CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varför borde jag inte köpa Gullberg & Jansson minsta värmepump?  (läst 1860 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad riumpendan

Har en ovanjordare på 457cm x 91cm (drygt 12 kubik) som jag skulle vilja få upp över 25 grader iaf. Har solfolie.
Finns det någon skäl till att inte köpa Gullberg & Janssons P08 för 6 000 kr?

Länkar till produktblad.
http://www.gullbergjansson.se/fileadmin/user_upload/Bilder/Produktblad_2017/GJ-Produktkatalog_2017-SE-8-9.pdf

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Varför borde jag inte köpa Gullberg & Jansson minsta värmepump?
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2017, 10:17:56:56 »
Om du börjar värma poolen brukar önskemål om att håll högre temp, uppåt 27-28 grader komma efter ett tag, så dimensionera gärna efter det.

Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad arena

SV: Varför borde jag inte köpa Gullberg & Jansson minsta värmepump?
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2017, 08:28:37:37 »
Jag är också i samma sits! Menar du att den lilla pumpen inte orkar få upp 12 kubik i 27 grader?

Som jag nämnt i annan tråd så var det en försäljare som menade på att VP inte är lönt till ovanmarkare för att isolering är så gott som obefintlig.
Men sedan har jag talat med poolägare som tycker att det funkar hur bra som helst.
Har solvärmare som värmer bra vid sol men vill ju ha varmt annars också! 

Är det bästa att kombinera VP och solfångare eller kan jag göra mig av med solfångarna om jag köper VP?
Kräver VP något specifikt flöde från sandfilterpumpen?

Utloggad j-t

SV: Varför borde jag inte köpa Gullberg & Jansson minsta värmepump?
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2017, 12:41:40:40 »
Hade en rampool för en del år sedan och värmde enbart upp med solpaneler, vid sol och värme gick tempen snabbt upp men vid dåligt väder och kyla så stack den ned lika snabbt igen. Men att nå 27 grader om det är +20 eller mer ute går bra men så fort det blir kallt ute, på tex nätterna, så kommer tempen i poolen att sjunka med ett par grader varje natt. Tänk på att hela poolen i princip är utsatt för omkringliggande temperatur, så det är utetempen som är avgörande.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varför borde jag inte köpa Gullberg & Jansson minsta värmepump?
« Svar #4 skrivet: april 02, 2017, 09:53:46:46 »
Det blir ju hur som helst varmare med värmepump, hur mycket kan nog ingen säga säkert, jag tycker du kan testa, bättre blir det ju helt säkert.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag