VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av pump till Julas 6 kw poolvärmepump.  (läst 6959 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Val av pump till Julas 6 kw poolvärmepump.
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2017, 15:54:04:04 »
Tobbe, kör så det ryker, har man en (bra) ide ska man testa den så man lär sig något. Inget är svartvitt och vi kan alla bara förmedla halvsanningar ändå....:)

...men en sak jag inte riktigt förstår är varför du hellre köper en extra cirkulationspump än att bara slänga in en extra kulventil och två t-kors? Det är ju både enklare och billigare?

Angående strypning så ska du nog se det tvärtom. Eftersom ventilen är nästan helt öppen är det rätt lite vatten som hellre går genom värmepumpen. Ventilen är helt öppen i vertikalläge (inget till värmepumpen) och stängd i horisontalläge (Allt vatten till värmepumpen).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Tobbe.S

SV: Val av pump till Julas 6 kw poolvärmepump.
« Svar #11 skrivet: augusti 30, 2017, 16:26:17:17 »
Bra du påtalade det med hur ventilen står..så långt tänkte inte jag och det får mig att tro på min ide om att köpa en billig filterpump och varför jag vill ha det separerat framgår väl i mina tidigare inlägg....inget strul med ventiler och kan dammsuga och greja som jag vill och värmepumpen går när den går och sköter sitt....men om det ryker vet jag väl inte förränn man provat. ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Val av pump till Julas 6 kw poolvärmepump.
« Svar #12 skrivet: augusti 30, 2017, 16:35:02:02 »
HAr du en liten klen pump + sandfilter, som jag gissar att du har borde det gå köra hela flödet genom värmepumpen utan att den larmar.
Att köra cirkulationen på timer kan fungera, men ju varmare vatten du har desto större krav på filtrering kommer du att se.
Vi kör numera dygnet runt just för att slippa få problem med vattenkvaliten.
En extra cirkpump för poolvärmepumpen tycker även jag är onödigt, speciellt om du gör en budgetanläggning.

Med bypass
Sätter du poolvärmepumpen/bypassen "högt" så den sitter ovanför vattenytan i poolen så behöver du inte de två avstängningsventilerna som sitter mellan cirkulationsledningen och värmepumpen, så då klarar du dig med en ventil som du kan strypa in flödet med.

Speciellt med en billig poolvärmepump som din kan det vara en god ide att lagra den torrt och varmt inomhus på vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Val av pump till Julas 6 kw poolvärmepump.
« Svar #13 skrivet: augusti 31, 2017, 08:06:08:08 »
och varför jag vill ha det separerat framgår väl i mina tidigare inlägg....inget strul med ventiler och kan dammsuga och greja som jag vill och värmepumpen går när den går och sköter sitt....men om det ryker vet jag väl inte förränn man provat. ;)


Näe jag förstår fortfarande inte varför du ska ha en separat pump. Jag undrar om du ändå missförstår hur det funkar i praktiken?  <hmm>

Vill man köra värmen begränsad tid så gör man det, styrs oftast med tidur direkt i pumpen. Man behöver inte ställa om några ventiler bara för att man stänger av värmepumpen. Dammsugning osv gör man också oberoende av läge på ventiler och vp av eller på.

I ditt upplägg rör du alltså aldrig några bypass ventiler. Du ställer in dom en gång och sedan slår du bara av eller på VP. Samma sak med en vedeldad kamin. Du leder av vatten till den och eldar när du vill, ventilerna ändrar du inte.

Så nej, det är fortfarande inte klart varför du ska ha multipla cirkulationspumpar, det ger inga ytterligare frihetsgrader.

Men, jag ska sluta tjata, du får förstås göra som du vill även om det inte finns några praktiska skäl till det.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tobbe.S

SV: Val av pump till Julas 6 kw poolvärmepump.
« Svar #14 skrivet: augusti 31, 2017, 20:44:01:01 »
Okej...ni har övertygat mig att gå via bypass till min sandfilterpump men kommer ändå att köpa en billig filterpump att ha i reserv och är väl inte omöjligt heller att jag provar köra den emot luftpumpen direkt för att kolla hur det fungerar med ca 2000 l/h ....återkommer när jag provkört framåt Juni-Juli... <sol> 8) ;)...och luftvärmepumpen kommer att förvaras inomhus på vintern. :angel:

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Val av pump till Julas 6 kw poolvärmepump.
« Svar #15 skrivet: september 01, 2017, 07:16:15:15 »
Vilken billig filterpump hade du tänkt köpa? jag köpte en pump till mina solfångare i vår, för 1250 kr, den ger ca 1200 liters flöde/timme i praktiken.
Uppgivet flöde är 7500 l/h.
https://poolportalen.se/kophjalpen/?product=1634%20.&subcat=poolvarme&searchterm
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan