Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elektriskt poolskydd  (läst 17232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonatanmw

Elektriskt poolskydd
« skrivet: maj 17, 2015, 09:19:10:10 »
Är det någon i vårt avlånga land som är bekant med detta poolskydd?
Tror det är från Folkpool , ca 10-15 år gammalt
Jag skulle behöva någon som har koll på hur man justerar det att dra rakt.
Nu drar det lite snett vilket gör att motorn får gå väldigt tungt pga. den jobbar med en sida/draglina till 70 % och 30 på andra.
När skyddet dras av så drar markismotorn som sitter i upprullningsröret(markisrör) åt ena hållet , och när det dras ut över poolen går motorn åt andra hållet, då går det linor dolda i skenorna hela vägen genom skenorna, vänder på ändhjul och tillbaka genom skenorna, upp på upprullningshjulen på röret och skyddet dras över poolen.
Det måste vara något speciellt läge på duken då draglinorna (extremt starka segellinor,3000kg/brottsstyrka) skall justeras in i längd men detta övergår min tankekapacitet.   <hmm>
Har precis monterat ny duk/linor så det är därför det inte riktigt stämmer som det skall....
Har någon haft/har/har kunskap om detta skydd?? eller någon annan ide??

 All hjälp emottages ödmjukast!!!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2015, 10:37:07:07 »
Snygg elinstallation!  :)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad jonatanmw

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2015, 10:46:46:46 »
IP99  O0   hehe, jag var tvungen att få på skyddet för ungarna... elektrikern kommer på tisdag med nyckelbrytaren...
 

Utloggad psau

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2015, 12:18:10:10 »
I närbilden ser det ut som man gjort kederlisten I pvc dvs samma material som duken själv?!?

ISF kommer du få mycket problem kederlisten ska vara gjord I tyg som glider lättare mot aluminium listen pvcduken glider inte alls lika lätt och det är tungt nog som det är redan innan...

Jag har en likadan och den funkar fint om man är noga med att allt dras lika hårt och att kederlisten glider fint I sin skena, regelbundna sprayningar med silicon kör jag med...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad jonatanmw

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2015, 14:29:24:24 »
Hej Psau,
Ja det är draglinorna insydda i kanterna du ser som tjänstgör som "kederlist" och du har helt rätt i att det ligger en hel del friktion mellan pvc/alu. Det gamla såg exakt ut som detta med linorna insydda (25m per sida) men det behövdes som sagt ny duk på skyddet och jag sydde det nya efter denna konstruktion.Mina nya linor kan vara någon millimeter för stor och det är knappt att man klarar dra den utan motor på 2 man... <dontkn>
Det optimala är självklart keder i nylon men jag kom inte på någon lösning i övergången keder/draglina i dukens framkant men har du en ide/bild på detta alt. ny infästning av draglinorna i fronten  lämnar jag givetvis in skyddet och får en kederlist i nylon insydd då detta alla gånger sänker friktionen i skenorna och gör att motorn klarar arbetet. Motorn är en Somfy Sirius 12/70 så styrkan skall räcka även om jag precis var inne på att beställa en 120kn motor men då flyger nog infästningarna i trallen... :o
Har du en bild på detta är jag dig evigt tacksam!!

Utloggad jonatanmw

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2015, 14:49:49:49 »
Gjorde en liten bild om någon annan kanske har en lösning/ide på skarv mellan lina/kederlist.......
« Senast ändrad: maj 17, 2015, 15:03:56:56 av jonatanmw »

Utloggad psau

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2015, 13:31:18:18 »
Jag ska försöka hinna med att fota ikväll....
Min lina är själva kederlisten dvs man har använt en kederlist utan plast listen och istället löper linan där. För att det inte ska dra sig snett eller korva sig har jag satt några stygn mitt på kederlisten längst fram...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad jonatanmw

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2015, 21:03:02:02 »
Aha, tror jag fattar, snöret går som kärna i kedern.......Du vet inte vem som säljer en sådan kederlist eller är den hemmagjord??
Letat runt men hittar bara den med hård PVC-kärna.....

Utloggad Dimitris76

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2015, 14:01:56:56 »
Har precis monterat ny duk/linor

Hej Jonatanmw,

jag har exakt samma motoriserad överdragsystem på min pool. Kederlisterna är i tyg men motorn har det svårt ändå antagligen pga den tunga vattenvolymen som samlas på duken.

Det verkar att duken har med åren stretchad och hänger för lågt in i poolens vatten - istället för att ligga på eller några cm ovanpå vattenytan.

Jag är tvungen att öppna halvvägs vänta en kvart drag lite till, vänta, osv...

Var kan man köpa eller sy ny duk?

Mvh,
Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad psau

SV: Elektriskt poolskydd
« Svar #9 skrivet: maj 21, 2015, 09:46:30:30 »
Hej I mitt fall använde de en vanlig kederlist som de slängde plastkärnan från, tror att den kallades reparationskeder...

Det där med tyngden är ett lite knepigt problem...

Är den för tight mellan sidorna dvs hänger i luften kilas den fast i skenan, låter man den få för mycket vatten på sig tar det tid för vattnet att rinna av när man öppnar....

När jag gjorde ny duk kom jag efter lite experimenterande fram till att när ca 80% av duken flyter på poolen så funkar det bäst och man får akta sig att inte göra dräneringshål i den så den sjunker ner utan som standard var det en trekantig öppning i duken längst fram där spetsen på trekanten var ca 1 cm ovan vatten ytan för dränering när man öppnar men tillräckligt högt upp för att inget vatten skulle rinna tillbaka från poolen till duken.

Om det är en bra konstruktion vet jag inte riktigt men har man väl förstått den och trimmat in den rätt funkar det riktigt bra...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag