Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: JF Poolbygge 3.6m ovanmark  (läst 3758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drgregur

JF Poolbygge 3.6m ovanmark
« skrivet: augusti 23, 2014, 09:41:20:20 »
Hej, så här byggde vi vår ovanmarkspool. Inget märkvärdigt. Vi hade en Intex 4.5m innan som vi tog bort pga av allt jobb vid vinterstängning, Så vi hade redan ett hål i vår altan, det jobbiga var väl att minska det hålet. Vi bestämde oss till slut för att skaffa en poolvärmepump och det ångrar jag inte. Vi kikade innan på en cabrio dome (poolskydds bubbla) men blev osäker om det skulle funka med värmehållningen. Värmepumpen köpte vi från primastar och vi installera den själva vilket var ganska lätt, tänk på att ni kanske vill ha "L-koppling" ut från värmepumpen och isåfall måste ni införskaffa dessa. Annars kan det vara svårt att pumpen stå nära staket/husvägg. Fick köpa till 8m 38mm slang. Vi körde med 28 grader hela sommaren och det tog ca 5 dagar innan den nådde 28grader (från 17grader). På kvällen går den ner till ca 23-24grader men kommer snabbt upp till 28grader om det är hyffsat väder ute. Trodde inte det skulle vara så här enkelt att sätta upp en "plåtpool" men det gick smidigt, det var väl vissa delar som inte hade 100% passning men lite tryck här och där så gick det ok. Stegen vi fick med förstår jag mig inte på, den är för låg och tar i poolkanten. Skumt!
Det enda som inte är ok, är att vattenpumpen låter ganska högt. Nästan irriterande högt, måste under vintern leta efter en tystare modell. Värmepumpen låter i stort sätt ingenting. Nu är det augusti, och dagstempen ligger på ca 17-18 grader så jag provade köra värmen ett par dagar men det går för sakta att få upp värmen och det känns inte lockande att bada när luft tempen är så låg. Kom upp i 22grader sen gav jag upp. Så värmepumpen får nog ta rast & vila för denna säsong.

Jag gjorde en el-mätning i veckan på både värmepumpen och vattenpumpen för att se hur mycket de drar i el. Nu är det ganske kyligt ute så då vet man att värmepumpen jobbar ganska hårt. Resultatet blev, Värmepumpen som är en 3.5kwh modell drog ca 8kw på 12tim. Dvs ca 8kr och vattenpumpen drog ca 5kw på 12 tim ca 5kr.
Så räknar man med att dessa går 12tim per dygn så är kostnaden 13kr/dygn x 30 dagar vilket blir 390kr i månaden. MEN tänk på att vissa dagar är det varmt ute och värmepumpen inte behöver jobba hårt alls vilket gör att kostnaden sjunker. Så man kan väl räkna på 300kr i månaden för att få 28grader i poolen. Och när jag jämförde elräkningen från förra året så ser det ut att stämma.
Ett tips är att installera vattenfalls app i telefonen, där kan man se all möjlig statistik! (Om ni är vattenfalls kunder)

Lycka till med era byggen!

Här är lite bilder, bara fråga på om ni undrar något.
« Senast ändrad: augusti 23, 2014, 10:08:04:04 av drgregur »

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan