CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.  (läst 41662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #30 skrivet: juni 01, 2014, 14:04:45:45 »
Tack Erica.
Det har gått så många dagar nu och jag tycker inte det har blivit bättre.
Jag försökte ph och klor med sån där dosa som man lägger ner två olika tabletter i.
Tyckte det såg bra ut, men jag litar inte på mig själv med såna där mätningar och därför vill jag ha en digital mätare.
Ska förhoppningsvis efter det bra tipset ovan införskaffa en scuba digital mätare.

Förresten undrar jag om det tar längre tid för vattnet att bli klart om man badar i det under tiden?
Barnen vill verkligen inte vänta längre.  :)

Poolgiganten

Utloggad matez

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #31 skrivet: juni 02, 2014, 12:44:52:52 »
Det tar nog inte längre tid för vattnet att bli klart om man badar i det, men frågan är ju om man verkligen vill låta barnen bada i det. Jag tycker iaf att du försäkrar dig att du ligger inom rätt pH värde, sen flockar du och slutligen en chockning när klorvärdet börjar bli lågt. Kommer att bli fint vatten då efter någon dag. Jag var skeptisk själv när jag höll på, men fungerade fint till slut.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #32 skrivet: juni 02, 2014, 15:02:14:14 »
Det tar nog inte längre tid för vattnet att bli klart om man badar i det, men frågan är ju om man verkligen vill låta barnen bada i det. Jag tycker iaf att du försäkrar dig att du ligger inom rätt pH värde, sen flockar du och slutligen en chockning när klorvärdet börjar bli lågt. Kommer att bli fint vatten då efter någon dag. Jag var skeptisk själv när jag höll på, men fungerade fint till slut.

Tackar.
Jag har hällt i sånt där flockningsmeel nu. Flytande i bräddavloppet.
Pumpen gick ett par timmar efter och nu har jag stängt av den.
De sa att det ska stå stilla i 2-3 dagar för bäst effekt.

Det är lite spännande, kan det verkligen fungera?


Nu får ingen bada i det tills det är rent och fint.

Har mätt igen och får samma resultat på ph-värdet.
Ser bra ut.
Men vill ändå ha sån där digital. Vid nästa lön ska den förhoppningsvis skaffas. :)

Utloggad Shankly

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #33 skrivet: juni 02, 2014, 18:09:08:08 »
Kan tips om att rubinpool har scuba 2 för 995:- förtillfället. Vilket är minst femhundra billigare än nån annanstans jag sett.  Köpt en själv häromdan.

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #34 skrivet: juni 02, 2014, 20:42:09:09 »
Kan tips om att rubinpool har scuba 2 för 995:- förtillfället. Vilket är minst femhundra billigare än nån annanstans jag sett.  Köpt en själv häromdan.


Tack!

Utloggad Marimar

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #35 skrivet: juni 03, 2014, 14:38:39:39 »
Funkar Scuban med Baquacil, någon som vet? :)

Utloggad Erica

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #36 skrivet: juni 03, 2014, 15:21:15:15 »
Funkar Scuban med Baquacil, någon som vet? :)

Nej det har jag svårt att tro. Det är ju helt andra kemikalietyper som skall mätas där.

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #37 skrivet: juni 04, 2014, 21:30:00:00 »
Nu har det gått två dagar sen jag slog i flockmedlet.

Man ser ju botten på poolen iaf (om än svagt).
Planen var att dammsuga efter tre dagar.

Utloggad TommyC

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #38 skrivet: juni 05, 2014, 07:40:26:26 »
Det skulle kunna vara så att de använt Baquacil i poolen. Baquacil är ett alternativ till klor. Att du inte får ordning på vattnet efter så lång tid pekar på att det kanske är det som är problemet.

Sök här på forumet på t ex "Baquacil till klor" så hittar du en massa trådar om folk som konverterat för det haft problem med Baquacil. Alternativen är i så fall att fortsätta att chockklorera, det går åt ganska mycket klor, eller att tömma och starta om med nytt vatten. Om du inte känner till hur poolen är byggd kan det vara lite vanskligt att tömma utan att stötta mellan långväggarna för att säkra att de inte trycks in.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5552
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #39 skrivet: juni 05, 2014, 10:33:26:26 »
Om de använt Baquasil så äts kloret upp av det, han borde inte kunna mäta upp någon klorhalt alls i så fall.

Med så grönt vatten räcker det normalt inte med en shockklorering även om poolen tidigare renats med klor.
Så länge vattnet är grönt så bör nog mer klor tillsättas, det skall visa mellan 5 och 10 PPM på stickan.
Först när det är klart kan du låta klornivån gå ned till 1-3 ppm.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag