007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hucke

Huckes poolbygge
« skrivet: juni 18, 2008, 22:34:24:24 »
Hej alla poolbyggare!
Har precis idag beställt en Storpool från JoF (9.1x4.5 m) efter mycket letande efter en 'billig' pool som ändå verkar vettig. Som tur var hittade jag detta forum som gett en massa uppslag/tips redan. I reklamen för poolbygge så får man lätt intrycket att det bara är att gräva ett hål ,jämna av med sand och bada 3 timmar senare! En byggbeskrivning som Ronson bidragit med är guld värd och borde egentligen vara minimi standard för de som säljer pooler. Det som är mest förvirrande är hur man skall göra ett bra markarbete och jag skulle vara tacksam för svar på några frågor även om detta ämne har stötts och blötts ganska mycket på forumet. Plast under stenvallen,är det inte risk att denna 'glider'? Om man isolerar som Ronson beskrivit ,gräver man ur för stödbenen i stenmjölet vilket innebär att dessa i princip vilar på isoleringen eller skall det fortfarande vara stenplattor under dessa ? (skära ut i isoleringen?) Kanske lite sent att bygga pool nu men med lite flyt blir det förhoppningsvis några dopp i år <help>

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Huckes poolbygge
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2008, 23:05:00:00 »
Roligt att kunna hjälpa andra genom att dela med sig av sina egna erfarenheter  <sol>

Ja, man måste gräva ur stenmjölet för den inre tryckplattan och den står precis ovanför isoleringen. Därför skrev jag också att man skulle haft lite mer stenmjöl. Men min isolering håller för detta trycket. Har även provat att köra över den med bilhjulen och det syntes svag mitt uppepå isoleringen att jag hade kört över den, ca 0.5mm djup. Har endast stenplattor längst ut på mina stödplattor där trycket blir som störst.

Plasten kommer inte att glida under stenvallen. Blir så stort tryck så det är helt omöjligt att rubba den. Glöm inte att klippa många spår i plasten som täcker stenvallen ovanpå, annars blir det veck o de går inte att räta ut. Hade jag gjort om det hela hade jag använt skumgummilist istället för stenmjöl.

Inte för sent att bygga pool, startade själv runt midsommar förra året med grävandet, grävandet o grävandet.

välkommen o lycka till O0

/ronson

ps. flyttande denna info till din tråd o raderade det på min....
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Fia

SV: Huckes poolbygge
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2008, 23:08:12:12 »
Tack Ronson :), satt o funderade hur jag skulle flytta ditt inlägg till denna tråd.. <hmm>
« Senast ändrad: januari 14, 2009, 23:03:33:33 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2008, 06:56:31:31 »
Hej!
Tack før snabbt och klart svar,ytterligare ett frågetecken utrætat,jag återkommer sækert med fler frågor under resans gång. (Ær i Danmark och arbetar ihop till poolen,dærav 'konstiga' tecken :)

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2008, 08:47:03:03 »
Hej!
Det är märkligt vad ett projekt som poolbygge kan få ens tankeverksamhet att bli helt uppslukad av detta!,läser och läser på detta forum för att försöka få till det så bra som möjligt i uppstarten. Pga arbete kan jag inte börja gräva förrän nästa söndag (hämtar poolen nästa lördag). Funderingar kring markarbete:isolering verkar vara ett måste och buden om hårdhet etc är många,lika många bud på matta/stenmjöl innan linern. En fråga till Er som hållt på med bygge länge,skulle en gjuten bottenplatta vara ett alternativ? Jag har inte räknat på kostnaden men mellan tumme och pekfinger tror jag inte detta alternativ blir så mycket dyrare. Skulle kunna innebära att man kan köpa billigare isolering,fundament för plintar till däck 'automatiskt' mm. Finns det nackdelar? Tror ni man skulle kunna skruva fast sidostöd i betongen mha expanderbult?
Hoppas någon kan ha synpunkter på detta
 ;) Hucke

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Huckes poolbygge
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2008, 20:32:09:09 »
Största problemet blir sidostöden o dragplåtarna imellan dessa om du skulle gjuta en platta. Allting går ju, men storpoolen är ju inte gjord för att placeras på platta med tanke på sidostöden. Skall du ha platta blir det till att göra ny underdel av sidostöden och sedan lägga matta inuti+skumgummilist.

Skulle dock rekommendera att köra på stenmjöl o padda ordentligt. Skumgummilist, 25-50mm hård isolering inuti poolen, samt en mattan som är lika bred som poolen så du slipper skarvar i botten. Men oftast är det en fråga om kostnad, tillgång o tid som avgör valen.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2008, 22:09:53:53 »
Hej Ronson!
Tack för ditt svar,det får nog bli som du föreslår,har lite försänkningar i betongbranschen,därav funderingen  på platta. Du skriver att man bör lägga hård isolering INNE i poolen,vad skulle fördelen med detta vara till skillnad från det sätt du själv byggt (minskar ju baddjupet en aning). Är hårdhet 250 ok? Du får ursäkta om jag verkar trögfattad men har inte hämtat poolen än (lördag!) så jag bygger än så länge bara inne i huvudet,ser fram emot att sätta grävskopan i marken och komma igång <antman>.
Hucke

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Huckes poolbygge
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2008, 22:28:16:16 »
Med en hård isolering (min 500 falsad+limmad anser jag...) så får du en jämn yta som du sedan lägger linern på. Du minskar även risken för gropar till ett minumin jmf med stenmjöl, gropar kommer även i stenmjöl om man paddat hårt. Ja du tappar lite på djupet, men det gör du även om du skall lägga stenmjöl i för att täcka dragplåtarna (3-4cm behövs).

Som jag nämnt i mitt bygge så missade jag att padda stenmjölet som jag använde för att täcka dragplåtarna med och min poolbotten är lite av ett månlandskap i belysning. Är inte så nöjd med det, men det går ju att bada i den i alla fall ;D

Men om man kan leva med en o annan grop som för eller senare kommer, så kör på med stenmjöl o isolering under. Efter att ha lusläst på forumet så verkar det enda säkra sättet att slipa gropar att gjuta en platta. Men det är funkar ju som sagt var inte så bra ihop med en storpool.

Du lär hitta många trådar o svar om detta ämne på forumet, så välj det som känns rätt för dig. Lycka till O0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Fia

SV: Huckes poolbygge
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2008, 23:07:42:42 »
Vill inte förvirra begreppen nu men om du inte vill förlora så mycket så går det att lägga isoleringen först o sen stenmjölet. Kolla denna tråd.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=148.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Huckes poolbygge
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2008, 23:21:58:58 »
Du har rätt Fia :)

Mats_61 underarbete är ett mycket utmärkt alternativ, vet inte själv hur många gånger jag läst igenom den innan jag gjorde min egen botten baserad på Mats_61 botten. Tack Mats_61 O0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan