Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Konstgräs!  (läst 12413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Konstgräs!
« Svar #10 skrivet: juli 15, 2006, 01:15:08:08 »
Citera
När jag har dränerat min husgrund har jag varit i kontakt med både Skanska och NCC. Båda sa att det är 0-12 som jag ska ha. När jag ifrågasatte detta eftersom det är mycket fin sand i gruset, sa de att denna typ är enligt svensk byggnorm godkänd som dräneringsmaterial.

Så min fråga är: Är inte 16-32 lite överdrivet som dräneringsmaterial? Skanska och NCC borde väl veta vad de håller på med?
Jag körde med 8-16 singel och det funkar mycket bra  O0

Tycker det låter konstigt att 0-12 kallas för dräneringsgrus skulle nog hellre vilja kalla det stenmjöl.
Skulle man använda detta så borde väl de små hålen i dräneringsslangen täppas igen, eller om dom inte gör det så skulle de minsta kornen komma in i slangen vilket skulle innebära att det skulle bli underminerat runt slangen,
Varför lägger man fiberduk under dräneringsgruset?
 är inte det för att inte det undre materialet ska blanda sig med gruset?

lite funderingar bara  ;)
Angående varför stenmjöl ovanpå isoleringen finns det några fördelar, det blir inga hälavtryck i stenmjölet om det packas ordentligt innan matan vilket kan förekomma om man inte har en väldigt bra isolering (förmodligen rätt så dyr) samt att skarvarna på isoleringen förblir dolda.

Det enda som skulle kunna synas är nog skarven på konstgräset/mattan har själv betongmatta i 2 m bredd skarvad med silvertape och där kan man ana lite av skarven men det är inget som stör mig direkt

Mats_61

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #11 skrivet: juli 15, 2006, 10:24:41:41 »
När jag har dränerat min husgrund har jag varit i kontakt med både Skanska och NCC. Båda sa att det är 0-12 som jag ska ha. När jag ifrågasatte detta eftersom det är mycket fin sand i gruset, sa de att denna typ är enligt svensk byggnorm godkänd som dräneringsmaterial.

Så min fråga är: Är inte 16-32 lite överdrivet som dräneringsmaterial? Skanska och NCC borde väl veta vad de håller på med?
/Poolnovisen


Jag vet inte varför, men svaren du fått är fel, t.o.m om man tittar på NCC's hemsida!
Man använder minst 8/16 för dränering!

Hoppas du inte använde 0/12 som dränmaterial!!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad matsa

SV: Konstgräs!
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2006, 00:16:09:09 »
Ja det låter inte rätt.

Allt som är mellan 0-x är väl eg bärlager då det kan packas stenhårt så det blir som betong.

För att få ett kapillärbrytande lager måste det väl in luft mellan stenarna  :-\ , dvs de mindre fraktionerna måste bort alltså ex 16-32.
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #13 skrivet: juli 17, 2006, 20:33:32:32 »
Efter ha byggt windsurfingbrädor, så vet jag att man kan armera frigolit el styrfoam med glasfiberväv och plast. Blir jättestarkt, vet dock inte om det är ekonomiskt fördelaktigt?
Joakim
poolnisse :)

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #14 skrivet: juli 29, 2006, 14:47:56:56 »
Ja det låter inte rätt.

Allt som är mellan 0-x är väl eg bärlager då det kan packas stenhårt så det blir som betong.

För att få ett kapillärbrytande lager måste det väl in luft mellan stenarna  :-\ , dvs de mindre fraktionerna måste bort alltså ex 16-32.
Det är helt korrekt.
Om man skall följa byggnormen skall stenkrossen tvättas innan det läggs i tex. en husgrund. För att förhindra sanden som naturligt finns i bland stenen kapillärt skall suga upp fukt.
Men dom kraven har man inte när man skall lägga material till dränering.

//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag