Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppvärmd ovanmarkpool  (läst 9059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad amatör-Kalle

Uppvärmd ovanmarkpool
« skrivet: juni 17, 2012, 22:47:55:55 »
Jag har börjat leta efter en ovanmarkpool. Började i den allra enklaste änden med billiga pooler på runt 5 m3. Men ju mer man kikar desto mer sugen blir man på ett gå upp någon storlek. Nu är det Intex Ultra 274*549*132 (http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=53&M=Shop&PID=112&ProductID=408) på knappt 20 m3 som känns hetast, mycket på grund av att den rektangulära formen lirar bra med min tomts förutsättningar.

Problemet är bara att vi är ett gäng badkrukor i familjen. Alla är mer eller mindre fega för kallt vatten. Så någon form av värmare får det bli. Med de mindre poolerna som jag kikade på först fanns det enkla doppvärmarsystem som faktiskt har en rimlig chans att skjuta upp temperaturen några grader utan att man blir totalt ruinerad på elräkningen. Med uppät 20 m3 så tror jag inte att dessa system har en chans.

Och det får mig att börja fundera på den luft/vatten-värmepump som står på gården, bara några meter från den plats där poolen är tänkt att stå. Det är en Nibe Fighter 2020 på 14 kW (http://www.nibeonline.com/pdf/031043-7.pdf) och den är inkopplad till en Nibe EVP 500 inomhusmodul. Idag värmer den bara huset. Men givet att den höga effekten 14 kW ju är dimensionerad för vinterhalvåret så ligger ju värmepumpen och kör på tomgång mest hela sommarhalvåret. Nibe har till och med produktpapper på hur man kan använda just denna kombination av Fighter 2020-14 och EVP 500 för att värma en pool, se http://www.nibeonline.com/pdf/M10559-4.pdf.

Till saken hör att jag är en total dummy när det kommer till detta. Min kompetens stannar väl ungefär vid att skruva upp poolen och koppla på ett enkelt standardsystem - att riva med värmepumpen känns som en nivå ovanför min och det lär jag överlåta åt experterna.

Frågan är bara om tanken är god? Hur mycket värme kan jag få ut från en sådan här värmepump, och blir kostnaden hanterbar (både löpande för elen, men framför allt för att koppla ihop det hela som behövs)? Pumpen har ett COP-tal på ca 3,3 och behöver alltså runt 4,3 kW för att generera 14,1 kW. Men då ska ju en hel del fortfarande räcka till varmvatten inne i huset.

Tacksam för tips och idéer. Borde jag testa i någon annan ände för att så att säga få kläm på det här med pooler, och sedan investera i en "riktig" anläggning?

Poolgiganten

Utloggad Taylor

SV: Uppvärmd ovanmarkpool
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2012, 07:16:56:56 »
Att värma upp med solens hjälp är det helt uteslutet då?

Jag tänkte närmast på de solfångare som finns på marknaden nu.

Utloggad Zaphod

SV: Uppvärmd ovanmarkpool
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2012, 18:39:08:08 »
Att värma upp med solens hjälp är det helt uteslutet då?

Jag tänkte närmast på de solfångare som finns på marknaden nu.

Nackdelen med solfångare är att solen måste lysa för att få varmt vatten, (vilket den inte gör så mycket just nu).

Nä, om jag vore i dina skor skulle jag prata med min lokala rörkrökare om inkoppling på VP:n, så vet man att det blir rätt och riktigt O0

//
Lars

ps. Välkommen  <antman> <antman>
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Fia

SV: Uppvärmd ovanmarkpool
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2012, 19:46:18:18 »
Koppla till värmepumpen, helt klart!! O0 O0
Du kommer inte att ångra dig.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jpson67

SV: Uppvärmd ovanmarkpool
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2012, 11:21:54:54 »
Jag har också en ovanmarkpool och vill ha upp värmen, men så vet jag inte vilken värmepump man bör satsa på då det finns en uppsjö av pumpar, och priser? Nån som har en värmepump till sin ovanmarkpool får gärna ge lite feedback.

Utloggad minigranis

SV: Uppvärmd ovanmarkpool
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2012, 11:31:14:14 »
Jag har en Luxlama tillsammans med Basic3 pumpen från Jula/Clabbe.
Funkar bra tycker jag även om det inte skulle skada med mera drag i pumpen närDet är  man skall damsuga.
Finns även många här med Brillix värmepump som också är nöjda.
Det är bara att välja värmepump efter poolstorlek  :)

Utloggad Jpson67

SV: Uppvärmd ovanmarkpool
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2012, 11:36:50:50 »
Har en rund 1,22x5,5 med Basic3 pump med

Utloggad minigranis

SV: Uppvärmd ovanmarkpool
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2012, 11:46:31:31 »
Dåså då är det bara att knata iväg och köpa en Brillix eller Luxlama skulle jag säga.
 O0 O0

Finns en hel del trådar om dett i Uppvärmingsdelen av forumet.

Utloggad Jpson67

SV: Uppvärmd ovanmarkpool
« Svar #8 skrivet: juli 20, 2012, 11:50:09:09 »
Ok då ska jag läsa dom Tackar

Utloggad Anders S

SV: Uppvärmd ovanmarkpool
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2012, 15:34:59:59 »
Jag kör med en Brilix XHP100 till min Intex Ultraframe (5,49 x 1,32) och det sandfilter som följde med. Har också Intex "värmeöverdrag" som vi använder på nätterna. Det fungerar ganska bra upp till ca 28 grader sedan tror jag att förlusterna via poolväggarna blir aningen stora, nattemperaturerna ligger ju mellan 11 och 13 grader numer....
Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan