CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vårt budgetbygge  (läst 21138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krippe

  • Kristian Sundman
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Alunda-Uppland
  • Antal inlägg: 128
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • längtar till sommaren.
    • Visa profil
SV: Vårt budgetbygge
« Svar #10 skrivet: mars 05, 2007, 20:32:48:48 »
  O0   snyggt jobbat poolarn.. 8)
ser att det är fler här på forumet som bor i ett älvsbyhus..
forsätt med trädgården till sommaren åxå så har du ett paradis att komma hem till varje dag.
mvh krippe (som åxå bor i ett älvsbyhus)
Bor i Alunda utanför Uppsala med min fru samt 2 barn och en hund ..badar i en 8a från rubinpool 4,20*6,50*1,50..värms med en phalens maxitemp 51

Poolgiganten

Utloggad Diesel

SV: Vårt budgetbygge
« Svar #11 skrivet: mars 05, 2007, 23:28:47:47 »
   ;D Haha!
Många uppmärksamma personer på det här forumet! Tack för positiva kommentarer om mitt bygge. Jag kan verkligen hålla med om att trädgården närmast altanen ser lite väl naturromantiskt rå ut på mina bilder. Vi jobbade dock på ganska bra där senare under hösten. Tyvärr har jag en förmåga att alltid hålla på med flera delprojekt samtidigt...

Till mrcaspian: Trädäcket går in under poolsargen några centimeter och slutar ca 3-4 cm från poolväggen. Jag räknade med att poolen skulle röra sig lite när man badar, och jag tror inte att det är så bra om väggen slår emot trallen. Jag måste ändå säga att poolen är stabilare än jag trodde. Väggen rör sig bara nån enstaka centimeter efter en rejäl "bomb".
Det jag generellt kan jag säga om ett sånt här bygge, där hus-altan och en egentligen fristående pool ska bli till en fungerande enhet, är att man hela tiden måste vara oerhört noga med att allt är i våg. Givetvis självklart för alla men kan inte nog påpekas. Jag hade förmånen att få låna ett riktigt laserinstrument under hela byggtiden och detta var verkligen ovärderligt både vid rallandet av grus och stenmjöl, och vid infästning av bärlinor och reglar.
Vad exakt är det för tekniska bilder du vill se? Jag har nog inte så många bra bilder att visa, men jag kan ju alltid ut och plåta lite nya när snön försvunnit. Jag måste ju ändå visa lite nya trädgårdsbilder framåt våren, så jag får väl damma av kameran.

"Diesel"

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Vårt budgetbygge
« Svar #12 skrivet: mars 06, 2007, 10:41:12:12 »
Tack jag skall ta detta i beaktning när jag börjar bygga efter att snön förvunnit samt värmen kommer tillbaka
så att man kan resa poolen. Linern vill ju ha lite värme säger dom för att kunna släta ut den snyggt.
Vad har Du emmellan stenmjölet och pool linern.
Med tekniska bilder menar jag hur man dragit slangar ställt upp filter och pump osv. Samt om man gjort någon
bra lösning av något som man kan dela med sig av.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Li/Hasse

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
    • Visa profil
SV: Vårt budgetbygge
« Svar #13 skrivet: mars 06, 2007, 13:27:30:30 »
hej
vad kul att höra om ert poolbygge, vi har köpt en likadan pool som er, men vi hann inte
längre än till singelbädden i höstas, så nu väntar vi på att snön skall försvinna så vi kan sätta igång igen. vi funderar på att lägga byggplattor på singelbädden och sen stenmjöl och sen
någon typ av matta, vi funderar på att köpa en skumgummi remsa speciellt för att lägga efter
kanten till sargen,
som sagt vi har många funderingar men kan ju inte börja riktigt ännu vi bor i Skellefteå där snön
ligger kvar ganska länge.
mvh Li

Utloggad Diesel

SV: Vårt budgetbygge
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2007, 00:24:44:44 »
Hej!
Eftersom det verkar finnas intresse kan jag beskriva lite i korthet hur jag gjorde med material, arbetsgång osv .
På min översta bild ser man bärlagret, ca 20 cm grus 0-30. Under detta ligger dräneringen som mynnar i den orange brunnen. Brunnen tar också hand om husets dränering, stuprörsavloppen och poolens wasteavlopp. På bärlagret lade jag sedan ca 5cm stenmjöl som jag vattnade och packade. Det blev nästan som en betongplatta. Ovanpå detta ligger det ett tunt lager mursand,ca 3cm.
Sedan monterade jag upp poolens bottenräls, stålvägg (tung som f-n, behövs minst två starka pers.), och sedan toppskenorna löst på överkanten för stabiliteten. Kontrollmätning åt alla håll så poolen var rund.Till poolpaketet hörde en mycket smidig hålkilslist ca 8X10cm i något gummimaterial som monterades i spåret i bottenrälsen.Jag behövde alltså inte lägga upp någon sandformation i skarven poolbotten-vägg. När listen monterats lade jag ut en matta, typ tjockare fiberduk, som också följde med i paketet. Mattan ligger alltså på den fina sanden, täcker hålkälslisten och den räcker upp ca en halvmeter på insidan av poolväggen där jag fäste den med byggtejp.
Sedan var det dags att hänga i linern. Till AquaLeaders pooler är linern gjord med ett färdigt förstärkt veck som man hänger över stålväggen. Bara att lyfta på topprälsen bit för bit, hänga upp linern, lägga tillbaka topprälsen och fixera linern. Efter detta monterade jag den breda toppsargen och skruvade ihop sarg-sidostöd-bottenräls. Sedan i med 5-10cm svinkallt vatten, plaska ner och släta ut alla småveck på linerbotten.
Jag är mycket nöjd med poolsatsen. Bra utförande och passform på delarna. Alla delar utom själva poolväggen är tillverkad i något epoxiliknande plastmaterial som verkar mycket starkt. Ingen risk för rost i bottenrälsen i alla fall.
Jag har alltså ingen isolering under poolen. Det återstå att se hur dumsnål jag var som inte gjorde detta.

"Diesel"

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vårt budgetbygge
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2007, 07:36:04:04 »
..........lade jag ut en matta, typ tjockare fiberduk, som också följde med i paketet. Mattan ligger alltså på den fina sanden, täcker hålkälslisten och den räcker upp ca en halvmeter på insidan av poolväggen där jag fäste den med byggtejp. .......

Hvordan fikk du vekk veck når du drar mattan opp på veggen, blir ikke denne godt synlig under liner?

Utloggad Li/Hasse

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
    • Visa profil
SV: Vårt budgetbygge
« Svar #16 skrivet: april 03, 2007, 10:53:03:03 »
Hej igen Diesel. tack för din beskrivning av er pool uppsättning. jag blev så glad när jag läste att
det följer med en gummi sarg, vi måste åka till stugan och öppna alla paket som ligger där och väntar på sommaren och se om vi oxå har den sargen med i vårt paket, vi har försökt få tag i en skumgummisar men inte lyckats ännu, och i så fall kan vi skippa det, underlättar massor.
hej hej LI

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
SV: Vårt budgetbygge
« Svar #17 skrivet: april 07, 2007, 18:49:29:29 »
hej
vad kul att höra om ert poolbygge, vi har köpt en likadan pool som er, men vi hann inte
längre än till singelbädden i höstas, så nu väntar vi på att snön skall försvinna så vi kan sätta igång igen. vi funderar på att lägga byggplattor på singelbädden och sen stenmjöl och sen
någon typ av matta, vi funderar på att köpa en skumgummi remsa speciellt för att lägga efter
kanten till sargen,
som sagt vi har många funderingar men kan ju inte börja riktigt ännu vi bor i Skellefteå där snön
ligger kvar ganska länge.
mvh Li

Hej! funderar på om stenplattorna skulle hålla när man börjar att packa stenmjölet med en padda, vad tror ni andra? har själv en massa gamla stenplattor som är ca: 5cm tjocka och ca:30-40 cm stora.Tyckte att om det skulle fungera så var det ett kanontips.
Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Utloggad Li/Hasse

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
    • Visa profil
SV: Vårt budgetbygge
« Svar #18 skrivet: april 16, 2007, 13:21:08:08 »
hej diesel nu har vi kollat alla paketen till poolen och hittat en gummilist (11 delar) som vi inte vet om man skall sätta längst upp på sargen innan den breda plastsargen sätts dit eller om den skall sättas längst ner i spåret av sargen, jag har fotat man klarar inte av att få in bilderna, tyvärr.
det står inget i beskrivningen om denna sarg har du en aninag??
Li

Utloggad Diesel

Vårt budgetbygge/nya bilder
« Svar #19 skrivet: juni 09, 2007, 00:31:44:44 »
Hej!

Dålig aktivitet från min sida i forumet, men här kommer i alla fall lite nya bilder.
Måste ju visa nya leksaken: Onepac från PSA. Valde den för ett bra kvalitetsrykte, kampanjpris och genialiskt enkel styrning. Bl.a inbyggd flödesmätare som gör det enkelt att ställa bypassen exakt. Nästa hål i plånboken grävs nog av snygg rostfri poolstege. Upprullningsanordning är också snart aktuell. Många smarta hemmabyggen finns ju på forumet att plagiera.Tack för er kreativitet!

Li/Hasse: Hoppas det har gått bra med ert poolprojekt. Gummilisten sitter nere i spåret innanför plåtväggen. Den gör att man slipper krångla med kilformad sandvall m.m.

Diesel

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag