Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bäst placering av sandfilterpump (ovanmark pool)?  (läst 6240 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ama99

Bäst placering av sandfilterpump (ovanmark pool)?
« skrivet: juli 03, 2010, 17:49:50:50 »
Vi har en ovanmarkpool som är lite nedsänkt i altanen (drygt 90 cm "sticker upp"). Hur placeras bäst sandfilterpumpen? Bör man ha ett separat pumphus vid sidan om? Hur långt bort från poolen bör sandfilterpumpen stå? På de flesta bilder man ser på oliak ovanmarkpooler står pumpen direkt bredvid men är det bra men tanke på att den faktiskt är elansluten?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Bäst placering av sandfilterpump (ovanmark pool)?
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2010, 18:05:27:27 »
Gällande starkströmsföreskrifter kräver att starkströmsanslutna utrustningar placeras minst 2 m från poolen. Jag har dock också sett att man säljer system med poolen och pumpen tätt ihop och där pumpen ansluts med en skarvsladd. Jag vet att min man som är elkraftingenjör har uttryckt åtskillig förvåning över att de systemen ens får säljas här.

Ett separat litet pumphus skyddar ju utrustningen mot väder och vind och ökar givetvis elsäkerheten också. Vill man kan man ju göra det isolerat och sätta en frostskyddsvärmare där också om man inte vill ta in eller vintersäkra pump och filter på vintern. En annan fördel med ett pumphus är ju att det dämpar bullret från pumpen. Tänk bara på att pumphuset måste, när poolen är i drift, vara väl ventilerat för att pumpen skall få kylluft. Däremot kan man naturligtvis täppa till ventilerna vintertid om det bara gäller att hålla frostfritt och pumpen inte är igång.

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Bäst placering av sandfilterpump (ovanmark pool)?
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2010, 14:40:45:45 »
Jag vet att min man som är elkraftingenjör har uttryckt åtskillig förvåning över att de systemen ens får säljas här.

Hej.
Utan att vara säker på saken kan jag tänka mig att det är tillåtet om en jordfelsbrytare är ansluten till pumpmotorn.
Det är ju numera tillåtet med vägguttag i badrum om man har sådan brytare.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bäst placering av sandfilterpump (ovanmark pool)?
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2010, 15:10:06:06 »
Vägguttag i badrum. Ja, men man skiljer på olika zoner i badrummet beroende på närheten till vattnet och höjd över golvet.

Jag håller med Erica ovan, av många skäl är det lämpligt med ett separat pumphus.

/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag