CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brunt vatten, lågt cyanuric acid  (läst 4324 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gadeväjen

Brunt vatten, lågt cyanuric acid
« skrivet: juni 03, 2019, 19:29:47:47 »
Fyllde igår upp vår 2m3 Bestway. Dum(?) som jag var tog jag ofiltrerat vatten direkt från brunnen för jag har bättre flöde före järnfiltret. Har ganska järnhaltiga vatten men tänkte att det går väl att få rätt på med att tillsätta kem i poolen sen.
Höjde upp pH från ca 6.8 till 7.2 och chockklorerade igår. Idag har jag ca 4 i klorhalt, ph7 och 0 i cyanuric acid, och brunt vatten som syns tydligt i dom genomskinliga slangarna.
Går det att få rätt på detta, eller det är bättre att byta till vatten som gått genom järnfiltret och hoppas problemet försvinner ?
Är det farligt att bada i som det är nu??

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten, lågt cyanuric acid
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2019, 01:48:30:30 »
Järn i vattnet ger en fällning när du klorerar vattnet. Vi åkte på samma sak första gången vi fyllde vår inomhuspool. Vattnet var klart och fint...tills vi klorerade det. Då blev det kraftigt brun-grönt, så kraftigt att man inte såg mer än kanske 30-40 cm ned i vattnet. Men efter några dagar med klorering och filtrering och även lite hjälp av flockningsmedel så klarnade poolen och vattnet blev fullt genomskinligt igen. Men i ditt fall kanske ett vattenbyte vore att föredra eftersom du tydligen har ett järnfilter och vattenvolymen är så liten som 2 m3. Vi har ca 40 m3 och dessutom inget järnfilter. så det alternativet fanns inte.

Obs att du måste hålla pH tillräckligt lågt för att kloret skall göra sitt jobb.Dock inte FÖR lågt när det är dags för bad - det kan ge t.ex. ögonirritation.

Utloggad Kentmorgan

SV: Brunt vatten, lågt cyanuric acid
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2019, 08:58:09:09 »
Ok. Men är det ohälsosamt att släppa i ungarna i det nu? Dom bryr sej nog inte så mycket att det inte är helt klart. Mest badsugna..

Utloggad Gadeväjen

SV: Brunt vatten, lågt cyanuric acid
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2019, 09:39:05:05 »
Jag har Flok medel hemma. Men enl instruktion där så ska pumpen vara avstängd några dagar när man hällt i det. Är det tvunget eller jag kan hälla i det och låta pumpen gå?
Annars är nog ett vattenbyte snabbare.
Hur höjer man ”cyanuric acid” värdet? Kan det ha med järnet att göra ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brunt vatten, lågt cyanuric acid
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2019, 12:58:31:31 »
Cyanursyran är inte jätteviktig. Det den gör är att skydda kloret från att brytas ner av UV-strålningen i solljuset. Med lågt värde förbrukas kloret snabbare och man måste fylla på oftare. Men om man får för högt (ca 100 ppm) så låser den allt klor och inget blir tillgängligt för att döda grejorna i vattnet och man börjar få algtillväxt. Enda som hjälper då är vattenbyte. Men med bara 2 m3 så är ett vattenbyte inget problem för dig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Gadeväjen

SV: Brunt vatten, lågt cyanuric acid
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2019, 16:59:16:16 »
Men kan det hjälpa med flockmedel då jag har det hemma?
Har en liten intex pump med pappers filterpatron.
Ska jag ta ur filtret, hälla i flockmedel och låta pumpen cirkulera runt vattnet nån timme och sen stänga pumpen nån dag och se om det ”flockats ” och går fånga upp med håv?
Eller hur gör man??

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten, lågt cyanuric acid
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2019, 22:10:54:54 »
En järnutfällning är i sig självt helt ofarlig, så om barnen vill i och bada och värdena i vattnet är ok så låt dem bada ! Enda problemet kan vara att järnet kan missfärga deras badkläder, men några hälsoproblem blir det inte.

Om man använder flockningsmedel så slås mindre partiklar ihop till större så att de antingen fastnar i filtret eller lägger sig som ett täcke på botten och kan sugas upp med bottensugaren. Att man måste stanna pumpen - nja inte på vanliga pooler i vart fall. Möjligen på mycket små sådana för att förhindra att man får så pass kraftig ström i vattnet att partiklarna delar upp sig igen. Vi hade vår pump igång när vi flockade.

Det är tyvärr betydligt svårare att få rent i poolen med ett papperspatronfilter än med ett sandfilter - det senare backspolar man dessutom lätt när det satt igen sig.

Utloggad Gadeväjen

SV: Brunt vatten, lågt cyanuric acid
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2019, 22:25:31:31 »
Har nu hällt i ca 25ml flockmedel enligt doseringsanvisningarna (känns lite) och stannat pumpen. Får se i morron hur det ser ut.
Har även en burk ”Klar pool” hemma. Hur fungerar den rent kemiskt, och vad för slags föroreningar tar den bort?

Utloggad Gadeväjen

SV: Brunt vatten, lågt cyanuric acid
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2019, 08:50:36:36 »
Tröttnade på detta! Tömde ut vattnet, bytte pool till förra sesongens Intexpool och fyllde upp med filtrerat vatten.
Bestway (som Rusta nu verkar ha gått över till :'( )verkar bara vara en dålig kopia av Intex. Intex känns mer rejäl och genomtänkt. Priset var dock typ samma, men säger ju inte så mycket på såna ställe som prissätter lite som dom själva vill.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag