VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage på anslutningsrör till bräddavloppet? Riva upp allt för att åtgärda?  (läst 10832 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jay

Hallå alla poolare,

Har sedan en tid haft problem med att vattnet försvinner. Problemet är med 99% säkerhet läckage i anslutningen mellan bräddavloppet och röret i marken. All rördragning är gjord på 70-talet så det är väl bara tiden som tagit ut sin rätt. Jag har haft en poolgubbe som försökt fixa det, dock utan framgång. Han menade på att man är tvungen att gräva upp rubb och stubb från brädavloppet för att lokalisera läckan och för att då åtgärda det. Detta är inte optimalt då jag har ett trädäck runt om som jag får riva upp fullständigt för att komma åt.

Min fråga är, kan man verkligen inte lösa detta på annat sätt? Typ ett insatsrör, glidgjutning som man t.ex. gör på skorstenar eller något annat smidigt sätt? Det är ju trots allt 2013.

Mvh
Jay

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

Varför tror du att det är vid breddavloppet? Det är det sista stället jag skulle misstänka eftersom det där är ett kraftigt undertryck. Läcker det där borde det inte försvinna speciellt mycket vatten och det borde komma luft i systemet som du ser i inloppen.

Att ta bort trallen verkar vara den rimliga lösningen om du är säker på att felet verkligen är där. Antar att trallen ligger på "fel" håll.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

Vad är det för typ av pool? Liner, målad betong...? Hur sker tätning mellan samtliga armaturer och poolens tätskikt. Är det packningar från 70-talet så är det troligt att samtliga är dåliga. Om läckaget är på sugsidan d v s mellan bräddavlopp och pump så borde det synas luftbubblor i siktglaset vid pumpen och i utblåsen. Lampan är placerad lägre än breddavloppet så det högre trycket gör att det är lite känsligare där.

Om det är läckage vid armaturerna går det att temporärt laga och därmed felsöka genom att trycka dit silikon med skelettpistol inifrån poolen utan att tömma den. Det blir ingen permanent lagning men håller säsongen ut och hjälper till att ringa in felet. Min lampa är f n tätad med silikon p g a läckage.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

Man får gå metodiskt tillväga för att hitta läckor. Vad händer om du stoppar cirkulationen över natten ? Försvinner (eller minskar )läckaget så har du problem på pumpens trycksida, d.v.s. från pumpen och fram till inloppsmunstyckena. En tänkbar variant är fel i centralventilen på filtret. I så fall kan vatten gå ned i avloppet via drain-ledningen och man märker det inte. Vi hade detta fel en gång. Med ventilen i normalt filtreringsläge skall det inte rinna något vatten i drain-ledningen. Gör det det har du felet där.

Om läckaget fortsätter med oförminskad styrka trots cirkilationsstopp så får man gå vidare. Sänk vattennivån till strax under skimmern och sätt tätpluggar i inloppsmunstyckena och vänta över natten. Läcker det fortfarande lika mycket så är felet i själva poolen, t.ex. vid lampor eller genomföringar eller, om du har en liner-pool, en punktering på linern någonstans i poolen.

Jag skulle inte börja med radikala saker som att riva upp pooldäcket förrän jag konstaterat var läckan finns. Är läckan i själva poole, i centralventilen eller på trycksidan så är ju allt arbetet med att riva upp till skimmern helt bortkastat.

Utloggad Jay

Tack för alla svar. Poolen i fråga är en linerpool som är ditsatt 2010. Vattnet går ner och stannar precis under bräddavloppet. Jag har då inte pluggat utblåsventilerna. Så något läckage runt lampan eller ventiler är där troligtvis inte. Det försvinner vatten oavsett om pumpen är igång eller ej. Är pumpen avstängd så försvinner vattnet inte lika snabbt dock. Precis som nämndes så kan det givetvis vara läckage i rören till utblåsventilerna. Hade faktiskt inte tänkt på detta.

Jag har inga som helst bubblor i siktglaset och det bubblar heller inte vid utblåsen men vatten försvinner i ganska stor mängd. Under en veckas tid så sjunker nivån med ca 4-5 cm (poolen är 4x8m) så det är ganska mycket vatten som försvinner. Det lustiga är att så fort jag ansluter min bottendammsugare så är där bra sug för att sedan minska tills där nästan inte är något sug alls vilket gör att jag inte kan använda dammsugaren. Det börjar då bubbla kraftigt från utloppen så det sugs in tjuvluft någonstans. Men var? Det var därför jag misstänkte att det var i anslutningen till bräddavloppet men det verkar inte troligt med tanke på vad ni skrev.

Jag ska kolla så att det inte är filtret som läcker vatten. Bra tips. Gällande lokalisering av läckan, hur ska jag gå tillväga baserat på infon jag skrev ovan? För att komplicera det ytterligare så har jag filtret och pumpen i källaren till huset. Avstånd mellan skimmer och pump är minst 15 meter så läcker rören eller kopplingarna som finns i marken så går det inte att se.
« Senast ändrad: augusti 16, 2013, 13:12:52:52 av Jay »

Utloggad MathiasS

Pump och sandfilter står ovanför vattennivån?

Mellan inlopp och vattenpump/sandfilter, är det bara en oskarvad pemslang eller finns där också kopplingar? Antar att det finns minst EN koppling på inloppen - ett T-kors som delar av flödet till de båda inloppen. Detta T-kors - ligger det möjligen i höjd med skimmern?

Det skulle vara intressant att se vad som händer om du stänger av pumpen, proppar igen skimmern (du har kanske en frysplugg till den) och sedan fyller på vatten upp till överkant. Då kan du se om vatten försvinner trots att det inte kommer vatten ut genom skimmer.

Kan du täta skimmern på insidan av poolen kan du ev även utesluta att det läcker mellan skimmer och liner. Tätar du i skimmerns utlopp utesluter vi slang + efterföjande kopplingar.

4-5 cm är mycket vatten men själva läckaget är i storleksordningen någon droppe eller två per sekund....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kojak

Möjligt att det är avdunstning, jag förlorar ibland 4cm på en vecka då jag har 31grader i poolen. Nu när jag var utomlands 2 veckor och värmen avstängd så hade det knappt avdunstat något.

Utloggad Jay

Pump och sandfilter står ovanför vattennivån? Nej, allt står under marknivå.

Mellan inlopp och vattenpump/sandfilter, är det bara en oskarvad pemslang eller finns där också kopplingar? Antar att det finns minst EN koppling på inloppen - ett T-kors som delar av flödet till de båda inloppen. Detta T-kors - ligger det möjligen i höjd med skimmern? Önskar jag visste. Poolen är ursprungligen byggd på 70-talet och jag har inga ritningar över hur rördragningen ser ut :(

Det skulle vara intressant att se vad som händer om du stänger av pumpen, proppar igen skimmern (du har kanske en frysplugg till den) och sedan fyller på vatten upp till överkant. Då kan du se om vatten försvinner trots att det inte kommer vatten ut genom skimmer. Då vattnet stannar under skimmern så är det troligtvis denna eller rör/kopplingar som är otäta. Har tyvärr ingen frysplugg att testa med men det kan ju införskaffas.

Kan du täta skimmern på insidan av poolen kan du ev även utesluta att det läcker mellan skimmer och liner. Tätar du i skimmerns utlopp utesluter vi slang + efterföjande kopplingar. Denna för du gärna förklara närmare. Hänger inte med i resonemanget  <hmm>

4-5 cm är mycket vatten men själva läckaget är i storleksordningen någon droppe eller två per sekund....Ja, när du lägger fram det så så :) Är bara drygt att hålla på att fylla på för jämnan. Då poolen inte är uppvärmd så sänker det dessutom tempen i poolen.

Utloggad Jay

Möjligt att det är avdunstning, jag förlorar ibland 4cm på en vecka då jag har 31grader i poolen. Nu när jag var utomlands 2 veckor och värmen avstängd så hade det knappt avdunstat något.
Har ingen uppvärmning annars hade det absolut varit en teori.

Utloggad Erica

Läckan kan inte vara i eller vid skimmern, om inte det finns mer än en läcka. Om skimmern läckte så skulle det INTE läcka mera när pumpen går, det skulle bli mindre eller samma beroende på var läckan finns. Att det läcker mera när pumpen går visar att läckan finns på trycksidan, d.v.s. efter pumpen. Har du kontrollerat att inget vatten rinner i filtrets avlopp (drain/waste) ? Om inget kommer där så finns läckan mellan filtret och inloppsmunstyckena. Antingen i T-skarven som nämndes eller i anslutningarna mellan slangarna och själva inloppsmunstyckena, alternativt om det finns någon skarv ute i marken. Att en PEM-slang börjar läcka där det inte finns någon skarv är väldigt ovanligt, om ni inte grävt eller något liknande så att ni då skadat slangen. Jo att ständigt förlora en massa vatten kostar, både i form av vatten, uppvärmning och kemikalier.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan