VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Elektriskt poolskydd  (läst 17145 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #10 skrivet: maj 21, 2015, 11:26:57:57 »
Här ser du problemet. Min duk har 6-7mm stora hål varje 60 cm längs medellinjen, dvs just där som det kommer i kontakt med vatten.
« Senast ändrad: maj 21, 2015, 13:19:13:13 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #11 skrivet: maj 21, 2015, 11:29:19:19 »
Ju mer jag öppnar desto mer vattenvikt samlas över en mindre dukyta...
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #12 skrivet: maj 21, 2015, 11:33:07:07 »
Här kan man se kederlisten i tyg. Den glider suveränt trots att det är gammalt.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Ingvar

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #13 skrivet: maj 21, 2015, 21:23:42:42 »
Verkar vansinnigt med hål i en duk som är avsedd att ligga an mot vattnet. Men jag har sett det förr, och då alltid med problem med massor av vatten ovanpå duken som resultat. Går det inte att täppa för hålen på något sätt?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad jonatanmw

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #14 skrivet: maj 21, 2015, 22:06:11:11 »
Psau, tack för all info...
Var/vem gjorde din duk alternativt var hittar jag reparations-keder??

Utloggad jonatanmw

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #15 skrivet: juli 01, 2015, 22:08:51:51 »
Nu har jag fått sytt nya kanter på skyddet i nylon med försträckta linor!!
Nu orkar motorn lätt dra det ....Tack Psau för all info och hjälp, ovärderligt!!!    O0
Problemet nu är injusteringen jag inte blir klok på...
När skyddet ligger indraget på rullen och man kör ut det över poolen så matas det ut för mycket duk (ca 50-60 cm) efter ca 2-3 m, detta sträcks in igen efter ytterligare några meter men man måste springa och vakta eländet så inget händer med duken.
Vad jag förstår måste man tighta linorna ännu mer om den matar ut för mycket duk helt plötsligt??
Förmodligen skall duken dras ut till ett visst läge över poolen eller vid någon av ändarna  och där tightas linorna??
Har någon koll på denna justering??
 

Utloggad psau

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #16 skrivet: juli 02, 2015, 11:47:18:18 »
Samma problem som jag hade med mitt överdrag, jag har justerat det så att mina linor är sträckta när duken är helt inrullad, ju mer den rullar ut desto bättre balans blir det.

Problemet är att den hoprullade duken har större diameter än den inrullade tråden så egentligen borde snörrullen rulla fortare än duken för att hålla balans...
Det är ju av detta skälet man har gummilinorna som drar in snöret bakom.

Jaja det blev råddigt men ni som har ett likadant skydd förstår förhoppningsvis :-)

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Dimitris76

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #17 skrivet: oktober 10, 2015, 16:17:40:40 »
Här kan man se kederlisten i tyg. Den glider suveränt trots att det är gammalt.

Nu är poolskyddsmekanismen till salu.

Länk till Blocketannonsen: http://www.blocket.se/vi/63172076.htm

Duken var sliten och gick sönder vid demontering. Motorn och styrenheten funkar som den skall. Två nycklar och samtliga beslag medföljer.
Det finns en hel del poolskydd av denna typ installerade rund landet. Någon kan dra nytta av reservdelar eller sy ihop ett nytt överdrag och montera det på din 4x8m pool!

Grejerna finns i Borås. Kom med prisförslag!
« Senast ändrad: oktober 10, 2015, 17:16:27:27 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

DanielStrandh

  • Gäst
DanielStrandh
SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #18 skrivet: juli 21, 2019, 13:41:19:19 »
Hej!

Är det någon som har ett elektriskt överdrag likt det som diskuteras i denna tråden som kan beskriva hur linorna ska ”monteras” snörrullarna?!
Jag blir inte klok på hur detta ska göras. Hur jag än gör så trasslar linorna in sig på ut- eller invägen...

Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med tips och trix för hur detta löses på bästa sätt!

Tack så länge!


Mvh
Daniel

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan