CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Velar mellan berg-VP eller pool-VP  (läst 9858 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« skrivet: april 03, 2017, 20:21:50:50 »
Några läste väl min andra tråd om val av pool-VP men nu velar jag igen. Först tänkte jag berg, sedan pool-VP pga enklare installation, men nu berg igen.

Jag har en Nibe 1145 på 8kW med 210m hål. Huset drar enligt beräkningar 5,7kW vid DUT och garaget kanske 2-3kW vilket gör att hålet är väl tilltaget, eller åtminstone var tanken att det skulle vara det. Dock på vintern när värmen går hårt ligger KB-in runt 0-1C så jag är rädd att en pool skulle sabba återhämtningen så att hålet går under nollan på vintern. Å andra sidan har jag numera frikyla som laddar hålet lite extra på sommaren, vet inte hur mycket det påverkar, det blev ju ingen vinter i år.

Sen har vi dragningen som skulle blir rätt lång till bergvärmen. Runt 28m mot runt 10m för pool-VP. Håltagning i den täta fasaden också. Sen är det jäkligt trångt i tvättstugan, har ju 1145+VPBS300+UKV100+FTX+Tvättpelare+torkskåp på typ 6-7kvm! Visst går det att knöka in men...

Fördelen med BV skulle ju vara att jag slipper en stor ful pryl ute i trädgården och att det blir helt tyst.
Bifogar en liten karta hur dragningen skulle se ut i båda fallen. Synd att en ev pool-VP:s bästa ställe är på den skuggiga gaveln.
PP-pool 3,75x8m från CentralPool (8mm pp, 40mm XPS, egendesignad hörntrappa med sittbänkar i vinkel, dubbla RGB-LED styrbara RS485, toplevel skimmer).
Albixon Dallas B pooltak. Hayward VSII 1½ hk. Hydro-Pro 13kW Black

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #1 skrivet: april 05, 2017, 14:30:17:17 »
En fördel med poolvärmepump är att du kommer få bättre COP på denna, dvs. billigare uppvärmning av poolen. Detta baserar jag på antagandet att ditt bergvärmehål kommer hålla max +2-3 grader i genomsnittstemperatur, vilket borde bli avsevärt lägre än genomsnittstemperatur på utomhusluften som poovärmepumpen tar energi ur under poolsäsongen. Således bör den senare ge bättre verkningsgrad och COP.

Vill även passa på att nämna att denna teori även kommuniceras och stöds av Pahlén som ju tillhandahåller båda lösningarna, dvs. värmeväxlare att koppla in till bergvärme och poolvärmepumpar.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #2 skrivet: april 05, 2017, 15:18:47:47 »
En fördel med poolvärmepump är att du kommer få bättre COP på denna, dvs. billigare uppvärmning av poolen. Detta baserar jag på antagandet att ditt bergvärmehål kommer hålla max +2-3 grader i genomsnittstemperatur, vilket borde bli avsevärt lägre än genomsnittstemperatur på utomhusluften som poovärmepumpen tar energi ur under poolsäsongen. Således bör den senare ge bättre verkningsgrad och COP.

Vill även passa på att nämna att denna teori även kommuniceras och stöds av Pahlén som ju tillhandahåller båda lösningarna, dvs. värmeväxlare att koppla in till bergvärme och poolvärmepumpar.

Sen hör det väl till saken att värmeöverföringsförmågan för vatten är många gånger högre än för luft...tänkte på diskussionen om COP och kostnad...

Tänk dig en bastu på 90 grader, där kan du lätt vistas...men sätt dig i ett badkar med 90 grader... 8)

Utloggad TommyC

SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #3 skrivet: april 05, 2017, 16:38:24:24 »
Investeringskostnaden skiljer en del. Vi har ingen bergvärme men har en bra plats för poolvärmepumpen nere på berget utanför poolen. Troligen skulle jag ändå vilja ansluta poolen till bergvärme om vi skaffar det. Har man ingen lämplig plats för VP men bergvärme med tillräcklig kapacitet så låter det som ett enkelt val (förutom ekonomin då).  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad steppen7

SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #4 skrivet: april 06, 2017, 14:36:54:54 »
Castrol - Som sagts av Mappe så har ju luft mycket sämre värmekapacitet/överföringsförmåga vilket gör att man måste ha större temperaturskillnad och/eller flöde mellan medierna för att överföra en viss effekt. Min BV-pump är specad COP 5 vid 5C in och 35C ut, det klarar nog ingen luftvärmepump vid samma temperaturer. Sen kan det bli högre COP ändå för poolvärmepumpen för att den används mestadels på sommaren, så visst kan det finnas en ekonomisk poäng där.

TommyC- varför skulle du välja bergvärme även när du har en bra plats för din poolpump?
PP-pool 3,75x8m från CentralPool (8mm pp, 40mm XPS, egendesignad hörntrappa med sittbänkar i vinkel, dubbla RGB-LED styrbara RS485, toplevel skimmer).
Albixon Dallas B pooltak. Hayward VSII 1½ hk. Hydro-Pro 13kW Black

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #5 skrivet: april 06, 2017, 15:26:40:40 »
Castrol - Som sagts av Mappe så har ju luft mycket sämre värmekapacitet/överföringsförmåga vilket gör att man måste ha större temperaturskillnad och/eller flöde mellan medierna för att överföra en viss effekt. Min BV-pump är specad COP 5 vid 5C in och 35C ut, det klarar nog ingen luftvärmepump vid samma temperaturer. Sen kan det bli högre COP ändå för poolvärmepumpen för att den används mestadels på sommaren, så visst kan det finnas en ekonomisk poäng där.

TommyC- varför skulle du välja bergvärme även när du har en bra plats för din poolpump?

När ex. Pahlén och Gullberg & Jansson designar sina pumpar så bygger de ju en köldkrets som hänger ihop i sin helhet, dvs. utifrån driftförhållanden som man räknar med att systemet skall ha (ute temp och pool temp) och den effekt som man vill få ut väljer de kompressor och beräknar sedan vilken kondensor och förångare som behövs för att kunna klara av just kondensera och förånga köldmediet vid de tryck som de förväntade driftsförhållandena ger. Således vid en väldesignad köldmediekrets skall detta inte vara ett problem, alltså att ta upp energi ur uteluften respektive att avge energi till poolvattnet.
Dock om man köper en poolvärmepump som från början var en "air condition" så kan det bli problem, detta eftersom de inte designats för samma driftsförhållanden som en pool har, vilket kan leda till att värmepumpen får jobba med onödigt lågt tryck på lågtryckssidan för att förångaren är för liten eller fläkten för klen eller för högt tryck i kondensera då denna inte hinner avge all energi vid för lågt kondenseringstryck/kondenseringstemp.

Jag plockade ut lite COP tal ur Pahlén resp. G&J's spec. nedan. Vet ej hur de står sig mot bergvärme vid ett borrhål som håller +1-2 och +26 i poolen. Finns det mer COP uppgifter i din manual vore det kul att se.

Exempel COP vid +15 grader i luften och +26 grader i poolen:

Pahlén PVP13, inverter, COP: 4,4-7,6

Gullberg & Jansson X20, Inverter, COP: 4,2-6,1

Gullberg & Jansson V30, on-off, COP: 4,8

(De högre siffrorna på invertera modellerna skall enligt uppgift vara när dessa stegat ner kompressorn, de lägre siffrorna är när kompressorn går 100%)
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad TommyC

SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #6 skrivet: april 06, 2017, 18:39:32:32 »
TommyC- varför skulle du välja bergvärme även när du har en bra plats för din poolpump?
Det beror ju förstås på vad merkostnaden blir men med anslutning av poolen till bergvärme så kan jag avveckla poolvärmepumpen den dag den "tar slut" istället för att köpa och installera en ny VP.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #7 skrivet: april 06, 2017, 21:35:37:37 »
Det beror ju förstås på vad merkostnaden blir men med anslutning av poolen till bergvärme så kan jag avveckla poolvärmepumpen den dag den "tar slut" istället för att köpa och installera en ny VP.

En fördel med bergvärme är att det blir tyst vid poolen, en poolvärmepump som står i direkt anslutning till poolområdet kan upplevas störande när man slöar på soldäcket  8)
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #8 skrivet: april 07, 2017, 14:42:08:08 »
Sen har man nog rackarns mycket bättre COP i början och slutet av säsongen när det är kallt i luften.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #9 skrivet: april 07, 2017, 14:45:58:58 »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag