CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Resa bort - pool-förberedelser?  (läst 4545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taylor

Resa bort - pool-förberedelser?
« skrivet: juli 21, 2010, 18:04:30:30 »
Jag tänkte åka bort i fyra dagar. Hur ska jag förbereda poolen som är på 12 kubik?

Jag har tre set solfångare (El-Niñjo) på förrådstaket som drivs med ursprungspumpen till Intex-poolen.

Ska jag bara låta cirkulationspumpen rotera poolvattnet utan solfångarna?

Eller ska jag stänga av pumpennhelt och hållet?

Är det risk att solfångarna blir förstörda av att vattnet står still i de?

Många frågor blev det. Det är lika bra det eftersom jag är lite novis i ämnet ännu så länge  :)

Poolgiganten

Utloggad flowerpower1

SV: Resa bort - pool-förberedelser?
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2010, 20:42:12:12 »
Hej, är helt novis på detta oxå men du kanske kan koppla bort solfångaren och sätta en timer på pumpen, så vattnet inte står stilla så länge  <hmm>

Utloggad Taylor

SV: Resa bort - pool-förberedelser?
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2010, 20:53:25:25 »
Hej, är helt novis på detta oxå men du kanske kan koppla bort solfångaren och sätta en timer på pumpen, så vattnet inte står stilla så länge  <hmm>

Gör det nåt om pumpen står och går hela tiden, eller?

Utloggad Erica

SV: Resa bort - pool-förberedelser?
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2010, 22:39:55:55 »
Fyra dagar är ingenting.. vi brukar låta allt gå som vanligt även om vi reser bort en månad eller mer (inomhuspool i.o.f.s.). Det enda problemet är väl om det skulle kunna bli så varmt att poolen inte tål det, men har du verkligen så hög effekt på solfångarna ?

Utloggad Taylor

SV: Resa bort - pool-förberedelser?
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2010, 23:15:38:38 »
Fyra dagar är ingenting.. vi brukar låta allt gå som vanligt även om vi reser bort en månad eller mer (inomhuspool i.o.f.s.). 

Det kanske är bäst att koppla bort solfångarna ändå (eller att inte ha de på vid bypass-ventilen) eftersom Intex-pumpen inte förmår pumpa runt vattnet så bra (har beställt en hjälppump, men hinner inte få igång den innan jag reser bort.

Det enda problemet är väl om det skulle kunna bli så varmt att poolen inte tål det, men har du verkligen så hög effekt på solfångarna ?

Nääää. Jag tror inte det är så stor fara. Är det en het sommardag så är vattnet 40 grader från solfångarna, men så varmt blir det aldrig i poolen. Max 33 grader.


Förresten. Hur länge ska pumpen gå egentligen? Min går hela tiden. 24 h/dygnet.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Resa bort - pool-förberedelser?
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2010, 00:06:26:26 »
Kör bara inte slut på klor så fixar sig resten.

Utloggad aromata

SV: Resa bort - pool-förberedelser?
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2010, 21:52:25:25 »
Ju kallare du har i poolen desto längre håller kloret. Därför är det klokt att stänga av solfångarna innan ni åker.

Utloggad Taylor

SV: Resa bort - pool-förberedelser?
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2010, 23:11:18:18 »
Ju kallare du har i poolen desto längre håller kloret. Därför är det klokt att stänga av solfångarna innan ni åker.

Jag räknar med att koppla bort de.

Ta för tipsen allesammans  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag