CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur varmt kan man ha i en intexpool?  (läst 5208 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paliasso

Hur varmt kan man ha i en intexpool?
« skrivet: februari 20, 2014, 11:45:31:31 »
Tjena ! Jag är en riktig badkruka och vill ha de riktigt varmt i vattnet. Så min fråga är hur varmt kan man ha? Hur varmt pallar linern? Jag har idag 32grader men de hade ju varit nice med 35-37 grader..

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hur varmt kan man ha i en intexpool?
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2014, 09:27:19:19 »
Fabriken lär inte godkänna några garantianspråk om du håller sådan temperatur. Inte heller "vamliga" linerpooler garanteras upp i det området. Jag har inte hört om någon som testat. men linern blir ju allt mera mjuk och ömtålig ju högre du går. Dessutom åldras den snabbare kemiskt. Men vill du verkligen ha SÅ varmt i poolen ? Vår pool (inomhus) rusade en gång upp i nära 35 efter att en termostat gått sönder och hakat upp sig. Men det var lite FÖR mycket, man blir ju svettig även när man simmar och det är ju inte meningen. Vi håller normalt 29-30, ibland vid fester och liknande ökar vi till kanske 31, max. 32. Om man är i och upp och går omkring blöt så är ett par extra grader inte så dumt. Men 35-37 tycker jag låter väldigt högt.

Utloggad Paliasso

SV: Hur varmt kan man ha i en intexpool?
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2014, 12:02:42:42 »
Tack för svar Erica.. Jag ska ändå byta pool till nästa sässong så jag tänkte ge den vad den tål  :angel:. Jag prata med primastar om deras pooler tåler 40 grader dock inget jag är intresserad av men 35 grader är ju nice  ;D

Utloggad Erica

SV: Hur varmt kan man ha i en intexpool?
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2014, 00:00:48:48 »
Det är ju en annan sak du får hålla koll på om du skall ha extremvarmt - slangarna ! De mjuknar också och kan börja lossna/läcka. Vi har en bekant som fick något fel så att vattnet inte cirkulerade korrekt (tror det var totalstopp nästan i filtret) trots att värmen låg inkopplad. Vattnet i maskinrumsdelen blev riktigt varmt, kanske runt 40-45 grader. Det gjorde att PEM-slangarna började att läcka där de var kopplade i rörkopplingarna, troligtvis för att plasten blivit så mjuk att den formade sig i stället för att ligga an ordentligt mot tätningarna. Det sprutade vatten på flera ställen just vid kopplingarna och slangarna fick kapas av och kopplas om efter missödet.

i en inomhuspool som vår är det nästan omöjligt att ha så höga temperaturer, eftersom det ger en extrem avdunstning och ställer extrema krav på ventilation och avfuktning om inte man skall få ett våtbastuklimat i hela rummet, vilket inte blir särskilt behagligt och dessutom medför risk för mögel och andra byggnadsskador.

Utloggad doppsko

SV: Hur varmt kan man ha i en intexpool?
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2015, 12:36:20:20 »
Vi har en rund Intex Ultra pool på 19000liter. I somras installerade jag solvärmare på garagetaket som ligger perfekt vinklat i söderläge. Tror det är ca 24kvm solpanel. Solpanelen går via reningsverkat och körs mellan 10:00 till 15:00.

Í somras, efter att vi hade varit bortresta ett par dagar så, var temperaturen 38 grader i poolen. Då är det riktigt varmt, nästan svårt att komma i. Var orolig att poolen skulle ta stryck, men ingenting verkar ha gått sönder. Resten av sommaren låg temperaturen på ca 32-35 grader och det verkar den klara bra.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag