VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rostfläckar i PP-pool  (läst 21222 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbe L

Rostfläckar i PP-pool
« skrivet: maj 08, 2018, 08:44:27:27 »
Hej

Upptäckte efter vinterplåtarna togs bort att jag har små rostfläckar på botten av poolen. Någon som har något knep på hur man kan ta bort dessa utan och tömma poolen?

Poolgiganten

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2018, 23:52:19:19 »
Askorbinsyra ska enligt flera inlägg på detta forum hjälpa. Du kan testa med att köpa såna påsar på ICA. Lägg pulvret i en strumpa och gnid på fläcken. Förhoppningsvis försvinner fläcken och du slipper tömma poolen. Lycka till!

Micke
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2018, 12:18:37:37 »
Är ni säkra på att det är rostfläckar??

Efter sju år har jag i natt fått tillbaka samma bruna "omöjliga" fläckar i botten som jag hade för 7 år sedan...
Och jag vet fortfarande inte vad det är!
Fläckarna kom första gången då poolen var 6-7 år gammal. Nu tillbaka igen efter ytterligare 7 år.
Det blir till att byta liner igen :-(

Har en ny teori; igår kväll tog frugan bort en fet gulaktig smutssträng ovanför vattenytan på linern - som vi upptäckte efter att poolen stått stilla 2 veckor under vår semester på annan ort....hon använde tvålull...
Jag rekommenderade bensin, men hon sa att det "går bort så bra med Swinto/tvålull"...
Men jag vet fortfarande inte var detta gula feta kommer ifrån...men sannolikt är det den som skrapats loss, och fallit ner på botten...??


6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2018, 13:50:49:49 »
Askorbinsyran funkar!!
Köpte en 37 grams påse på Coop, öppnade och tryckte ner mig på botten och spred i ett hörn fullt av fläckar...genast kunde man se resultatet hur de bruna fläckarna bleknade, försvann...!

Nu ska här lastas C-vitamin en masse!
Pratade med Folkpool, ingen risk för överdosering, och det är bara att hälla rakt ner i poolen.

 <antman>
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2018, 11:29:28:28 »
Inte lika säker och jubelglad idag som för 14 dagar sedan, fläckarna återvände, och sitter betydligt hårdare nu. Har köpt en skurborste med skaft som jag tänker prova nöta på fläckarna, och med askorbinsyra.
« Senast ändrad: augusti 26, 2018, 16:03:22:22 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2018, 16:02:10:10 »
Börjar så smått ge upp, vad är felet?
Nu har fläckarna börjat sätta sig även på plastdetaljer, inte bara på poolbotten.
Och de sitter rätt hårt.

Upptäckte nåt med mina veckopuckar idag, det står "Innehåller triklor..cyanursyra", men dessutom "antialgmedel, och flockningsmedel"!
Dessutom någon procent "kopparsulfat".
Vad är nu detta? Koppar!? (jag köpte ju puckarna hos stora folkliga poolleverantören för att få rätt saker - vill jag ha flockningsmedel eller algmedel köper jag det separat, jag har alltid kört rena kemikalier, aldrig några kombopreparat)

Jag slängde den nästan fulla hinken veckopuckar och köpte nyss en ny med 100% triklor, även om jag inte tror på att det ska lösa något med fläckarna.
Och nu verkar poolen inte ta klor heller, jag chockade igår med kalciumhypoklorit (som alltid) men vattenmätaren indikerar 0,0 klor i poolen idag...
Klorblockering har jag haft en gång för ca 10 år sedan, jag får nog ta och skicka in ett vattenprov igen, som den gången.

Jag kan inte förstå vad som kan ha orsakar ev klorblockering denna gång. Den förra gången berodde det på fel chockklor
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Erica

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #6 skrivet: augusti 27, 2018, 02:15:00:00 »
Ja puckarna innehåller ju som du skrev triklor, med nödvändighet följer det då med cyanursyra. Och får du för hög halt av denna så får du klorblockering. Allt organiskt klor innehåller cyanursyra. Vill du ha klor utan cyanursyra är det oorganiskt klor som gäller, då oftast kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit.

Att puckarna innehåller kopparsulfat är intressant. Det är troligen tillsatt som antialgmedel, på samma sätt som man ibland har kopparföreningar i båtbottenfärg för att förhindra påväxning av alger och annat. Det kan också förklara vad som diskuterades i en annan tråd, man hade problem med att badande fick grönt hår trots att man inte hade några kopparrör eller koppar/mässingsventiler i systemet. Men kanske hade man använt sådana här puckar eller något annat preparat för algbekämpning som använt koppar som vapen mot algerna.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2018, 21:32:56:56 »
Sitter och misströstar lite...Ernst är ju ok förstås, men där ute ligger slangen i poolen och fyller upp de 3 dm jag byter ut vatten..
Oklart om det verkligen är klorblockering - vill ej tömma halva poolen redan nu - men snart vet jag. Har beställt en digital mätare så jag slipper skicka iväg vattenprov till Hudik som 2008 (labbet verkar ha konkat, finns ej mer).

Men hittade den här underbara strängen från anno dazumal, 2008, klorblockering var jag först med på detta forum.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2863.70
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #8 skrivet: augusti 31, 2018, 12:37:09:09 »
Verkligen trist läge.

Kanske kan du ta detta som ett läge att investera och förbättra din pool? Tänker så här: Säsongen är i princip slut. Tappa ur allt vatten. Gör rent din pool från fläckarna. Kanske byt filtersand. Kolla igenom utrustningen. Fyll på med nytt vatten och chockklorera (med klor utan cya) inför vinterstängning. Investera i en Minimaster och montera den nu i höst. Då slipper du osäkerheten med Ph och Cl halter som puckar ger. Du slipper dessutom alla tillsatser. Du börjar om med pool 2.0 till nästa vår!
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Cina

  • Pool Kungen rektangulär 4X8
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 2
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #9 skrivet: augusti 31, 2018, 19:21:33:33 »
Jag har fått samma symptom och började misstänka att kloret jag köpt hade något fel. Plastpåsarna runt respektive klorpuck föll isär bara jag tog i dom, och så brukar det inte vara.
Jag påpekade detta och de sa att det hade varit fel på någon batch, men de trodde absolut inte att det hade med mitt problem att göra.
Lämnat vattenprov hos den folkliga poolbutiken tre gånger senaste två veckorna och cyanursyran är så hög att jag måste byta allt vatten. Kloret är bundet.
Detta efter jag köpt olika kemikalier som alk+, soft clean, algmedel och t om kalk för ca 1500:- som rekommenderades efter första testet.
Nu har jag köpt en dränkbarpump och hoppas att inte väggarna faller in när poolen ska tömmas i helgen...

Är det fler som fått problem efter att de köpt klor där i sommar?
Pool Kungen Rektangulär 4 x 8
Roman End, mosaikliner, rostfria detaljer, Värmepump PSA OnePac II.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan