CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips till nybörjare mottages gärna :)  (läst 11161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #10 skrivet: juni 07, 2015, 10:21:27:27 »
Jag är tveksam inför elektroniska mätapparater. Visserligen är det bekvämare att läsa av ett värde än att jämföra färger, men om man inte är beredd att betala en rejäl slant för ett proffsinstrument så verkar värdena ofta bli mindre tilförlitliga än vad man mäter manuellt med stickor, tabletter eller droppar. De billiga instrumenten verkar ha stor spridning på värdena.
Jag är av samma åsikt. Vi använder teststickor av fabrikat Aquachek som säljs av bl a Folkpool. Många tycker att stickorna är svåra att läsa av men de fungerar helt ok om man tar sitt vattenprov i ett glas och går in i skuggan och läser av i mer dämpat ljus. Det finns en hel del trådar här om olika (inte helt billiga) instrument som fungerar mycket dåligt. Bra mätinstrument kostar oftast mycket pengar oavsett vilken storhet de ska mäta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2015, 12:07:54:54 »
Jag har också Aquachecks stickor, jag tycker att de är värdelösa när det gäller fritt klor och ph. Dock är de mycket bättre på alkalinitet och cyanursyra än min Scuba.

Vad gäller konstiga värden på elektroniska mätningar har jag mest hört om problem med Aquacheck, alltså den som läser av stickor.

Skulle jag skaffa något nytt nu skulle det nog bli en Lamotte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad RobbanLKPG

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #12 skrivet: juni 21, 2015, 21:20:47:47 »
Nu har jag kört badet ett par veckor och har några funderingar.
Spa´t håller ett lågt PH värde , ca 7,0 , och jag får pytsa i PH+ var 4-5 dag. Sen får det ungefär med samma mellanrum en lite mjölkaktig karaktär. Vad jag läst så kan det vara av för HÖGT PH värde, men jag har alltid för lågt. Jag brukar "lösa" det mjölkaktiga genom att chock-klorera och sedan pytsa i PH+, efter ca 12-24timmar så är vattnet klart igen.

Sen köpte jag mig en doseringsflottör som jag kan lägga i 20g tabletter i, för när jag la dom i filter-insuget så försvann dom på 1,5-2 dagar. Det är väl lite för snabbt?

Ett annat "problem" uppstod när jag skulle ta ut de två filtrena genom filterluckan, då lossnade väldigt mycket skräp från dom och det var ju inte bra. Har ni nått tips på hur jag tar bort dom utan att skita ner allt för mycket?

Utloggad kalle lkpg

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #13 skrivet: juni 23, 2015, 17:40:22:22 »
Nu har jag kört badet ett par veckor och har några funderingar.
Spa´t håller ett lågt PH värde , ca 7,0 , och jag får pytsa i PH+ var 4-5 dag. Sen får det ungefär med samma mellanrum en lite mjölkaktig karaktär. Vad jag läst så kan det vara av för HÖGT PH värde, men jag har alltid för lågt. Jag brukar "lösa" det mjölkaktiga genom att chock-klorera och sedan pytsa i PH+, efter ca 12-24timmar så är vattnet klart igen.

Sen köpte jag mig en doseringsflottör som jag kan lägga i 20g tabletter i, för när jag la dom i filter-insuget så försvann dom på 1,5-2 dagar. Det är väl lite för snabbt?

Ett annat "problem" uppstod när jag skulle ta ut de två filtrena genom filterluckan, då lossnade väldigt mycket skräp från dom och det var ju inte bra. Har ni nått tips på hur jag tar bort dom utan att skita ner allt för mycket?

Va kritisk till PH-resultaten från stickor. Min erfarenhet är att vissa visar betydligt lägre än vad det faktiskt är. Låter som det i ditt fall. Reagentabletter är mer pålitligt.

/Kalle
Arctic Spa Frontier

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag