Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?  (läst 3033 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nightwish76

Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« skrivet: juni 16, 2022, 13:51:13:13 »
Hej. Jag letar efter en ny Värmepump till Poolen då min har gått sönder. Istället för att kosta på reparation tänkte jag nog skaffa en ny. Kretskortet verkar ha brunnit upp. (Welldana). Tänkte kanske köpa en Inverterpump och har då trillat in på en Swim &Fun 9 KW inveterpump. Inte mest premiummärke, men bra pris . Hittade Lyfco till liknande pengar, men när man börjar googla på Oul1.se så drar man öronen åt sig rejält så dem går nog bort tyvärr. Tänkte eventuellt  de är bättre med nya ägare sedan något år tillbaka , men det trillar in riktigt negativa omdömen nu i Juni också.
Vad säger ni kand et vara något? Ska jag köpa ett annat märket får jag nog ta en vanlig on off pump. Min pump är på 9,6 kw. Jag har sett några Gullberg Jansson till ok pris. Jag har cirka 22 m2 (ovanmarkspool). Visst  VPn kanske  något överdimensionerad men hellre det än att kämpa med att få upp temp.
Vad säger i om Swim &Fun inverter pump? Bra eller dåligt?
« Senast ändrad: juli 05, 2022, 22:24:25:25 av Nightwish76 »

Poolgiganten

Utloggad karinc

SV: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2022, 20:24:33:33 »
Funderar på samma... Köpte du den?

Utloggad Nightwish76

SV: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2022, 21:18:11:11 »
 >:(Japp. Beställt. Kommer imorgon. Whiteaway har den för 11500. resten börjar på 13 och uppåt. Flera som har den för 18-20 kkr. 🤷‍♂️

Swim&Fun har  nog lite bättre service än Welldana. Återkoppling från dem och  ÅF  har varit minst sagt obefintlig.
« Senast ändrad: juli 05, 2022, 22:25:04:04 av Nightwish76 »

Utloggad nyburjare

SV: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2022, 21:24:49:49 »
Alla värmepumpar är bra.... när dom är "nya" grejen är hur många år de håller samt om det innebär reparationer under tiden.... först när åren gått vet man om det billiga priset var dyrt eller billigt.

Utloggad TommyC

SV: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2022, 21:46:43:43 »
Där håller jag helt med nyburjare. Ett problem är att vare sig min VP håller 3 månader eller 30 år så är det bara ett exemplar i den totala produktionsvolymen. Det är den totala statistiken över felutfall per typ av pump som visar vilka som är bäst eller sämst eller någonstans däremellan. Någon sådan statistik finns inte att tillgå någonstans och några seriösa tester av poolvärmepumpar har jag aldrig stött på.

Jag rekommenderar alltid att före köp av icke triviala produkter noga läsa manualen samt ta reda på hur man får service före och efter garantitidens utgång. Saknas en användbar installations- och användarmanual samt trovärdigt datablad så tror jag att det speglar produktens kvalité även ur andra aspekter. Tro betyder vet ej och undantag finns alltid till det bättre eller sämre för enstaka exemplar.

Vår G&J går på 10:e säsongen i år. Jag både hoppas och tror att det oftast lönar sig att köpa kända fabrikat med många nöjda användare från företag som bryr sig om både kunderna och sina produkter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Nightwish76

SV: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2022, 18:27:44:44 »
Nu har jag fått hem den. Tyvärr är det inte exakt samma koppling till VP som på den gamla. Tolkar bruklsanvisningen som att man för igenom 50mm röret, sätter på gummipackningen som medföljer och sen skruva på utan lim. : låter märkligt. Ska testa efter maten. Hoppas det funkar, annars vet jag inte hur jag ska koppla den. Annars, ser den väldigt nice ut. För övrigt så r bruksanvisningen till denna VP minst hundra gånger bättre än Welldanas. SE översta raden på bilderna.
« Senast ändrad: juli 05, 2022, 22:22:11:11 av Nightwish76 »

Utloggad Oni

SV: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2022, 13:02:55:55 »
Hur har det gått med pumpen?

Funderar själv på en swim&fun 13,5 eller 16kw.
Sen kanske det är överkurs då jag har en pool som är 7x3,5 och kommer ha 36 kubik.

Jag har fått en offert på 22k för en Gullbergt&jansson Q20 så om någon har någon erfarenhet utav nämnda pumpar så skulle det uppskattas.

Jag läste att G&j Q20 endast kan värma upp till 26°, stämmer detta? Jag skulle vilja komma upp till 28°

Utloggad TommyC

SV: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2022, 13:18:23:23 »
Läs alltid manualen före köp av alla icke triviala produkter. Tag reda på hur du får reparerat vid fel inom och efter garantitiden.

På G&Js hemsida hittar man "Servicepartners".

VP i Q-serien går i värmeläge att ställa in på 15-40 grader eller 8-40 grader i läge auto. 27 grader är fabriksinställningen. Vi kör vår äldre G&J ställt på 31 grader. Vår VP kör 10:e säsongen nu.

https://www.gullbergjansson.se/wp-content/uploads/2022/01/Manual-Q-serien-2021.2-SV-DA-NO-EN.pdf
se sid 15 för parametervärden
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Nightwish76

SV: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2022, 17:43:06:06 »
Hur har det gått med pumpen?

Funderar själv på en swim&fun 13,5 eller 16kw.
Sen kanske det är överkurs då jag har en pool som är 7x3,5 och kommer ha 36 kubik.

Jag har fått en offert på 22k för en Gullbergt&jansson Q20 så om någon har någon erfarenhet utav nämnda pumpar så skulle det uppskattas.

Jag läste att G&j Q20 endast kan värma upp till 26°, stämmer detta? Jag skulle vilja komma upp till 28°
Det gick väldigt bra. Den rullar på   Väldigt tyst jämfört med den förra. Allting funkar som det ska.
Fått igång Wi-Fi också. Kom snabbt upp i temp i poolen. För de pengar jag lagt så verkar det vara bra. Och bruksanvisningen är bra. Har dock inte samma koppling att koppla in till VP. Så jaghar inte kunnat limma rören. Det är en sorts klämkoppling som verkar hålla ändå. Bruksanvisningen är som sagt helt ok.

Utloggad karinc

SV: Swim&Fun Inverter värmepump 9kw, Omdömen? bra köp?
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2022, 22:16:49:49 »
Varifrån köpte du den? Förstår inte riktigt... Vad är "Semi Finnmark"? Och " ÅF " ? Och vad menar du med "Flera sommar för 18-20 kkr."?
Kul att höra att den verkar funka bra:)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan