Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilter för stort för värmepump?  (läst 1314 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin86

Sandfilter för stort för värmepump?
« skrivet: juni 28, 2022, 13:31:43:43 »
Hej
Köpte nyligen en Bestway pool på 8,1m³ där det ingick en värmepump (ny) och och en original filterpump.
Värmepumpen klarar en volym på upp till 10m³ och har ett rekommenderat vattenflöde på 1,3 till 1,5m³ i timmen

Jag har sedan förra poolen ett rejält sandfilter med filterbollar som pumpar 8m³ och renar 6,5m³ i timmen

Vad händer nu om jag skickar på 8m³ i timmen? Kommer det bara ta en helt orimlig tid att få vattnet varmt?
Eller jag ska helt enkelt inte använda de här ihop och istället köra filterpumpen som även den ger för mycket vattenflöde (2m³/h)? Eller hitta en annan värmepump?

Alla pumpar verkar ge för mycket....

Länk till värmepump nedan.

https://outl1.se/poolvarmepump-splash-2?gclid=CjwKCAjwquWVBhBrEiwAt1KmwjxjQTQS2QpheztkTYd4y7aOZ0TctZyRwXhVoPbzgWWks3ZvjWaQKBoC888QAvD_BwE

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Sandfilter för stort för värmepump?
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2022, 16:25:34:34 »
Får värmaren för mkt vatten får du ingen skillnad alls mellan in o ut , det är bla därför man har en bypass koppling , så nej det blir troligen inte alls någon temp ökning

Utloggad TommyC

SV: Sandfilter för stort för värmepump?
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2022, 21:52:20:20 »
I manualen för många värmepumpar står att man ska använda bypass och ställa in denna för en temperaturökning över värmepumpen på 1-2 grader. Detta ger bästa verkningsgrad och sparar därmed energi och pengar. Läs manualen!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag