VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brunt vatten osv  (läst 7248 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten osv
« Svar #10 skrivet: december 16, 2017, 23:08:05:05 »
Vi fick en liknande reaktion när vi första gången fyllde vår pool. Järn och mangan från brunnsvattnet fälldes ut, vattnet blev grön-brunt. Men efter några dagar så klarnade det och blev fint igen.

Kolfilter är inte så effektiva om det är järn och mangan som du vill åt. Det finns andra typer av filter för att klara detta, ibland sådana som utnyttjar kaliumpermanganat, ibland sådana som bygger på luftning och att oxidera järnet.

"Klarningsmedel" , avser oftast flockningsmedel, klumpar ihop små partiklar så att de blir stora nog för att fastna i filtret. Har man fått en järnutfällning kan det skynda på processen, men vattnet kommer normalt annars att klarna ändå - det tar bara längre tid.

Poolgiganten

Utloggad Zessan

SV: Brunt vatten osv
« Svar #11 skrivet: december 17, 2017, 12:51:31:31 »
Vi fick en liknande reaktion när vi första gången fyllde vår pool. Järn och mangan från brunnsvattnet fälldes ut, vattnet blev grön-brunt. Men efter några dagar så klarnade det och blev fint igen.

Kolfilter är inte så effektiva om det är järn och mangan som du vill åt. Det finns andra typer av filter för att klara detta, ibland sådana som utnyttjar kaliumpermanganat, ibland sådana som bygger på luftning och att oxidera järnet.

"Klarningsmedel" , avser oftast flockningsmedel, klumpar ihop små partiklar så att de blir stora nog för att fastna i filtret. Har man fått en järnutfällning kan det skynda på processen, men vattnet kommer normalt annars att klarna ändå - det tar bara längre tid.

OK  :) tack.
Men tror ni missuppfattat mig

https://www.badbutiken.se/Forfilter-SPA-alla-modeller/article

Det är sådant filter jag menar.
Det alltså inget filter vi har i spat.

Utloggad Zessan

SV: Brunt vatten osv
« Svar #12 skrivet: december 17, 2017, 12:53:14:14 »
Vattnet är kristallklart både i badet och i "kranen". Kände bara inte igen att man kan använda Kolfilter till Järn&Mangan.
Mangan är ju en kletig historia som borde slamma igen ett kolfilter ganska snabbt tänker jag. Hoppas verkligen att det löser sig för er!
Jo! Men det är alltså inget filter vi har i spat utan detta jag pratar om
https://www.badbutiken.se/Forfilter-SPA-alla-modeller/article

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten osv
« Svar #13 skrivet: december 17, 2017, 16:03:59:59 »
OK  :) tack.
Men tror ni missuppfattat mig

https://www.badbutiken.se/Forfilter-SPA-alla-modeller/article

Det är sådant filter jag menar.
Det alltså inget filter vi har i spat.

Jo men ett sådant litet mini-filter har ingen likhet med ett riktigt järn/mangan-filter. Det kanske som det står reducerar järnhalt något, men har du rejält med järn och mangan i vattnet så förslår det inte långt. Typiska hushållsfilter för järn och mangan är ca 130 cm höga, 25 cm i diameter och har ofta tillsatsanslutning för kaliumpermanganat. Alternativt bygger de på luftning och då måste vattnet stå i en rejäl (200-500 liter eller så) hydrofor eller tank efter luftningen. På en del platser måste man ha det till sitt brunnsvatten. I vårt fall så filtrerar vi inte bort järnet innan fyllning i poolen, men får då acceptera att det tar några extradagar vid första uppfyllning efter att det varit tomt. Vid efterpåfyllning bara för att kompensera för avdunstningen och backspolningsvatten så tappar man så pass lite vatten att man inte får den här fällningseffekten. I ett spa blir det lite annorlunda än i en pool eftersom man byter vattnet oftare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan