CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?  (läst 53904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spaolino

  • Gäst
Spaolino
Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« skrivet: december 21, 2013, 14:36:41:41 »
Hej!
Har just börjat kika runt lite efter utespa som vi ska sätta ut till våren.
Tyvker att CAMARGUE MASSIMO från Bauhaus ser klart prisvärd ut och just nu lutar det åt den.
Har någon på forumet erfarenhet av det badet?
En annan grej, tänkte gjuta en betongplatta att sätta badet på, hur långe måste en sådan torka innan man sätter dit spat?
Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2014, 01:25:18:18 »
Hej,
Köpte själv ett Massimo i December tycker det var prisvärt

Har byggt ut en plattform/altan bredvid vår ordinarie altan där det ska stå...
Försäljaren rekommenderade stenplattor, men då jag ville ha upp det lite högre blev det som det blev...

Vad gäller gjuta betong är väl torktiden lite beroende på tjocklek och sånt, rådfråga någon på byggmarkanden så får du säkert hjälp... O0

Ska lägga upp lite bilder på mitt projekt när jag lyft karet på plats vilket sker vilken dag som helst nu  :D

/Jokers

Swe122

  • Gäst
Swe122
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2014, 17:35:39:39 »
Hej !
Har själv kollat på detta spa från Bauhaus och finner faktiskt detta intressant med tanke på de grejor som faktiskt verkar vara inne i karet ! Det största frågetecknet enligt mig är höjden inne i badet ! Det står att det är 87 cm djup. De flesta har ju ca 10 cm mera, men i dag så hoppade jag i ett med kläderna på i butiken och tyckte faktiskt att det inte alls var grunt! Någon som kan diskutera detta lite ? Verkar ju som man får supermycket bad för pengarna och att det inte är Kina byggt

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #3 skrivet: januari 06, 2014, 23:29:57:57 »
Tjoho...

Nu har vi premiärbadat i vårt Massimo, tycker trots min längd 185cm att man sitter bra på alla platser = jag är helt nöjd.
Dock har jag ju egentligen inget annat att jämföra med då detta är mitt första spa :)

/Jokers

filip

  • Gäst
filip
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2014, 17:27:32:32 »
Kopplade in mitt massimo idag, var lite fundersam om jag kopplade rätt när jag flyttade  till stiftet J28. Tyckte det var svårt att skilja på J26 och J28, vilket tog du det övre eller det undre?

MVH

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2014, 19:04:37:37 »
Hej Filip,

Ja, den där manualen som sagt ger jag inte mycket för  <hmm>
Jag satte den på den övre för att det ser ut som en bygel på kretskortet där..

Har jobbat som elektriker en massa år men ändå kändes det inte helt lätt..

Men allt verkar funka som det ska i alla fall  ;D

Lycka till med ditt Massimo  O0

filip

  • Gäst
filip
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2014, 22:45:27:27 »
Tack så mkt!

Utloggad ulfman

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #7 skrivet: januari 20, 2014, 16:07:21:21 »
Hej.

Kopplade in mitt Massimo i förra veckan och jag är väldigt nöjd med badet. Jag är 195 cm lång och det är bara en plats som jag tycker är lite grund. Jag hade också svårt att skilja på J26 och J28 stiftenan. Det var inte helt lätt. Kom fram till att det är det övre stiftet.

Har en liten undran. Jag bor i Stockholm och tempen har legat runt -5 den senaste tiden. Jag kan se att badet dragit ca 20Kw/dygn med ett bad per dag. Är detta normalt för årstiden? Det känns lite högt.

/Uffe

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #8 skrivet: januari 21, 2014, 14:45:51:51 »
Hej,

Jag kan inte mäta min förbrukning i nuläget men ska koppla in en egen mätare till karet snart,
Men du säger att du kopplade in det förra veckan...  <hmm>
När man startar upp det med kallvatten går ju värmaren konstant i ca ett dygn innan det kommer upp i temperatur, sen borde det inte dra så mycket per dygn.. så du får nog titta på en längre period kanske en par tre månader och slå ut det per dygn..  ;)

Och varje gång man tömmer och byter vatten går det åt mer under ett dygn igen..

Hur har mätningen gått till?




Utloggad ulfman

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #9 skrivet: januari 23, 2014, 10:27:29:29 »
Hej,

Jag kan inte mäta min förbrukning i nuläget men ska koppla in en egen mätare till karet snart,
Men du säger att du kopplade in det förra veckan...  <hmm>
När man startar upp det med kallvatten går ju värmaren konstant i ca ett dygn innan det kommer upp i temperatur, sen borde det inte dra så mycket per dygn.. så du får nog titta på en längre period kanske en par tre månader och slå ut det per dygn..  ;)

Och varje gång man tömmer och byter vatten går det åt mer under ett dygn igen..

Hur har mätningen gått till?

Hej.

Jag har en egen mätare för badet. Den kopplades in några dagar efter det att jag körde igång badet så den första starten är inte med i mätningen. Nu efter 7 dagars mätning ser jag att snittet ligger på 16,1 kw. Då har vi badat alla dagar utom en. Jag kan tänka mig att ett bad kostar runt 7-8 kw. 2 st pumpar a 2.2 kw i 30 min samt att värmaren (3kw) går i 2 tim. Så det är nog rätt humant i alla fall. Vi får se hur förbrukningen blir på lite längre tid och när badandet går ner lite.  :)

Utloggad Paliasso

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #10 skrivet: januari 25, 2014, 08:39:36:36 »
Tjena! Jag har sj kollat på detta spa och tycker man får mycket för pengarna. Men säljaren på Bauhaus Hyllinge tyckte absolut att jag skulle köpa med ett sk sevice packet som var svin dyrt. Försökte han med mer försäljning eller är kvalitén så där? Var de någon som fick samma fråga om service packetet?

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #11 skrivet: januari 25, 2014, 17:37:46:46 »
Hej,

Vet inte om ditt Bauhaus har någon egen service organisation för spa annars är det Denform själva som har hand om detta....
Jag blev däremot upplyst om att det fanns ett service avtal om man ville ha det.
Dessutom får man bonus om man betalar med Bauhaus kort. Det blev nästan 4.000:- tillbaka <antman>

Annars tror jag inte att Bauhaus tjänar något på detta, och jag tycker inte att du behöver bestämma dig där och nu  ;)
Däremot tar väl "spa" kampanjen slut snart  <dontkn>

I manualen finns ett formulär som man ska fylla i/skicka in om man önskar ingå detta avtal.
Man har 30 dagar på sig från köp/leverans att bestämma om man vill ingå serviceavtal eller bara ha standard garanti. Där står även vad det kostar etc.

Läs i slutet på detta dokument, där finns allt du behöver veta...  <sol>
http://media3.bauhaus.se/media/pdf/spa.pdf

Filip

  • Gäst
Filip
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #12 skrivet: februari 03, 2014, 18:29:15:15 »
Hallå,

I vissa stunder har jag typ ett visslande ljud från mitt massimo, tror att det sammanfaller med att värmaren går. Är det ngt ni känner igen från era kar?

Mvh

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #13 skrivet: februari 03, 2014, 21:13:47:47 »
Tjo,

Menar du att detta ljud uppstår fast inga pumpar är på bara värmaren (och cirkulationen) <hmm>

Jag anser att mitt kar är helt tyst förutom porlandet från vattenfallet (om inga andra pumpar är igång)
edit: Ja cirkulationspumpen brummar ju lite förståss... ::)

Möjligen uppstår ett något vinande ljud när man slår på pump 3 (luft jestsen) men det känns inte som något som inte ska vara där...  O0

« Senast ändrad: februari 03, 2014, 21:52:25:25 av jokers »

filip

  • Gäst
filip
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #14 skrivet: februari 10, 2014, 16:54:04:04 »
Jokers,

Det kan vara så att jag fått måndagsexemplaret!!

Det sitter ju en litet vred som reglerar om det kommer in luft eller ej, funkar den på båda dina liggplatser?

mvh

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #15 skrivet: februari 10, 2014, 20:39:15:15 »
Det kan vara så att jag fått måndagsexemplaret!!

Det vore ju tråkigt i så fall  :(
Du kanske kan maila eller ringa Denform och höra vad det kan vara..  <dontkn>

Det sitter ju en litet vred som reglerar om det kommer in luft eller ej, funkar den på båda dina liggplatser?

Jag har vridit på alla rattar och kranar :P och de verkar funka som de ska...
Jag blev något paff när jag öppnade locket till "aroma" facket dock med fullt blås på allt  >rulla<

Är det någon skillnad om du kör en pump i taget? går alla som de ska då?
Hade du koll på elen så att allt är rätt kopplat?

Hoppas det löser sig  O0

Utomhus spa sugen

  • Gäst
Utomhus spa sugen
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #16 skrivet: februari 23, 2014, 09:17:57:57 »
Hej
Jag går i köptankar för ett camargue massimo kar. Priset och det jag läst i detta forum får mig att närma mig ett klp. Djupet i karet var en fråga jag hade. Nu är jag 185 cm och det var någon här också men nöjd ändå. Energiförbrukningen är intressant och viktig. Jag undrar om det finns något värde/möjlighet att koppla in min bergvärmepump på karet då pumpen är förberedd för utomhuspool u ppvärmning. Det rekommenderas köp av luftvärmepump till karet och då borde väl denna möjlighet finnas och då spara ett antal kW/h på det.

Lars

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #17 skrivet: februari 23, 2014, 19:31:18:18 »
Hej Lars,

Skillnaden på en pool-värmepump samt en vanlig vattenburen värmepump är ju att....
I en pool-värmepump cirkulerar poolens vatten genom värmepumpen.
och har man en vattenburen värmepump så brukar man ha en sluten krets för värmeslingan som går till en ackumulatortank eller liknande..
Det går säker bra men då borde man ha en egen slinga för poolvattnet som går igenom acctanken..

Det finns säkert smarta lösningar för detta men det är inte så enkelt som att bara att koppla på utan vidare... <hmm>

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #18 skrivet: februari 25, 2014, 10:13:03:03 »
Jag undrar om det finns något värde/möjlighet att koppla in min bergvärmepump på karet då pumpen är förberedd för utomhuspool u ppvärmning.

Hej igen Lars,

Liten uppdatering:
Har kollat upp detta lite nu... i och med att jag själv håller på att installera en värmepump.....
Något sånt här är det du ska ha om du vill koppla din värmepump till ditt spa  O0

https://www.solvarmeshop.se/sv/poolv%C3%A4xlare/plattv%C3%A4rmev%C3%A4xlare-xw-325

Mange Makarov

  • Gäst
Mange Makarov
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #19 skrivet: februari 25, 2014, 12:58:28:28 »
Verkar ju som man får supermycket bad för pengarna och att det inte är Kina byggt
Nja.. Nu är det väl som så att Denform visserligen bygger vissa special-spa i Danmark men att deras standard-spa byggs i  Kina?
Det brukar vara som så att ifall man gärna skriver att delar och styrsystem är amerikanska, men undviker att nämna vilket land spat är byggt, kommer det ifrån "Mittens Rike".
Ett litet fiffigt sätt att slira på sanningen...
Ställ gärna frågan direkt hos återförsäljaren var spa byggs.

Utloggad EPS

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #20 skrivet: februari 27, 2014, 08:53:49:49 »
Tittade på dessa spa i helgen och stommen är tillverkad av trä och undersidan på karet är en plastmatta. Kommer dock inte ihåg vilken av de 3 modellerna Bauhaus har som hade sidorna avmonterade.
Andra kar jag tittat på har stål stomme och en även en heltäckande stabil undersida tillverkad av någon slags glasfiber eller liknande och det känns ju bättre.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #21 skrivet: februari 27, 2014, 21:16:09:09 »
Jag har då ingen plastmatta under mitt kar,  ABS botten är det O0

Sundance spa ser oxå ut att ha stomme i trä och de kostar runt 200.000:-
Om det är bra eller dåligt vet jag inte men så är det i alla fall...
http://www.poolkungen.se/spabad/om-spabad/teknologi/

Var de är tillverkade/ihopsatta kanske inte spelar så stor roll det är väl ändå
delarnas kvalitet som avgör vad det blir i slutändan...

Jag är fortfarande jäkligt nöjd med mitt Massimo för 59" 8)





Utloggad Meter

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #22 skrivet: mars 02, 2014, 17:29:58:58 »
Ja, en Massimo inköpt så det är väl lika bra att regga sig nu då istället för att bara kika. :)

Har kört det lite mer än en månad och är toppennöjd så här långt. Bauhaus är ju en trygg leverantör och vad gäller delar så verkar det mesta finnas att få tag i hyfsat snabbt. Har bekanta med betydligt dyrare bubbelkoppar men kan i jämförelse inte peka på något som saknas på Massimo'n. Vi får väl se om man säger samma sak om 10 år. :)

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #23 skrivet: mars 02, 2014, 18:59:57:57 »
Ja, en Massimo inköpt så det är väl lika bra att regga sig nu då istället för att bara kika. :)

Välkomen till spa klubben  O0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #24 skrivet: mars 04, 2014, 22:30:52:52 »
Jo det är nog så att jag måste hålla med dig om detta, var in på Bauhaus förra veckan och kollade in dessa bad av ren nyfikenhet.

Jag måste säga att jag blev förvånad och bedrövad över hur de såg ut och var byggda, skulle inte ge mer än 15-20 000kr för ett sådant bad.

Men man kanske inte ska förvänta sig mer av ett Lågpris spa från Kina ? 
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Meter

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #25 skrivet: mars 05, 2014, 14:33:24:24 »
Nu tackar vi försäljarna av de dyrare poolerna för uppvisningen och önskar dem lycka till. :)

Nä, jag har gjort en ganska omfattande förstudie och kan säga att, nej, du får inte mer för pengarna om du inte har toktur och om du inte vill ge mer än 15.000-20.000:- för ett bad i denna klassen så kommer du att förbli torr. Blir du förvånad så har du nog inte sett ett riktigt Kina-spa, för det har jag gjort. De läcker från start, de kan vara skeva. det saknas vitala grejor etc etc. Men å andra sidan är det nog bara pga av taskiga spec'ar från beställaren för även iPhone sätts ju ihop i Kina och den är ju, vad man än tycker, rätt poppis och omtyckt. En bakfull dansk kan också glömma en slangklämma.

Support efter köp? Ja, det funkade utomordentligt. Om du går till Klasse på hörnet och köper ett Hotspring för 170.000:- och sen kommer med en rejäl reklamation så finns risken att Klasse på hörnet tar ner skylten för att sedan sätta upp en ny igen och då står du där med din garanti och ditt trasiga Hotspring. Bauhaus kan kanske gnälla lite men risken att de tar ner skylten är oändligt mycket mindre.

Så det finns fördelar och nackdelar med allt. Dimensionerna i Massimon är standard, det finns delar att köpa till i princip allt under huven och skillnaden i själva badupplevelsen är säkert mätbar men inte kännbar och, som ni säger, rätt mycket billigare än de som även är snyggt förpackade under skalet.

Jag gjorde detta valet efter lite mer än ett års kollande till och från och är fortfarande nöjd. Ingen Aston Martin men en väl så god Volvo med servicepaket och märkesverkstad. :)

Utloggad Meter

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #26 skrivet: mars 05, 2014, 19:47:24:24 »


Nä, nåt Bauhaus jobbar jag inte på och jag tvivlar på att de skulle regga sig på ett spa-forum för att trixa till omsättningen - snarare byggahus-forum isåfall. Nä, det jag störde mig på var det osakliga och felaktiga i de tre inläggen innan mitt. Såklart att ett svindyrt 'kvalitetsbad' är bättre men att göra nåt så dumt som att påpeka felaktigheter som inte finns till flera som äger detta och vet i detalj hur det ser ut och hur det fungerar känns bara som en krystad försäljningsmanöver av någon som har en tajt budget till marknadsföring.

De tillverkar delarna i Kina (som till miljontals andra saker där det står allt utom "Made in China" på) men det monteras i Danmark. Det skummet du pekade på som dåligt sprutas i Danmark. Detta om inte DenForm blåljög mig rakt upp i ansiktet vill säga.

Vad du ville visa med länkarna framgick inte. Är det dyra spabadet försett med oisolerade pumpar? Är det bättre dödutrymmen på de dyrare baden?
Funkar de bättre då?

Nej, jag tycker inte det på något sätt var värt att lägga hundra tusen till på ett märkesbad. Inte före jag kollat tekniska detaljer och inte efter. Du kan få ut en reparatör med privatchaufför och silververktyg och få din Massimo reparerad ett antal gånger innan den är uppe i en Hotspring. Och sannolikheten att det inträffar är rätt liten så lämna subjektiva uppskattningar till de som ska köpa och håll er till fakta så slipper ni jobbiga "Bauhausförsäljare" som vevar runt bland snacket.


« Senast ändrad: mars 05, 2014, 19:51:39:39 av Meter »

Utloggad Meter

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #27 skrivet: mars 29, 2014, 21:28:03:03 »
Detta hade jag glömt. :)

Jag har inte hängt upp mig på någonting utan störde mig mest på att det dök upp två personer med vardera 2-3 inlägg och snackade en massa utan belägg och höll sig med synnerligen subjektiva fakta.

Jag skiter faktiskt i vem som gör vad och jag har heller inget intresse av att försvara vare sig DenForm eller Bauhaus. Det känns liasom inte nödvändigt.

Ok, uppgifter om just modellen Massimo (som jag fått av en montör i Danmark):
Själva platsgjutna karet kommer ifrån flera länder bl.a Kina. Delarna (icke rörliga typ rör etc) är standard, dvs spelar ingen roll var de kommer då de uppfyller vissa kvalitetscertifikat. Elektroniken är också standard enligt certifierad spec. samt resten från Balboa. Rördetaljer och elektronik kommer till DenForm som monterar detta i Danmark.

Detta förfarande är vanligt även bland andra fabrikanter. Gör en djupdykning på Svenska Viskan Spa så kommer du garanterat hitta prylar från Kina där också, vilket inte betyder ett skit för Viskan är jäkligt duktiga på att bygga Spabad och vet vilka grejor de ska bygga med. Vad som är viktigt är att man som kund inte känner sig övergiven när man väl betalat och fått hem bubblet. Där har jag redan fått kvitto på att den delen funkar för mig. 

Det enda jag ville ha sagt var att det exemplaret av Massimo jag har fått är snyggt utvändigt, bra monterat där allt är åtkomligt och överskådligt samt väldigt prisvärt. Om någon annan med samma budget vill ha ett bad så ska denne inte välja bort alternativet Massimo utan att ha gjort det på rätt grunder.

Och just Kina är världens just nu största tillverkare och leverantör öht så det är svårt att inte få någonting därifrån. Felet med lågbudget är i första hand inte deras utan ligger i spec'ar och budgetkrav från lycksökare i väst som ska göra pengar. Skit in - skit ut, som det heter.

Att jag sen har ett antal exempel på Amerikansk "kvalitet" gör att jag kollar på grejen lika mycket som att lyssna till en nasare som verkar "jäkligt påläst och kunnig". Ford Mondeo blev ju årets bil 1994 vilket visar hur jäkla fel det kan bli med kvalitetsstämplar ibland.  :D

Joakim666

  • Gäst
Joakim666
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #28 skrivet: maj 27, 2014, 23:13:49:49 »
Hej på er. Har en liten fråga. Kan man ändra själva tiden när den rengör sej själv. Just nu så börjar den kl 23,30 varje kväll och även så 12 Tim senare....

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #29 skrivet: juni 16, 2014, 09:51:44:44 »
Hej,

Jag tror att den startar timern från det att man slår på strömmen (finns nog mer exakt förklarat i manualen) om det nu är 12 timmar efter strömpåslag får man starta sitt spa 12 timmar innan man vill att rengöringsprocessen ska starta  O0

/Jokers

Utloggad Freddecat

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #30 skrivet: juli 28, 2014, 21:18:05:05 »
Hej på er !
Nu har ni ju haft era massiomo ett tag.
Vore kul att höra om ni är nöjda??
Jag funderar på att köpa Massimo 1, som skall utgå, vet ni vad det är för skillnad 1 mot 2, går inte att hitta någon fakta om 1 längre.
Fredrik

Curtz

  • Gäst
Curtz
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #31 skrivet: juli 29, 2014, 20:51:35:35 »
Den stora skillnaden är att du på den nya modellen kan styra badet via en app i din smartphone.

Curtz

  • Gäst
Curtz
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #32 skrivet: juli 30, 2014, 09:33:32:32 »
Förstår att inte du förstår det.

Curtz

  • Gäst
Curtz
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #33 skrivet: juli 30, 2014, 17:03:18:18 »
Men se du är sååå duktig!

Utloggad stoff75

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #34 skrivet: augusti 05, 2014, 10:27:24:24 »
Har även jag tittat på det här bådet men avskräcktes lite av det här i deras manual:
"OBS: Pumpen är en slitdel och ska bytas efter ca. 2.000 timmars drift – dock max. 2år. Kontakta DenForm för utbyte."
http://media2.bauhaus.se/media/pdf/spa.pdf

Stämmer det verkligen, ska man behöva byta pumpen vartannat år? Tycker jag låter som mycket jobb att göra vartannat år och vad kostar inte en ny pump??

Utloggad mcdanne

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #35 skrivet: augusti 05, 2014, 11:21:08:08 »
De vill ju så klart ha merförsäljning.. Men funkar pumpen så funkar den.
Jag skulle inte vara orolig för detta, men alla motorer slits så de kommer gå sönder, även om du köper ett 150'000kr spa.

Utloggad rifat62

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #36 skrivet: augusti 22, 2014, 12:56:23:23 »
Med facit i hand skulle jag aldrig i livet köpt ett spa från Bauhaus.
När det blir det problem, så tar dom inget ansvar alls.
Man hänvisas till tillverkaren i Danmark.

Som någon sa tidigare så håller pumpen endast i 2 år eller 2000 timmar.
Mitt är precis 2 år och misstänker att pumpen gått då jordfelsbrytaren utlöser hela tiden.

När jag skruvar bort täckskivorna så ser jag att cirkulationspumpen läcker konstant och har gjort detta i ett bra tag så att träet har ruttnat.

Tycker dom är allmänt kaxiga i sin attityd när man är i kontakt med service.
Sen tycker jag att det är riktigt dålig stil av Bauhaus att hänvisa en till deras leverantör när man köpt produkten av dem.
Känns som ingen vill ta ansvar.

Mitt råd är att ni tänker er för innan ni köper ett spa av bauhaus.

Någon som vet hur en reklamationsrätt på 3 år fungerar?


Utloggad decido

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #37 skrivet: augusti 22, 2014, 18:11:51:51 »
Suck....

Köp kvalité från början istället...!!!!

Rode

  • Gäst
Rode
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #38 skrivet: februari 10, 2015, 21:46:22:22 »
Jag har haft ett Massimo nu i två år och det funkar utan anmärkning. De filter (och alla andra tillbehör) som säljs på Bauhaus är onödigt dyra så där hittade jag bättre och billigare på nätet.

Baljan bara går och jag klorar, tvättar filter och byter vatten lite då och då. Vi badar väl 5-6 ggr per veckan nu vintertid och elkostnaden ligger på c:a 300/mån. Inga läckor, inget haveri och inga fel. Badet har nu snurrat snart 18.000 timmar och ingenting verkar ge upp ännu.

För min del så är det ett klockrent köp. Vi har 100.000:- upp på grannarnas bubbelkopp, som är lika stor, att köpa reparationer för. Såg att det kommit en Massimo med WiFi-funktion. Känns rätt krystat och helt totalt onödigt. :) Att jojja med tempen om det gäller mindre än några veckor ger ju ingenting utom möjligen gympa för värmepaketet.


Utloggad smook

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #39 skrivet: februari 10, 2015, 23:24:12:12 »
300kr månaden med 5-6 bad i veckan, skulle tippa runt 500-700 kr månaden mäter du spat ?

Rode

  • Gäst
Rode
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #40 skrivet: februari 11, 2015, 08:42:56:56 »
Japp, 348,84 tror jag den exakta summan blev. Den står nersänkt i trall på 15 cm markisolering. Nu är det inga långbad i de flesta fall utan det hinner kanske falla nån grad på sin höjd.

Har du samma bubbelkopp med dina 500-700:- i månaden? Kyla kommer ju underifrån så där sparar man ju en massa. 

Utloggad smook

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #41 skrivet: februari 11, 2015, 19:23:44:44 »
Japp, 348,84 tror jag den exakta summan blev. Den står nersänkt i trall på 15 cm markisolering. Nu är det inga långbad i de flesta fall utan det hinner kanske falla nån grad på sin höjd.

Har du samma bubbelkopp med dina 500-700:- i månaden? Kyla kommer ju underifrån så där sparar man ju en massa.

Nej har inte samma spa, men har ett likvärdigt som är tillverkat i kina med samma komponenter i. även isoleringsmässigt kollat på Bauhaus.
Har dock aldrig kommit ner till dom siffrorna på 5-6bad i veckan
För ett bad blir ju minst 45 minuter eller? 30min bad 15 min klorning ?.
Kylan underifrån tror jag inte spelar någon större roll har själv en ISOLERAD FRP platta så den är ju som 15cm markisolering isig, sidovinden är nog den stora boven.
mätte mitt spa denna månaden 390kwh 1920liter, dock badar jag bara 1 ggr i veckan nu, snitttempraturen ute va + 1.9grader denna månaden.
 

Rode

  • Gäst
Rode
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #42 skrivet: februari 11, 2015, 19:35:12:12 »
Såg nu att jag vänt på siffrorna. Den fina gizmon förtalte 384,48 på det trefasuttaget. Well, sidvinden påverkar endast c:a 15 cm på mitt spa då resten ligger vindskyddat. Jag är helt ärligt inte så djupt insatt utan är mest bara nöjd.

Vi badar c:a +/- 30 minuter per gång och slår sedan igen locket. Jag brukar klora dagen efter vid lunch och då öppnar jag locket i c:a 5 minuter och kör alla pumpar samt vevar lite med en "paddel" efter att jag haft i klor.

Jag är iallafall väldigt nöjd och skulle det paja nu så lagar jag det. 39 grader i vattnet, -2 i luften och en kall bira kan inte överskattas. :)

Utloggad smook

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #43 skrivet: februari 13, 2015, 21:44:01:01 »
Japp nöjd ska man vara  :)

Utloggad per777777

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #44 skrivet: februari 17, 2015, 19:08:25:25 »
Mitt har nu slutat funka efter nyköp oktober 14.

Värmer ej upp

Fel: "The water flow is failing" (varje dag nu i 4dgr), samt "the sensors is out of sync" + the heater ay be dry (haft uppvärmt 38grader sen inköp). Misstänkt elfel ??

Blir ej hjälpt av Bauhaus-instruktionsbok tyvärr.
Testat starta om spa:t men det funkar ej.
Varierat mellan 7-28 grader nu i 4 dagars tid, innan cirken bryter och ovan felkoder kommer upp.

Vad kan vara felet tro, nån spatekniker som varit med om detta? maila mig gärna.
har tagit upp problemet idag med Bauhaus/Denform nu, väntar på svar.

Mvh Per

Utloggad smook

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #45 skrivet: februari 17, 2015, 20:54:59:59 »
Mitt har nu slutat funka efter nyköp oktober 14.

Värmer ej upp

Fel: "The water flow is failing" (varje dag nu i 4dgr), samt "the sensors is out of sync" + the heater ay be dry (haft uppvärmt 38grader sen inköp). Misstänkt elfel ??

Blir ej hjälpt av Bauhaus-instruktionsbok tyvärr.
Testat starta om spa:t men det funkar ej.
Varierat mellan 7-28 grader nu i 4 dagars tid, innan cirken bryter och ovan felkoder kommer upp.

Vad kan vara felet tro, nån spatekniker som varit med om detta? maila mig gärna.
har tagit upp problemet idag med Bauhaus/Denform nu, väntar på svar.

Mvh Per

Kolla säkringarna i styrskåpet så dom är hela.

Utloggad per777777

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #46 skrivet: februari 17, 2015, 23:02:42:42 »
hej,
bor i h-vall. har ett massimo ll.
ska be en elektriker jag känner kika på`t imorrn dock...
dock borde ju säkringarna i styrskåpet va ok när d ändå går igång en liten stund, innan det bryter o felmeddelanden kommer??
kan köra jet 1,jet 2,lyse,stereon. inga problem där.
nåt knas med cirk.pumpen som det verkar.....

Utloggad CarlW

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #47 skrivet: februari 18, 2015, 00:04:25:25 »
Du har fel på sensor a eller b. på värmaren sitter två sensorer som känner av värmen. någon av dessa har gått sönder. blir temperaturskillnaden för stor mellan sensor a och b så slås värmaren av. Reklamera

Utloggad per777777

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #48 skrivet: februari 18, 2015, 07:37:48:48 »
Jag har reklamerat igår. indikerar ej att cirk.pumpen går. rätt nyligen gjort rent filter....
skiljer 2-3 grader på sensorerna som det ser ut....icke bra d??
Sensors is out of sync har jag fått som felkod 3-4ggr.

Nu på morgonen: Water flow is failiing, 8,5 grader. Härligt. denna felkod har jag fått 17 ggr nu typ på 4dgr.

Manjana.

Utloggad smook

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #49 skrivet: februari 18, 2015, 08:37:54:54 »
Polarn köpte sin via eBay en typ sån här

http://www.ebay.com/itm/Laing-E14-NST2NW-10-230V-50-60Hz-1-1-2-Buttress-Circulation-pump-/261534065305?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ce4a52299


Han betalade knappt 2500:- ink frakt tull, moms
Han är nöjd än sålänge blir en sån när min Kina pump rasar.

Utloggad Erica

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #50 skrivet: februari 18, 2015, 09:25:22:22 »
Då är din kina cirk paj.
Öppna service luckan så ser du den på höger sida om elboxen om jag inte minns fel , ser ut såhär:
http://www.aliexpress.com/item/LX-JA50-whirlpool-spa-pump-with-0-5HP-as-circulation-pump-hot-tub-pump-spa-pump/288762928.html

Tyvärr så står det i din instruktionsbok att cirk pumpen är en förbrukningsvara och skall bytas inom 2000 gång timmar ,men vet av erfarenhet att om du står på dig lite så kommer du få en ny cirk om du har lite tur.

Eller så byter du ut den mot denna pump :
http://hydropool.se/produkt/laing-cirkulationspump/
Den går att hitta för mindre än 5000 om du letar lite .

Laing pumpen är en mkt bra pump,tyst och fin och drar ca en tredjedel av vad din nuvarande pump drar , jag har monterat den i ett tio tal denform bad nu ,ska sätta i en till på fredag i en grannes bad :)

Edit: här är instruktionsboken,se sid 19 :
http://media3.bauhaus.se/media/pdf/spa.pdf

Va, 2000 timmar, det är ju ingenting för en pump - låter som absolut bottenkvalitet ? Kör man den 7/24 så är det inte ens 3 månader...  Jämför med vår poolpump som gått 7/24/365 i mer än 10 år nu (Pahlens bronspump). Visst, vi har fått byta lager på den en gång, men ändå.

Utloggad per777777

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #51 skrivet: februari 18, 2015, 22:54:37:37 »
tack så mkt för all hjälp i tråden! mkt uppskattat
Ja, sida 19 skulle man läst Johan :-\
Nu verkar det iaf som ny cirk.pump kommer....får köra nån månad, så får man la växla över på en Laing el dylikt sedan

godkväll alla badare!

Utloggad smook

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #52 skrivet: februari 18, 2015, 23:16:58:58 »
tack så mkt för all hjälp i tråden! mkt uppskattat
Ja, sida 19 skulle man läst Johan :-\
Nu verkar det iaf som ny cirk.pump kommer....får köra nån månad, så får man la växla över på en Laing el dylikt sedan

godkväll alla badare!
Hur många timmar ligger reningscykeln på per dag körde du 24h eller ?

Dannee

  • Gäst
Dannee
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #53 skrivet: maj 24, 2015, 22:56:23:23 »
Nån som har haft några fler problem med detta bad?
Lite sugen att köpa detta men blir lite avskräckt av att det är dålig kina kvalitet.
http://www.bauhaus.se/camargue-massimo-ii.html

Joel

  • Gäst
Joel
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #54 skrivet: maj 25, 2015, 12:09:14:14 »
Har ett King Size från DenForm i Drygt tre år som är istort samma bad och är klart nöjd med det. Fanns inget då som du fick lika mycket för hos något annat märke. Köpte det på nätet utan krångel.

Utloggad mcdanne

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #55 skrivet: maj 25, 2015, 19:51:48:48 »
Jag har haft mitt Massimo ett år snart och det har funkat felfritt, dock så har jag bytt cirkulationspumpen till en laningpump som visades ovan, enda anledningen är för att kunna köra cirkpumpen dygnet runt och ha den utanför sovrumsfönstret.
Laningpumpen var jätteenkel att byta och är väldigt tyst, även om den inbyggda "kina" pumpen inte lät mycket så slår Laningen den bra.

Och om man så enkelt kan modifiera ett "billigt" bad så behöver ju inte hela badet var skräp som andra anser för att den kommer med billiga pumpar som standard.

Dannee

  • Gäst
Dannee
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #56 skrivet: maj 25, 2015, 21:03:53:53 »
Mcdanne
vart köpte du din pump?
Hur är det med isoleringen på detta bad då? Tänkte mest hur mycket kwh det drar i månaden men beror ju hur mycket man badar och hur kallt det är givetsvis.

Utloggad mcdanne

SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #57 skrivet: maj 26, 2015, 21:08:01:01 »
Köpte på Ebay, har inte kvar länken men är en likadan som den som tidigare postare länkat till:
http://www.ebay.com/itm/Laing-E14-NST2NW-10-230V-50-60Hz-1-1-2-Buttress-Circulation-pump-/261534065305?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ce4a52299
Sparade över en tusenlapp mot att köpa i sverige iaf.

Man får dock lägga en träbit under denna, då den är typ hälften så stor som orginalpumpen, men de är inga problem.



Dannee

  • Gäst
Dannee
SV: Erfarenhet av CAMARGUE MASSIMO?
« Svar #58 skrivet: maj 28, 2015, 19:50:14:14 »
Hur är isoleringen då? Du har ingen möjlighet att fota?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag