CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vatten problem - Grumligt  (läst 1858 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad STA

Vatten problem - Grumligt
« skrivet: september 09, 2023, 18:56:44:44 »
Har en 4x8 pool med tak. Tak är på när inga badar Har haft vatten problem en längre tid - hela detta år år.
Vattnet är grumligt. Fick råd a att byta vatten då cya var högt. Det är gjort, bortsett från 6-7 m3 i botten.
Fått råd att använda Anti KalkMetall, Algdräp,Flock puckar, Action klor/chock klor .Använder " klor för inomhus pool" från Malmö
Började med det i  aug förra året för att hindra att cya ökade hela tiden.
Min värden är bra   jämfört  med digital mätning från .. samt min egen Scuba II.
Bortsett från att vattnet fortfarande är grumligt Ser inte botten
Kör poolrobot  hela tiden och en vitt kletig massa fastnar i robotens filter (så för en tid sedan ngn som frågad med bild vad detta vita klet som han hade i poolen
Mina värden 22/8: PH 7,4,Frittklor 3,0, Bundet klor 0, Alka 75, Cya 2,0,Kalkhårdhet/total hårrdhet214 ppm
Ingen ändring på pool vattnet fram till dagens datum.Har använt stora mängder av action klor/chock klor
Ser framåt   på svar från Alla duktiga experter   i detta forum

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vatten problem - Grumligt
« Svar #1 skrivet: september 09, 2023, 23:19:59:59 »
Frågeställning nummer ett om det är grumligt och det inte försvinner, trots korrekta vattenvärden, är ju om filtreringen fungerar. Har du möjligen fel på filtret ? Kan vara så enkelt som att man råkat ställa reglaget på "cirkulation" i stället för "filtrering", men det kan finnas andra fel också. Du kan ha fått tunnlar i sanden eller någon dysa som gått sönder. Trasig dysa brukar ofta visa sig som att sand hamnar i poolen. Tunnlar i sanden ger inga så tydliga spår. Givetvis kan man också tänka sig fel på centralventilen, men det låter väl lite mindre troligt.  Vid en välfungerande filtrering bör manometertrycket stadigt stiga något från en backspolning fram till nästa. Sker inte detta så är det något skumt med filtret. Detta gäller i synnerhet om du har synlig grumling.

Du kan naturligtvis också ha fått i något sm filtret inte kan filtrera bort. Vi hade någon här på forumet som råkat välta en burk vattenlöslig målarfärg i poolen... Om du har en grumling orsakad av något som är alltför liten partikelstorlek för att fastna i filtret så kan du ju testa med att tillsätta flockningsmedel, som klumpar ihop mindre partiklar till större. Köps ofta i en form som läggs i bräddavloppet.

Utloggad TommyC

SV: Vatten problem - Grumligt
« Svar #2 skrivet: september 12, 2023, 10:32:39:39 »
Förutom det som Erica redan nämnt så kan det vara bra att veta att spindelpackningen i centralventilen kan hamna snett och släppa fram vatten fel vägar. Efter många år kan delar av packningen trilla i bitar och då behöver packningen bytas.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vatten problem - Grumligt
« Svar #3 skrivet: september 18, 2023, 07:08:30:30 »
Med den där typen av slem borde sandfiltret klegga igen rätt snabbt, fastnar det i poolroboten borde det absolut fastna i sandfiltret.
Så kolla det först.
Du har väl inte bytt ut sanden mot filterbollar?

Med detta sagt så tolkar jag slemmet som biologiskt, alltså alger eller liknande livsformer.
Har aldrig hört talas om något som överlever en hög klorhalt i några dygn, så jag skulle personligen se till att klorera så mycket att nivån ligger på ca 10 ppm i tre dygn utan uppehåll.
Lägg samtidigt i en flockningskudde (De från folkpool har fungerat bra för oss.)
Backspola när trycket i filtret stigit med ca 3-4 hg från det tryck du har med nyss backspolat filter.
Så länge vattnet är så där grumligt så behöver du inte backspola så länge, bättre göra det ofta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad STA

SV: Vatten problem - Grumligt
« Svar #4 skrivet: september 26, 2023, 14:37:53:53 »
Hej, Tack för all support som jag får.
Vi har ”glas”sedan två år tillbaka.
De la i två olika sorter en typ  i botten .samt en annan över
Varför vet jag ej.
Som det är nu så backspolar jag en liten stund varje dag när vi är hemma.
Samt fyller på vatten i poolen om det behövs.
Flockningsmedel  byter jag  i princip 3 gr per vecka använder folkpools och från poolklubbens
Roboten går i princip hela tiden måste stänga om efter 2,5 tim. å den hjälper ju till att det är bra omröring i poolvattnet.
Filtertunnans mät värde kör jag  enl. mätaren som visar i bar 0,5. Efter jag gick över till glas så måste jag öka hastighet väsentligt för att hålla detta tryck. som jag blev rekommenderad ,en gång.
Frågan är om jag skall ta hem ett proffs som får byta ut glaset, samt kolla om det finns ngt fel.
Inget ”glas” kommer in i poolen.
Efter ha varit uppe och vänt minst 10.0 på min scuba II ( 8 sept) så har värdet i dag hunnit ner till 3,1
Frågan skall jag göra en ny omgång med action/chock klor. Eller vänta tills den är  nere på värden 1-2
Idag så var värdena   Fritt klor 3,1 , Ph 7,6, CYA 34 ,TA/Alkanitet 101.
Det finns en liten ljusning i alla fall, går inte roboten så skymtar man botten. <love>

Utloggad Erica

SV: Vatten problem - Grumligt
« Svar #5 skrivet: september 26, 2023, 21:23:20:20 »
Att backspola varje dag är helt extremt, aldrig hört någon som gör så.  Filtret filtrerar bättre om det får jobba upp lite mottryck, först när trycket stigit cirka 0.2 bar över det värde man hade direkt efter backspolning är det dags att göra det igen. Om du backspolar varje dag förlorar du dessutom mycket vatten, kemikalier och värme. Om du spolar väldigt kort vet jag inte vad resultatet blir, det fodras ju en viss tid för att filterbädden skall lyfta så att skräpet spolas ut. Normal backspolningstiden är 1-2 minuter, lie beroende på hur kraftig pump du har.

För att backspolningen skall rensa filtret så måste ju de fångade partiklarna lossna under backspolning. om det handlar om något klibbigt "klegg" så kan man ju tänka sig att det är något som är så segt att backspolningen inte klarar att få ut det.

=.5 bars filtertryck låter väldigt lågt för ett sandfilter. Vi har ca det dubbla i vårt system. Då kör vi med vanlig filtersand,i nte glas. Jag vet inte om det skulle påverka trycket, men värdet låter rejält lågt.

Utloggad STA

SV: Vatten problem - Grumligt
« Svar #6 skrivet: september 27, 2023, 14:06:34:34 »
Tack för all hjälp.
Jag skruvar upp den steglösa för min bronspump, så nu står min elmätare på 0,76kWh  dvs 760W per timma. PUH!  för elräkningen
Å mätaren för reningen på 1,0 bar. Hoppas det kan hjälpa. Erica?
Backspolar  efter en förändring om 0,2 bar
Idag när jag tog upp roboten och spolade filtret var den samma vita slem ”gega” såsom tidigare veckor tillbaka.
Mina övriga värden från min Scuba II var i princip samma som igår.
Skall jag göra en ny ”drive” med action/ chock klor  eller vänta?  <help>

Utloggad Erica

SV: Vatten problem - Grumligt
« Svar #7 skrivet: september 27, 2023, 20:54:39:39 »
Ja det sättet att köra poolen låter klart bättre. Du kanske har legat och kört alldeles för låg cirkulation om nu trycket låg långt lägre än normalt. Ditt värde u är normalt. Vad "geggan" består av kan man ju undra - antingen kan det vara alger av något slag eller så har biologiskt material hamnat i poolen på annat sätt i rejäla mängder (typ att något djur gått och ramlat i och legat och lösts upp). Större djur borde du ha märkt (jag har hört om ett par fall där folk fått en älg i poolen). Du borde inte ha någon tillväxt av alger etc med runt 3 ppm i klorvärde. För chockklorering krävs mer. men har du väl fått död på en massa alger så tar det ju sin tid innan du får bort dem rent mekaniskt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag