VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Laga med silicon?  (läst 6864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lena1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Laga med silicon?
« skrivet: juni 02, 2009, 21:10:12:12 »
Hejsan!
Trevligt forum!
Vi har satt upp en Bestway 23000 liter på tomten. När jag kom hem i em så upptäckte jag att eländet läckte vid bottenpluggen.
Paniken spred sig ganska snabbt...så vad göra? Jag tänkte att laglapparna var ju ingen ide' för de var ju på tok för små.
Beslöt snabbt att jag tar en tjock plast och lägger en siliconsträng runt och täcker hela pluggen med god marginal runt om. Jag fick det tätt men nu undrar jag om det var en dum ide' detta med silicon?? Kanske gör mer skada eller inte håller ändå?
Vh Lena.

Poolgiganten

Utloggad JimmyAndersson

SV: Laga med silicon?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2009, 09:03:02:02 »
Hejsan!
Trevligt forum!
Vi har satt upp en Bestway 23000 liter på tomten. När jag kom hem i em så upptäckte jag att eländet läckte vid bottenpluggen.
Paniken spred sig ganska snabbt...så vad göra? Jag tänkte att laglapparna var ju ingen ide' för de var ju på tok för små.
Beslöt snabbt att jag tar en tjock plast och lägger en siliconsträng runt och täcker hela pluggen med god marginal runt om. Jag fick det tätt men nu undrar jag om det var en dum ide' detta med silicon?? Kanske gör mer skada eller inte håller ändå?
Vh Lena.

Nu ska du inte lita för mycket på mig men jag har silikon runt min belysning och mitt "insprut" och det har inte läckt en droppe så det verkar hålla iallafall.(Nu funderar jag på ett bra sätt an få bort det dock när jag ska byta saker)

Utloggad William

SV: Laga med silicon?
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2009, 06:50:05:05 »


(Nu funderar jag på ett bra sätt an få bort det dock när jag ska byta saker)

Då får du nog fundera ganska mycket, för det brukar vara svårt. Vissa sorter av silicon går inte att få bort, men jag gav ett råd i en annan tråd. Försök med bensin och skrapa försiktigt men en vass kniv eller liknande.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad JimmyAndersson

SV: Laga med silicon?
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2009, 07:38:51:51 »


(Nu funderar jag på ett bra sätt an få bort det dock när jag ska byta saker)

Då får du nog fundera ganska mycket, för det brukar vara svårt. Vissa sorter av silicon går inte att få bort, men jag gav ett råd i en annan tråd. Försök med bensin och skrapa försiktigt men en vass kniv eller liknande.

De va min tråd det! :)
Jag har undersökt mitt silicon och det sitter aaaaldeles för bra... :-\
Men man kan ju vara på den säkra sidan o ta genomskinligt iallafall...jag hade inget sådant hemma när jag satt mitt "insprut" så det är grått!!  :P

Utloggad William

SV: Laga med silicon?
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2009, 07:47:37:37 »


(Nu funderar jag på ett bra sätt an få bort det dock när jag ska byta saker)

Då får du nog fundera ganska mycket, för det brukar vara svårt. Vissa sorter av silicon går inte att få bort, men jag gav ett råd i en annan tråd. Försök med bensin och skrapa försiktigt men en vass kniv eller liknande.

De va min tråd det! :)
Jag har undersökt mitt silicon och det sitter aaaaldeles för bra... :-\
Men man kan ju vara på den säkra sidan o ta genomskinligt iallafall...jag hade inget sådant hemma när jag satt mitt "insprut" så det är grått!!  :P

Efter det jag skrev mitt inlägg gick jag ut och doppade en trasa i tanken till gräsklipparen, och försökte göra rent en gammal 45 graders plastvinkel. Inte ett smack lossnade. Däremot fick jag bort lite med en kniv men inte mycket. Ville bara testa.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad utopiazz

SV: Laga med silicon?
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2009, 12:28:48:48 »
Bensin fungerar att ta bort silicon med men det kräver att man lägger en indränkt trasan över. Kanske inte att rekomendera om inte linern tål bensinen. Siliconet löses egentligen inte upp men blir geleaktigt och lossnar från undelaget. Sen har Biltema något som kallar för "Silikonborttagning". Vet inte hur bra det är men jag rekomenderar att man testar att linern tål medlet innan man använder det på något kritiskt ställe.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1707&iItemId=78294

Utloggad William

SV: Laga med silicon?
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2009, 12:49:31:31 »
ttp://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1707&iItemId=78294

Jättebra att veta inför framtiden! Skall maila syrran i Vallentuna och sända www-adressen för jag vet att dom också har problem.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Lena1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Laga med silicon?
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2009, 16:56:15:15 »
Det såg ut att hålla men det gick inte. Ringde stället vi köpte den på och vi får en ny.
Hoppas verkligen att den är bättre. Nästa pool ska INTE bli en Bestway i alla fall >:(. Detta verkar vara en ''sjuka'' på denna pool. Undrar varför man inte åtgärdar detta så man slipper en massa returer, kan ju givetvis vara en kostnadsfråga men ändå.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag