Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.  (läst 5422 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #30 skrivet: oktober 31, 2021, 11:16:22:22 »
Den har wifi och en mikroprocessor. Det vore väldigt bra om den kör Linux på processorn och att den har en ssh-klient så att det går att logga på den från någon dator i nätverket och hämta data. Jag skummade igenom manualen men där står bara hur man kopplar den mot en app i mobilen. Hör med KMP vad som är möjligt.

Om det inte finns något sätt att få ut data från värmepumpens styrsystem så kan man ju alltid krångla till det själv med t ex en Raspberry Pi och 1-wire temperatursensorer. Jag loggar och presenterar utetemperaturen med 1-wire kopplat till min server som kör rrdtool som hanterar en databas och genererar önskade grafer. Det finns många andra lösningar på detta varav flera beskrivs i andra trådar här.

Det kunde vara intressant att lyssna på trafiken mellan mobilen och värmepumpen. Risk att det är krypterat och svårt att göra något av men det vet man först när man lyssnat. Wireshark är gratis.

När jag köper nästa värmepump så ska access via ssh vara med på önskelistan. Hoppas att G&J läser här och kan uppfylla mitt önskemål när det är dags.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #31 skrivet: november 01, 2021, 08:39:59:59 »
Frågan är om jag bör justera in delta t när även värmepatronen innan poolvärmepumpen är aktiverad... Jag har väl inte tänkt klart här än. :-\ Har ju nu 2st börvärden ett I värmepumpen som då ska hålla en grundtemp året om och ett börvärde i styrsystemet för elpatron som då ska få upp tempen ytterligare några timmar innan bad. Har alltså nu 2 tempmätare en i poolvärmepumpen och en i breddavloppet.
Jag kommer att ha elpatronen efter luftvärmepumpen, tror nog att det blir en smidigare lösning. Men vad tror ni om att inte ha elpatronen igång när jag justerar in delta t ?  :-\

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag