CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland  (läst 9003 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« skrivet: juli 04, 2016, 18:25:47:47 »
Har fritidshus på Gotland och tänker inte fylla poolen med dricksvatten då det är vattenkris på ön. Det lokala åkeriet kan frakta vatten från Östersjön för att fylla poolen. Det blir 18 kbm bräckvatten. Har sandfilter.

Är det något som jag bör tänka på? Är det läge att byta till saltklorinator? Intex har en som passar.
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Poolgiganten

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2016, 21:38:01:01 »
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2016, 07:35:43:43 »
Det bör fungera med bräckvatten från Östersjön. Runt Gotland är salthalten ca 0,7 % vilket ligger vid den övre gränsen för en saltklorinator så eventuellt behövs lite spädning med sötvatten om det inte regnar.

Saltklorinatorn från Intex som du länkar till bör fungera. Jag använde själv en sådan till en tidigare pool på 12,5 kubik. Den har hög kapacitet så den behöver inte gå hela tiden.

Intex saltklorinator har inte 50 mm anslutningar utan 32 mm har jag för mig att det är. Värt att tänka på om du har 50 mm sedan tidigare mellan pump och sandfilter. Montera i så fall saltklorinatorn efter sandfilter och eventuell värmare och använd en bypass så att bara delar av flödet passerar saltklorinatorn och resten går direkt tillbaka till poolen. Det finns adaptrar för att gå från 50 till 32 millimeter.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2016, 09:52:05:05 »
Tack för svar

Hittade denna länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6442062 :)

Jag har 38mm slang, så det får jag fixa. Har nog det mesta. Ska kolla vad jag kan använda.

Det ska alltså vara mindre flöde genom klorinatorn? Eftersom priset inte är det högsta jämfört med andra klorinatorer så antar jag att det inte finns någon automatik för att reglera klorhalten?

Jag bör även införskaffa en mätare för salthalt. Tips?
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2016, 23:50:50:50 »
Min tanke var att om du hade 50 mm så skulle du inte tappa så mycket tryck om du släppte förbi en del vatten med hjälp av en bypass. Har du 38 mm så har det ingen större betydelse.

Intex saltklorinator kan inte mäta klorhalten utan du ställer in en timer som reglerar hur länge den ska gå per dygn. Den har ingen egen klocka så klorinatorn kör samma tid varje dygn som du har startat den. Du får mäta klorhalten för att komma fram till hur länge per dygn du behöver köra. Du behöver köra mer vid mycket bad och mindre om du har poolen täckt några dagar.

Jag mäter salthalt med teststrips.

Lyssnade på radioinslaget du länkade till. Han säger att saltet försvinner efter tre veckor. Hur skulle det gå till?  :-\
« Senast ändrad: juli 07, 2016, 23:57:12:12 av Onsalabo »
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad B Lilja

SV: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2016, 15:48:52:52 »
Det går utmärkt att tappa i östersjövatten, och sen klorera som du gjort sen tidigare... Men det är klart om du skall byta till saltvatten så är det ett bra tillfälle.
Folkpool 3,5x7 Zodiac saltklorinator.

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2016, 23:40:35:35 »
Poolen är fylld med Östsjövatten från Vändburg hamn sedan en dryg vecka. Blev två tankar, ca 18-19 kbm. Någonstans mellan 6,0 och 6,5% salt håller vattnet så det blir traditionella klorpuckar som får göra jobbet. PH-värdet var OK från början. Alkaniteten var obefintlig till en början, men nu är den OK den också.

Om det finns vatten på öjn nästa år funderar jag på att köpa en tank Östersjövatten, för då skulle det vattnet tillsammans med brunnsvattnet bli riktigt bra då brunnsvattnet har skyhög alkanitet. Salthalten skulle då ligga på ca 3%, vilket möjliggör klorinator.
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2016, 23:29:14:14 »
Poolen är fylld med Östsjövatten från Vändburg hamn sedan en dryg vecka. Blev två tankar, ca 18-19 kbm. Någonstans mellan 6,0 och 6,5% salt håller vattnet så det blir traditionella klorpuckar som får göra jobbet. PH-värdet var OK från början. Alkaniteten var obefintlig till en början, men nu är den OK den också.

Om det finns vatten på öjn nästa år funderar jag på att köpa en tank Östersjövatten, för då skulle det vattnet tillsammans med brunnsvattnet bli riktigt bra då brunnsvattnet har skyhög alkanitet. Salthalten skulle då ligga på ca 3%, vilket möjliggör klorinator.

Du menar 0,6-0,65 % salt hoppas jag. Atlanten har ca 3,5 % salthalt. Jag kan inte se att du inte kan ha saltklorinator med den salthalten du har. Min Zodiac vill ha 0,4 % vilket motsvarar 4 PPM men det går att köra med saltare vatten.
« Senast ändrad: juli 27, 2016, 23:32:55:55 av Onsalabo »
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« Svar #8 skrivet: juli 28, 2016, 08:36:36:36 »
Du har helt rätt! Tog fram burken med mätstickor och läste på. Stickan visar mellan 6 till 6,5. Översättningstabellen på burken (efter att ha läst på) säger att det motsvarar mellan 2830 till 3630 ppm salt. Klorinatorn larmar för hög salthalt, men det borde inte vara långt över gränsen.

I övrigt fungerar allt perfekt. Betydligt skönare vatten att bada i jämfört med sötvatten. Förutom klor har inga andra kemikalier behövts. Det gick dessutom väldigt snabbt att fylla poolen.
« Senast ändrad: juli 28, 2016, 08:40:48:48 av Erik-NA »
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Utloggad Jockeastrom

SV: Fylla pool med Östersjövatten - Vattenkris på Gotland
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2016, 23:57:32:32 »
Har fyllt vår nybyggada pool med vatten som pumpats från bottenviken. Var gulbrunt när vi fylld poolen men efter chockklorering och två dagars filtrering är det kristallklart. PH och Alkalinitet på bra nivå. Dessutom lagom med salt för att köra Intex saltvatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag