CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med vatten  (läst 1568 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linda0003

Problem med vatten
« skrivet: januari 27, 2018, 21:33:18:18 »
Hej!
Vi köpte vårt spabad för ett halvår sedan. Har kört med pipecleaning 2 ggr. Har använt klortabletter och shockklor. Har rensat filter flera gånger. Senast vi bytte vatten var för 1 1/2 mån sen. För en vecka sedan bytte vi klortabletterna mot brom. Efter någon dag fanns det fullt med gråvita flagor i vattnet. Har använt flockmedel. Men det finns kvar ändå. Bromet syns inte så tydligt på stickan fast det finns flera tabletter i vattnet. Alla andra värden är bra. Vad kan detta vara? Kan beläggning i rören lossna när som helst? Har inte haft problem med vattnet innan och ingen verkar veta vad det är.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Problem med vatten
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2018, 23:05:26:26 »
Det låter som om det kan handla om kalkutfällning. Har ni hårt vatten ? Lite högt pH ? Båda dessa två gynnar utkristallisering av kalk, grå-vita små mini-flagor eller korn, tänder man belysningen så ser det ut lite som om någon hällt lite mjölk i vattnet.

Vattnets hårdhet varierar väldigt mellan olika platser och hårt vatten är ju vanligare i brunnar än i kommunalt vatten, även om det kan finnas även där. pH får man ju styra själv. Ofta är kommunalt vatten behandlat för att höja pH för att undvika korrosion i rör.

Om det handlar om kalkutfällning så brukar flockning + något sänkt pH kunna reda ut det hela.

Utloggad Linda0003

SV: Problem med vatten
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2018, 10:58:48:48 »
Vi har hårt vatten och ph-värdet var något förhöjt. Har lagt i pH minus. Och sedan flockmedel så får vi se. Har aldrig behövt lägga i pH plus eller minus. Klortabletterna ska vara pH sänkande o chockkloret höjande så det har väl jämnat ut sig. Hur är det med bromtabletter, är de pH höjande el sänkande?

Utloggad Telekiter

SV: Problem med vatten
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2018, 11:23:58:58 »
Enligt vad jag förstår så är Bromtabletterna neutrala. Däremot får jag använda alka+ regelbundet då Spachock (aktivt syre, som normalt används i kombo med brom) sänker alka-värdet. Jag håller (som jag skrivit i flera andra trådar) ett alkavärde på runt 40-50 och inte de (på förpackningarna) rekommenderade 120. Mitt pH-värde är synnerligen stabilt.

/Urban.

Utloggad oscar

SV: Problem med vatten
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2018, 13:49:38:38 »
Finns ju påfyllnadsfilter som tar bort kalk till spabad som t.ex. PureStream. Sen om man har hårt vatten ska man se till att pH värdet inte överstiger 7,5

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag