VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: renovera pool inomhus  (läst 15080 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad singe

renovera pool inomhus
« skrivet: augusti 31, 2007, 16:47:27:27 »
Hej !

Jag har köpt ett hus med inomhuspool, byggt -74. Den är byggd i cement, med någon typ av spontade plastpaneler som ytskikt. Detta var ej vattentätt, utan edast för utseendets skull. polen användes tills för 1 månad, då förra ägaren började ta bort detta ytskikt för att fräscha upp poolen innan försäljning. Nu till min frågorna: skall man lägga i en liner istället för plasten, eller är det bättre att kakla ? skall det i så fall vara speciellt kakel ? fix, fog m.m har jag förstått att det är special för pooler. vad kostar det att kakla per m2 ? tänker då endast på materialet. något annat att tänka på vid liner respektive kakel ?

m.v.h. Lars-inge

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: renovera pool inomhus
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2007, 18:20:37:37 »
om betongen är fin utan sprickor så visar ju det på att den är bra byggd, då kan du absolut kakla. men det är ju bra mycket dyrare, vad det kostar beror ju på vilket kakel du väljer, kom ihåg att själva kaklet bara är halva kostnaden, fix m.m. kostar i regel lika mycket, sen ska det utföras av någon som kan. men det finns ju riktigt snygga liner och det blir betydligt billigare och enklare. en liner av hög kvalitet i en inomhuspool som inte utsätts för tuffa vintrar m.m. håller nog väldigt länge. personligen hade jag satsat på liner. fast är det murad trappa? då kostar ju även liner en bra slant, är det bara vanlig stege och fyrkantig pool så kan du köpa en färdig från fabrik.
« Senast ändrad: augusti 31, 2007, 18:25:00:00 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

SV: renovera pool inomhus
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2007, 19:26:13:13 »
Om du väljer liner så har det här företaget många olika liners att välja på.
"Utbud" - "Tillbehör" - "Liners"

http://www.europools.se/
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad singe

SV: renovera pool inomhus
« Svar #3 skrivet: september 01, 2007, 08:02:44:44 »
Tack för svaren !

Är väl mest inne på liner. Poolen har ingen trappa utan raka sidor hela vägen runt. den är dock avfasad i ena hörnet, så det är inga standardmått.  Beställer man en efter ritning då eller och får en färdigsvetsad ? låter som att det genast blir dyrare...! Frågan är ju också vilken färg. har sett att det finns både enfärgad blå och mosikfärgad. Finns även någon som kallas "carrera" men har inte hittat varken bild eller säljare på någon sådan någonstans. Tar man upp hål själv för inlopp, utlopp, lampor m.m ? svårt att få tätt ?

/Lars-inge

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: renovera pool inomhus
« Svar #4 skrivet: september 01, 2007, 08:36:41:41 »
Hej,

Skulle tro att det lämpligaste är en liner som är skuren och svetsad på plats. Det finns flera att välja på,
ett par av byggena som finns i forumet har svetsad 1,5 mm liner. Och här finns också rekomnderade proffs
som gör det åt dig, t.ex Happydiggers bygge. Om du vänder dig till en poolfirma kan de mäta upp och bställa en liner åt dig, det blir billigare
men då blir materialet också tunnare, å andra sidan kanske det räcker länge inomhus. Jag skulle under inga omständigheter
ge mig på att mäta och beställa själv, den risk som finns för fel vill man gärna att någon annan skall ta ansvar för.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Janne

SV: renovera pool inomhus
« Svar #5 skrivet: september 01, 2007, 11:01:35:35 »
Hej,

Jag säger, få dit någon som svetsar på plats.
Om du skall beställa en färdig linern som måste ju alla yter "vägg/botten" vara  raka.
Annars blir det veck på linern, det har jag haft på min förra och det retar man sej mycket på.
Förutom det så är påplats svetsad tjockare, vår är 1,5 mm.

Kolla våran hemsida för mosaikliner.  ::)

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad poolsvetsar-johan

SV: renovera pool inomhus
« Svar #6 skrivet: september 01, 2007, 11:18:11:11 »
Hej!!

Nej...det ingår i liner-svetsjobbet att fixa tätt för lampor,inlopp,utlopp,bredavlopp mm....men sen får man kolla OM dessa olika detaljer är sk "liner-anpassade"...eller om man får tillverka "kransar" för dessa ändamål...olika från pool till pool!! Med ett liner-svetsjobb så ingår det i priset per m2 att få den sk "fix-färdig" för att slänga i vattenslangen och börja fylla på vatten!  O0

Mvh

Johan

Utloggad singe

SV: renovera pool inomhus
« Svar #7 skrivet: september 01, 2007, 19:35:59:59 »
Ok, känns som att det blir liner, svetsad på plats känns ju bäst så man inte får något halvdant. Poolen finns i Göteborg/Askim, någon som har tips på någon firma i närheten som kan detta, gärna ett m2 pris om någon vet ? Hittade förresten carrara mönstret på sidan som jag fick tips på tidigare, ett oregelbundet mosaikmönster. Såg ju bra ut, lite roligare än blått och regelbundet mosaikmönster.

/Lars-inge

Utloggad gurkan123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
SV: renovera pool inomhus
« Svar #8 skrivet: september 02, 2007, 10:49:18:18 »
Hejsan,
Liner eller kakel...det är en knepig fråga egentligen.
Har utomhuspool med liner och där blir det ofta veck lite här och där förmodligen för att marken vibrerar och sätter sig.
Håller nu på sedan ett år tillbaka med ett "tokbygge" innomhus.....bygger en pool som blir kaklad helt och hållet.
Självklart är liner enklast och billigast, men jag beslutade mej för helkaklat för att slippa vecken.
Dyrare, jaa det blir det, och mycket puligare. Detta bygge började med en grop invid själva husgrunden och jag håller nu på med själva kaklingen...ca 200 m2 kakel som ska på plats, och om jag visste innan vilket jobb som ligger bakom, kanske jag skulle valt liner.
Mvh Göran

Utloggad poolsvetsar-johan

SV: renovera pool inomhus
« Svar #9 skrivet: september 02, 2007, 11:00:11:11 »
Hej

Om du får väck lite här & där så måste du ha "tunn" liner.....för med 1,5mm armerad liner så kommer inte några veck fram när väl duken ligger på plats & vattentrycket gjort sitt....såvida det inte blir jordbävning!!  :D

Mvh
Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan