VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Glasfiberpool, gjuta platta????  (läst 2544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosvetz

Glasfiberpool, gjuta platta????
« skrivet: april 15, 2018, 11:46:05:05 »
Hej på er! Har köpt en glasfiberpool och det rekommenderas att gjuta en armerad platta? Vet andra som packat stenmjöl och sedan lagt markfrigolit som poolen sedan ställts på? Vad ska jag göra, nån som har gjort detta och hur gick det för eran pool?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Glasfiberpool, gjuta platta????
« Svar #1 skrivet: april 15, 2018, 12:04:14:14 »
Det finns lite olika åsikter om gjuta platta eller inte:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7430.0;all
Låt markförhållandena på platsen styra. Gjut platta om det är det minsta osäkert skulle jag säga.
http://jnpool.se/att-anlagga-pool/ Det finns mycket mer att läsa om saken om du söker på nätet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad 62ragtop

SV: Glasfiberpool, gjuta platta????
« Svar #2 skrivet: april 18, 2018, 14:46:00:00 »
Hej,

Har en glasfiberpool. Gällande vår pool så fanns det inga uttryckliga rekommendationer på att det var en gjuten platta som krävdes, utan införsäljningen och instruktionerna var sedvanliga; mackadam, stenmjöl, packning, markfrigolit och återfyll runt pool + stagning för eventuell pool-trappa (vi har en ingjuten roman-trappa). Vår pool kom isolerad (frigolit och fogskum) runt om, från fabrik. Samt att det följde med markfrigolit (100, eller 120mm, minns inte riktigt).

Nu går vi endast in på säsong 3 med vår pool, så det är väl lite tidigt att säga bu eller bä givet den tänkta livslängden. Än så länge så har det inte varit några bekymmer.

Som sagt (länkarna), så har markförhållandena alltid en betydelse när man ska ner med konstruktioner "under mark", vare sig det handlar om sten, berg, grundvattennivåer samt vart i vårt avlånga land man bor (vinter, kyla, tjäle). Vi bor söderut...

MEN skulle min pool-leverantör säga, och skulle eventuella garantiåtagande från ÅF, rekommendera en platta... då skulle jag nog fundera både en och två gånger på det alternativet.

mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan