VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolen förstörd  (läst 10565 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Affe

Poolen förstörd
« skrivet: april 24, 2010, 17:31:04:04 »
Idag när vi tog bort vinterplåtarna så gjorde en mycket tråkig upptäckt. Plåten i poolväggen har vikt sig längst ner runt ungefär halva poolen. Antar att det är isen som gjort denna skada men tycker det är väldigt konstigt. Skadan i sig tycker jag är mycket märklig. Vinterlåtarna som skyddat poolen har legat på en ram runt poolen och inte belastat poolen på något sätt och vi har ju haft snö som borde ha isolerat mot den värsta kylan. Poolen är en storpool från J & F Fritid 7,6 x 4,5 m som är byggd -07.

Undrar om detta kan täckas av hemförsäkringen? Får inte tag på någon idag då det är lördag. Misstänker att så är inte fallet men vill ändå slänga ut frågan. Och är det någon som vet om man bara kan få tag på de delar som har förstörts? Plåten, linern och ett par stödben är förstörda.
Det är en sorglig dag hemma hos oss idag  :(

Lite bilder på eländet












Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolen förstörd
« Svar #1 skrivet: april 25, 2010, 08:28:02:02 »
Inget kul !!,

Läste en annan tråd "Hjälp isen lyfter poolen" eller liknande http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5238.msg39919#msg39919

Där finns även följande text:
Citera
Liten lägesrapport ang min pool på bilden ovan. Sargen har nu sjunkit tillbaka till marknivå. I poolen finns fortfarande ca en halv meter is så jag vet inte om linern kom i kläm än. Däremot ser jag att plåten i sargen blivit rejält veckad där det inte fanns fritt utrymme upp till trädäcket. Jag återkommer när isen smält.

Med ledning av dina bilder kan du kanske ha råkat u för samma sak...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Deg

SV: Poolen förstörd
« Svar #2 skrivet: april 25, 2010, 20:37:13:13 »
Hmm, inte särskilt roligt  :(
Har ni haft mycket snö på trädäcket ? Fick lite tankar från bilderna som att "kanske hela trädäcket har satt sig i marken" - och tryckt ihop sargen ?
- Hoppas jag har fel  :o
Övertalad delägare i PP-pool 7x3.5x1.5, Klasik B tak, Baquasil. 12m3/h Azur sandfilter o pump. I mellanskåne med bad April-Sep utan värmetillskott (än). Nyfiken på solfångare o vp.

Utloggad Affe

SV: Poolen förstörd
« Svar #3 skrivet: april 25, 2010, 20:52:22:22 »
Ja vi har haft mycket snö på trädäcket. Men om nu trädäcket tyngt ner plåten syns det inget på däcket nu. Har varit under tittat och reglar,plintar och däck ser normalt ut. Och om däcket tynger ner, borde inte skadan synas längst upp på plåten inte längst ner?
Sen att poolen skulle bottenfrysa tror jag inte, men vad vet jag.. Poolväggen ligger kvar i bottenrälsen och linern har inte åkt under rälsen på något ställe. Däremot verkar det som att det läckt från linern, om det var en läcka när jag stängde i höstas eller om det uppstått när poolen kolapsade vet jag inte.



Utloggad zizela

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Bubbel bubbel
    • Visa profil
SV: Poolen förstörd
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2010, 22:31:40:40 »
Jag tycker verkligen synd om dig. Vi har en exakt likadan pool som dig. Hoppas du får ordning på poolen. Sen tycker jag att du ska ringa jf-fritid och berätta vad som hänt dig, vem vet dom kanske kan ge dig tips på vägen.... Lycka till!!!!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen förstörd
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2010, 10:13:07:07 »
Jag gissar att du har/har haft en vattenläcka.
Efter att isen frusit så klämmer den sig fast mot plåten, och tappar du vatten under isen så kommer isens tyngd obevekligen att vecka en så tunn plåt.

Leta alltså en läcka, och fråga SEDAN om försäkringen täcker skador som uppstått p.g.a. av oväntat läckage.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Affe

SV: Poolen förstörd
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2010, 22:21:46:46 »
Jag gissar att du har/har haft en vattenläcka.
Efter att isen frusit så klämmer den sig fast mot plåten, och tappar du vatten under isen så kommer isens tyngd obevekligen att vecka en så tunn plåt.

Leta alltså en läcka, och fråga SEDAN om försäkringen täcker skador som uppstått p.g.a. av oväntat läckage.

Ja det är exakt vad J & F Fritid är övertygad av vad som har hänt. Och det låter som den rimligaste förklaringen.

Jag har pratat med mycket folk den senaste tiden. Jag tog kontakt med Folksam som är mitt försäkringsbolag. De skicka hit en kille som hoppa ner under däcket i 10 sekunder och konstaterade att det är tjälen som har gjort detta. Tryckt upp poolen underifrån. Jag ifrågasätter varför bara plåten gett vika och inga stödben eller någon av de 15 plintar som sitter runt poolen har drabbats. Men det spelar ingen roll, det är tjälen som gjort skadan och det måste finnas tjälbindande material under poolen enligt försäkringsbolagsmannen. 1 meter tjäle säger försäkringsbolagsmannen att det varit denna vinter. Imponerande tycker jag då vi haft ett tjockt snötäcke redan innan den riktiga kylan slog till. Men enligt försäkringen så gäller inte försäkringen om skadan orsakats av tjäle.

Jag tar kontakt med han som gjorde markarbetet. Han jobbar på NCC och sysslar med husgrunder, vägar mm. och han säger att underarbetet kan inte bli bättre än vad det är under våran pool. 1,5 meter är det ner till matjorden som binder tjäle.

Nog om det, jag är mycket glad att fått reda på vad orsaken är och kommer byta ut de delar som är skadade. Förhoppningsvis så ligger jag i plurret igen om några veckor.  :)



Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen förstörd
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2010, 22:35:03:03 »
Det var inte smickrande för Folksam.
Jag tror absolut inte heller på tjäle, under en pool kan det i princip inte bli tjäle (om inte hela poolen bottenfrusit vilket är extremt ovanligt, t.o.m i norrbotten) då vattentempen i botten håller sig på plus året runt, vilkt också håller marken på plusgrader...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Affe

SV: Poolen förstörd
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2010, 17:27:14:14 »
Skadan har utretts av J&F Fritid. Jag beställde nya delar och fick en bra rabatt. Folksam gick med på att betala till slut.
Så allt slutar väldigt bra till slut och delarna till poolen bör dyka upp i slutet av månaden..   ;D
« Senast ändrad: maj 10, 2010, 18:10:46:46 av Affe »

Utloggad poolmannen

SV: Poolen förstörd
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2010, 22:09:31:31 »
kul att det fixade sig  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan