VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinter med kaklad pool  (läst 1273 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bizzaro

Vinter med kaklad pool
« skrivet: november 18, 2021, 14:54:04:04 »
Vi har en gammal (ca 50 år) kaklad pool på ca 40 m3. Det är ju allmänt bekant att det kan vara trickigt med kaklat på vintern i vårt klimat. Vi har bara haft den i två år, men förra vintern var det ju skapligt kallt. Jag skulle gissa att den var bottenfrusen. Jag var därför rädd att plattorna skulle hamna på botten, men inget hände. Förra ägaren lät vattnet stå kvar på hösten, tömde inte ens ned till inloppen. Sedan på med 10 cm frigolit samt en presenning. Nu har vi tak på, men jag lade ändå dit frigoliten förra året och lät vattnet stå. Att tömma vattnet vågar jag inte då man måste vara helt säker på att allt vatten är borta innan frosten kommer... Dessutom känns det onödigt.

Min fråga är om frigoliten verkligen gör någon nytta? Borde jag inte lika gärna kunna låta det vara med taket på bara?

Teorin är väl att när det fryser så fryser det också bakom plattorna och det är då de lossnar av det ökade trycket. Kan verkligen frigoliten påverka detta på något sätt?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vinter med kaklad pool
« Svar #1 skrivet: november 20, 2021, 11:53:16:16 »
Med frigoliten så kommer temperatursänkningen att gå långsammare, speciellt om väggarna också är isolerade. Om detta har någon betydelse för kaklets tålighet har jag ingen kunskap om. Sluttemperaturen kommer att bli densamma om temperatursänkningen varar tillräckligt länge. Kaklade pooler är ovanliga så kunskapen om dessa är begränsad här på forumet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinter med kaklad pool
« Svar #2 skrivet: november 21, 2021, 07:21:12:12 »
En viktig aspekt är ju var man bor, här i Piteåtrakten vet jag ett par stycken som testat med frigolit, och visst blev det lite mindre is i poolen, men den som ändå bildades höll aldrig på att tina på våren, så de fick en senare start än de annars skulle fått.
Inte heller jag vet mycket alls om kaklade pooler i vinterklimat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinter med kaklad pool
« Svar #3 skrivet: november 21, 2021, 21:27:13:13 »
Förstår din tanke med frigolit och nu tak.

Har själv tak. Som tjockast har isen varit 3dm. Blir aldrig bottenfruset. Isen isolerar också mot kyla.

Gissar på att din pool består av betong. Inga rörelse alls för kakelplattorna. Möjligt att vatten kan tränga in och expandera då det fryser. Har inte detta hänt på 50 år så borde det inte nu ske heller.

Det som kan vara av intresse är vilket klor/desinfektion du använder?
Har man kaklad pool är kalkhalten mycket viktig för att skyddande fogar inte ska vittra sönder.
Vidare rätt pH. Där hade jag lagt fokus.

Vore jag som dig hade jag fortsatt med frigolit inför vintern. Anledningen är att minska risken för att eventuellt vatten bakom kaklet ska frysa/expandera med kakelsläpp som följd.
Frigoliten kan minska mängden vatten som fryser till is.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad bizzaro

SV: Vinter med kaklad pool
« Svar #4 skrivet: november 22, 2021, 08:14:24:24 »
Tack för bra svar! Poolen ligger i Göteborgstrakten. Grejen är att tidigare ägarna lär ha haft problem med kakelsläpp. Det ligger en massa kakel under altanen och jag har också fått det konfirmerat av grannarna. Det låter hursom som att det är klokt att fortsätta med frigoliten. Poolen är delvis under mark och övriga delar är hyfsat isolerade.

Tack Roger för ditt inlägg om Ph och kalk. Det där måste jag kolla upp. Ska se till att det är bra ph nu innan jag vinterkonserverar. När det gäller klor har jag bara kört multklor ifrån Poolklubben. Noterade att det var lite koppar- och aluminiumsulfat i den. Något annat man ska vara observant på?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan