CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bypass eller inte?  (läst 2270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ocean

Bypass eller inte?
« skrivet: augusti 21, 2017, 09:39:58:58 »
Har en G&J P08 och en Swim&fun classic 300-pump. Frågan är om jag behöver en bypass på pumpen eller om jag klarar mig utan?
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Poolgiganten

Utloggad vontruck

SV: Bypass eller inte?
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2017, 20:04:02:02 »
 Har själv en p08 men har ej installerat den än. det jag har läst är att man kan få för högt flöde in i värmepumpen och då måste man strypa "tillventilen".
Sedan är det bra att kunna stänga av slingan om man behöver ta bort värmepumpen.

Utloggad Ocean

SV: Bypass eller inte?
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2017, 19:46:27:27 »
Ja, jag har läst det också. Men frågan är då var gränsen går för ett för högt flöde?  <hmm>
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Utloggad vontruck

SV: Bypass eller inte?
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2017, 21:01:48:48 »
Det blir felkod på värmepumpen om det är för lågt eller för högt flöde i den som jag har fattat via instruktionsboken

Utloggad nyburjare

SV: Bypass eller inte?
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2017, 23:06:38:38 »
Utan att känna till exakt er pump, men felkod får man vid för lågt flöde för att inte skada pumpen , för högt flöde är inte skadligt o ger normalt ingen felkod, däremot kan för högt flöde ge för låg skillnad på  in o ut temp dvs poolen blir inte uppvärmd

Utloggad Ocean

SV: Bypass eller inte?
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2017, 12:04:13:13 »
Precis! Det blir ingen felkod vid för högt flöde. Det som står i manualen är att det bör skilja 1-2 grader på in/ut på värmaren. Om jag har ett för högt flöde borde väl det rimligen visa samma temp på in/ut?
Eller tänker jag fel?
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Utloggad TommyC

SV: Bypass eller inte?
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2017, 12:30:27:27 »
Det stämmer, vid högre flöde så blir det mindre temperaturskillnad mellan in och ut. Har du 1-2 grader utan bypass så behöver du ingen bypass. Avstängningsventiler kan vara bra att ha och har du dessutom bypassventilen så kan du lossa värmepumpen (för service) utan att stänga av cirkulationen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag