VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Coralpool  (läst 4918 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrNobody

Coralpool
« skrivet: maj 28, 2017, 18:07:05:05 »
Hej!
Jag har beställt en Coralpool från Hässleholms pool och spa och har nu läst spaltkilometer av text i detta forum och fått en idé hur jag ska göra. Då jag ändå känner en del osäkerhet så tänkte jag höra om ni har några kommentarer på hur jag tänkt.
Efter urgrävning har jag lagt fiberduk och håller på att lägga ner 15 cm dräneringsgrus som jag ska packa med vibratorpadda.
5 cm markisolering (floormate)
(Ska det vara fiberduk här?)
5 cm stenmjöl (packat med vibratorpadda)
Betongmatta

Tanken var att det skulle vara en bild här. Jag begriper inte hur man lägger in bilder i detta forum. Har bifogat filen men får inte in den i inlägget.

Hur gör jag för att förhindra ras? Är det nödvändigt att förhindra? Gör det något om det rasar in jord mot poolen?
 
Jag tar tacksamt emot tips, idéer och förslag för att göra detta så bra som möjligt. <help>

Mvh, Stefan

Poolgiganten

Utloggad MrNobody

SV: Coralpool
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2017, 18:08:34:34 »
Bilden kom tydligen med i all fall!  O0

Utloggad Dada

SV: Coralpool
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2017, 10:49:07:07 »
Jordmassor är inget att ha mot poolväggen. Jag skulle köra med en billig variant och lägga tryckimpregnerat runt om. Som en stjärna.
Skruvat sen där uppe med rostfria skruv. Mot liggande virke.
Pool Intex rörpool 488cm x 122 cm - 19 156 liter.
Pump Intex SF90220T - 4000 l/h

Utloggad Coolg8

SV: Coralpool
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2017, 11:34:47:47 »
Enligr manualen står det följande:

"OBS! Fyll inte upp intill poolen med sand, singel eller annat löst material. Principiellt rekommenderar vi att
du fyller upp med ca 20 cm magerbetong."

Kan väl tillägga att jag gjorde så med min coralpool som visserligen är oval med murade långsidor, Det är för att om du tömmer ur vattnet så ska inte poolen kollapsa för att väggarna rasar in.

Enkelt att göra, sand, cement och tombola. Bara att blanda inget vatten. Blir som blåbetong i konsistens när det har härdat.


Utloggad MrNobody

SV: Coralpool
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2017, 12:56:52:52 »
Tack för svar!  O0
Så grunden är ok? Funderar på att byta ut "floormate" isoleringen mot någon annan slags isolering.

Då gör jag som det står i manualen och fyller upp med mager betong ca 20cm.
Varför bör man inte fylla upp intill poolen med "sand, singel eller annat löst material"?  <hmm>
Jag hade tänkt att slippa ha något trä i marken om det går, finns det något annat bra sätt att förhindra att lite jord rasar ner?

Utloggad Coolg8

SV: Coralpool
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2017, 13:49:11:11 »
Skulle säga att man fyller upp med torrbetong mellan poolvägg och mark hela vägen upp 20 cm brett. här finns en besparing och förenkling att göra, om man lägger masonit mellan poolväggen och omkringliggande mark runt hela ppolen så får du en form att fylla i så går det inte åt lika mycket torrbetong.

kolla på nettopool
http://nettopool.se/2-opal-rund-montering.html

Utloggad MrNobody

SV: Coralpool
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2017, 14:42:50:50 »
Förstår inte riktigt hur detta går ihop med det som står i manualen om att "inte fylla upp intill poolen med "sand, singel eller annat löst material"?
Det blir visserligen inte löst material men ändå!?

Utloggad MrNobody

SV: Coralpool
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2017, 18:08:51:51 »
Ska köpa isolering imorgon och undrar vilken typ man ska köpa? Även denna fråga har avhandlats i flera trådar men utan ett ordentligt svar. Finns det ett svar på vad som är bäst?
Jag ska köra med stenmjöl ovanpå isoleringen, ska jag ändå köra med xps?

Utloggad Coolg8

SV: Coralpool
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2017, 18:27:24:24 »
Japp XPS med hög hållfasthet, annars kommer det att sjunka oavsett om du har stenmjöl eller inte. Ska se om jag har någon bild på kanten av min pool senare ikväll.

Utloggad MrNobody

SV: Coralpool
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2017, 14:53:43:43 »
Nu är det förhoppningsvis tillräckligt med makadam för dränering. Nu ska jag vibba detta och sedan på med isolering, Finnfoam FL300 eller var det FI300, den borde väl funka?
Silvertejpa skarvarna, på med stenmjöl som också vibbas sedan blir det någon slags matta på det. Tips på matta mottages tacksamt. Vi har letat efter betongmatta men det verkar endast säljas på rulle om 50m.
När man ska fylla upp med torrbetong mot poolen, ska det göras i takt med vattennivån när man fyller poolen?
Jag ska skapa en riktig byggtråd senare där det ska gå att följa installationen steg för steg!

Simma lugnt!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan