CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Huckes poolbygge  (läst 36270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #10 skrivet: juni 29, 2008, 08:50:37:37 »
Hej
Har kommit igång med mitt bygge en dag tidigare än planerat <antman>,började gråva igår och naturligtvis så ligger berget lite högt på sina ställen :(. (varför ska det vara enkelt) så jag får väl i värsta fall låta poolen komma upp lite längre. Skall lägga på fiberduk och makadam idag om vädret tillåter. Jag är fortfarande lite osäker på om man behöver ha fiberduk mellan makadam/stenmjöl. Om makadamet är ordentligt paddat borde väl stenmjölet inte rinna ner, eller? Sätter in några bilder på starten av projektet (lite dålig kvalite pga attt dottern lånat kameran så det fick bli mobilkameran istället. Nästa helg börjar semestern så då hoppas jag det blir full fart på byggandet

Hucke

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Huckes poolbygge
« Svar #11 skrivet: juni 29, 2008, 10:45:47:47 »
Ja, du skall lägga fiberduk mellan makadam o stenmjöl. Dels för att förhindra att stenmjölet rinner ner o  ger sättningar i stenmjölet, samt även för att förhindra att dräneringen som makadamen utgör försämras. Finns billiga fiberdukar på cheapy, jem & fix etc de räcker mer än väl. Onödigt att chansa för 5-600kr som fiberduken kostar.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Pea

SV: Huckes poolbygge
« Svar #12 skrivet: juni 29, 2008, 10:48:50:50 »
du ska absolut ha duk mellan makadam och stenmjöl´, men om du har försänkningar i betongbranschen, varför gjuter du inte en istället då? det finns färdiga formar att hyra för 5000 :-
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #13 skrivet: juni 29, 2008, 20:13:53:53 »
Funkar tydligen inte så bra med gjuten botten till storpool,därför blev det ingen gjuten platta. Efter att ha skyfflat 9 m2 makadam idag känner man verkligen att man lever!  :-XTack för rådet,det blir fiberduk både under och över makadam.
Hucke

Utloggad Pea

SV: Huckes poolbygge
« Svar #14 skrivet: juni 30, 2008, 12:35:38:38 »
jag tänkte mer på att du skulle gjuta hela poolen, fick höra att en i grannskapet hyrt färdiga formar enligt hans egna mått för 5000 kr, hade jag vetat det innan jag började mura så hade jag absolut gjutit.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #15 skrivet: juli 06, 2008, 18:36:15:15 »
Har efter lite velande fram och tillbaka bestämt mig för hur markarbetet skall vara,har i princip följt Mats_61's recept. Idag kört ut 10 m3 stenmjöl i hällande regn :(. Fortfarande lite jobb att väga av exakt och har inte paddat stenmjölet än,lagt på 9-10 cm. På ngt ställe känns det som det svikter <help>,sannolikt ligger isoleringen inte 100% plant mot makadamet här. Ngn som har erfarenhet av detta? Vatten trycket lär väl trycka ned underlaget men man blir lite orolig,tacksam om någon tycker till om detta. Förhoppningsvis skall det roliga abetet med att sätta upp poolen komma igång i morgon om vädret tillåter. En annan fråga, Mats_61 har gjort en snygg träsarg runt poolen,sitter denna fast mot trädäcket eller är den 'flytande',någon som vet (förutom Mats_61 om han läser detta)

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #16 skrivet: juli 12, 2008, 07:49:20:20 »
Vädrets makter har försenat bygget men nu är äntligen markarbete,uppsättning av vertikalstöd,stenplattor klart!  <antman>Vi fick närmare 100 mm regn  :(vilket gjorde att paddan grävde sig ner i stenmjölet och gropen såg närmast ut som en 'lerpöl' men inget ont utan att det för med sig något gott för underlaget är stenhårt nu. Idag kommer grannar och hjälper till att sätta upp poolväggen. Rullen väger en del till en 9 meters pool!. Det har varit mera arbete än jag räknade med men man kansle är för 'petig' med millimetrarna. Med facit i hand skulle det finnas en mera detaljerad byggbeskrivning steg för steg där det framgår vilka toleranser som är acceptabla i olika moment,anser mig själv som ganska händig men det har känts som mycket velande fram och tillbaka och osäkerhet om hur noga man skall vara (eller också är det undertecknad som är lite trögfattad).Utan råd från detta forum hade jag garanterat fått ett sämre resultat. Återkommer med lite bilder framöver om någon är intresserad .I nästa vecka skall poolvärme kopplas in . Jag har en Baxi pelletspanna i ett separat pannrum som för värme in till huset via kulvert. Jag har också solfångare på detta tak som bidrar med värme via ack tankar. Hade tur och hittade en 75kw vvx på blocket som skall överföra värmen till poolen. På bostadshuset har jag ytterligare 10m2 solfångare som har varit urkopplade senaste åren pga flytt av pannrum. På något sätt ska jag försöka att få in dessa och vvx att samverka till uppvärmningen. Någon son har liknande system och förslag på hur man skall koppla in? (Oops!blev ett långt och rörigt inlägg)
Hucke

Utloggad Fia

SV: Huckes poolbygge
« Svar #17 skrivet: juli 12, 2008, 19:50:20:20 »
Väntar med spänning på bilderna. <antman>

Tips. Ny rad med jämna mellanrum eller ett blankrad då o då gör det lättare för mina gamla! ::) :D ögon att läsa. ;) Jag vill inte missa något!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #18 skrivet: juli 13, 2008, 06:25:38:38 »
Montering av poolen gick över färväntan med hjälp av grannar och familjen.   <antman> Grävde ner spännbanden några centimeter och  har lagt dubbel betongmatta i botten.

Kanske onödigt men rullen räckte till två omgångar och det känns riktigt gott att gå på. Istället för sandvall cellplastlist från Teges pool. Linern blev perfekt i botten men några rynkor

vid vertikalstagen,får leva med det. Enda orosmomentet är att cellplastlisten i ena hörnet hade släppt och glipade någon centimeter från plåten  <help> men vattentrycket ser ut att

ha lagt den på plats och poolen har inte havererat än,limmat för dåligt,för bråttom på slutet  :(

Fick fyllt 20m2 vatten och åskregn hjälpte till med några liter. Killen som körde vattenbilen han bara med två omgångar eftersom bilen sedan skulle någon annanstans  :(

Får väl fylla med slang men det fattas 24m3! Idag lite uppstädning och sedan dra igång med att bygga trädäck runt och montera pump och filter i 'lekstugan'

Några bilder på ett halvfärdigt bygge


Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #19 skrivet: juli 13, 2008, 06:33:57:57 »
Några bilder till,återkommer när det börjar likna något ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag