VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fråga om pool  (läst 1072 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dennisp

Fråga om pool
« skrivet: juli 28, 2018, 13:44:59:59 »
Hej!
Har planer på att delvis gräva ner en pool samt att bygga in den i ett trall.
Är helt ny inom poolvärlden, så jag undrar om denna pool är något att ha?
https://www.byggmax.se/trädgård/pool-och-spa/pool/pool-almeria-vit-p6717377
Samt går det att koppla på en poolvärmepump ifall man vill det?

Mvh Dennis

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Fråga om pool
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2018, 14:10:07:07 »
Svårt att säga. Linern är tunn (0.3 mm) mot 0.75 mm på de flesta mera permanenta pooler (t.o.m. upp till 1.5 mm om man har platssvetsad liner), men så är det med alla de billiga poolerna. Det gäller att vara lite försiktig med linern, inte låta barnen leka med vassa saker i poolen o.s.v.

Om du gräver ned en ovanmarkspool får du räkna med en kortare livslängd på poolen än om den står ovan mark.

Poolvärmepump går att komplettera med till i princip vilken pool som helst. Man måste ha ett visst minsta flöde för att få den att arbeta korrekt, men de flesta har för stort flöde och väljer att by-passa en hel del av vattnet, så även om pumpen till sandfiltret här inte är så stor så borde den klara att köra genom en poolvärmepump.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fråga om pool
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2018, 11:16:02:02 »
Jag köpte en rund pool, 6 meter i diameter, från Rubinpool. Den är självbärande men man måste stödgjuta mins en halv meter upp längs poolväggen. Poolen är nedgrävd till hälften och sedan har jag låtit bygga ett trädäck i höjd med poolkanten. Fungerar väldigt bra. Min liner är 0.8 mm tjock.

Om du delvis gräver ner poolen så tänk på att trallen inte kan vila mot poolens överkant. När den är delvis nedgrävd så måste du skapa stödpunkter för trallens regelverk precis vid poolkanten. Jag gjorde så att jag lade en kvadratisk betongplatta i botten och gjöt betongpelare i papprör. Det blev en 6-8 stycken runt poolen. Sedan lät snickaren reglarna vila på dessa. Längre ut från poolen kan reglarna vila mot marken med en betongplatta emellan.

Sedan är givetvis underarbetet viktigt, inklusive dränering, när du gräver ner en pool. Allt som allt är inköpet av själva poolen en mindre del i allt detta så därför hade jag satsat lite mer pengar på själva poolen om jag vore dig.

Det är också viktigt att du avlägsnar organiskt material som kan hamna under trädäcket så att det inte växer en massa där. Bäst är om du kan ha makadam eller liknande.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan