Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Konstgräs!  (läst 12426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAnders

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
    • Visa profil
Konstgräs!
« skrivet: maj 08, 2006, 10:39:58:58 »
Har ju tänkt att ha konstgräs under linern på min pool.
Kan man lägga denna direkt under bottenrälsen, eller blir inte det bra?
Tanken var ju i så fall att lägga den även över plattorna som är vid stöden.

Eller är det bättre att lägga den innanför poolväggen?

Som det ser ut nu så har jag laggt 50 mm markisolering och ovanpå det 10cm packade sand.

Mvh
Anders
Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
Som ska stå klar i Juni 2006!

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2006, 09:15:36:36 »
Hej Anders,

Tyvärr så kan jag nog inte hjälpa dig så mycket men jag är också intresserad av frågan! Tänkte dock höra med dig vem gav dig rådet till markisolering? Jag har köpt en pool från Lagunpool och dom menade att det gör ingen som helst skillnad! Däremot så rekomnderade även dom konstgräs under! som jag har förståt det så lägger man den över sanden och viker upp den en bit upp på poolvägen men jag kan ha fel!

Jag har som sagt va frågat säkert 5 olika pool tilverkare och alla säger olika! Riktigt jobbigt.

Min grävare sa till råga på allt att jag inte behöver dränera gropen jag tänkte gräva ner 50 cm och har en sluttning precis brevid! Känns som det borde rinna ner massor av vatten i poolgropen då!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad AAnders

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2006, 09:25:51:51 »

Tänkte dock höra med dig vem gav dig rådet till markisolering? Jag har köpt en pool från Lagunpool och dom menade att det gör ingen som helst skillnad! Däremot så rekomnderade även dom konstgräs under! som jag har förståt det så lägger man den över sanden och viker upp den en bit upp på poolvägen men jag kan ha fel!

Jag har som sagt va frågat säkert 5 olika pool tilverkare och alla säger olika! Riktigt jobbigt.

/quote]


Ja det verkar inte vara någon pooltillverkare som direkt rekomenderar isolering, men jag valde det för att det var så många på detta forum som rekomenderade det. Men det är ju väldigt få här som har samma typ av markisolering.

Jag har inte dränerat under min pool, men marken hos mig består endast av mycket fin sand, så jag tror inte att det behövs.

//Anders
« Senast ändrad: augusti 27, 2006, 18:05:43:43 av Fia »
Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
Som ska stå klar i Juni 2006!

Utloggad raggartufsen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Äntligen sommar !
    • Visa profil
    • sussionline
SV: Konstgräs!
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2006, 09:52:37:37 »

Tänkte dock höra med dig vem gav dig rådet till markisolering? Jag har köpt en pool från Lagunpool och dom menade att det gör ingen som helst skillnad! Däremot så rekomnderade även dom konstgräs under! som jag har förståt det så lägger man den över sanden och viker upp den en bit upp på poolvägen men jag kan ha fel!

Jag har som sagt va frågat säkert 5 olika pool tilverkare och alla säger olika! Riktigt jobbigt.

/quote]

Ja det verkar inte vara någon pooltillverkare som direkt rekomenderar isolering, men jag valde det för att det var så många på detta forum som rekomenderade det. Men det är ju väldigt få här som har samma typ av markisolering.

Jag har inte dränerat under min pool, men marken hos mig består endast av mycket fin sand, så jag tror inte att det behövs.

//Anders

Det trodde tyvärr vi också, men när vi efter vintern nu öppnade luckan i däcket och kikade ner så kunde vi konstatera att hela poolen stog ca ½ m under vatten  >:(
Så nu är den under nerplockning för dränering. Har man inte jobb innan så skaffar man sej när man bygger pool. Fast när det är färdigt och man ligger där i solstolen så är det värt varena minut  ;D
« Senast ändrad: augusti 27, 2006, 18:06:08:08 av Fia »

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2006, 09:57:45:45 »
Låter som man kanske ska satsa dom extra kronorna på dränering! Jag vill inte riskera att plocka ner allt nästa år!  :-\
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2006, 10:44:59:59 »
Dräneringslagret skall vara av så grovt material som möljigt, gärna 16/32.
Har man för fint material, t.ex sand, får man vatten stående i materialet eftersom det inte är kapilärbrytande = tvättsvamp!

jmf två högar, en av sand, en av singel på fuktig mark, sanden drar åt sig vatten (stiger i sanden) singel förblir torrt!

Kast gärna i ett dränrör i singlet, underlättar för vattentransporten till dränbrunnen!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad AAnders

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2006, 10:59:24:24 »
Ingen som vet något om min fråga om konstgräset???

Mvh
Anders
Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
Som ska stå klar i Juni 2006!

Utloggad Fia

SV: Konstgräs!
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2006, 22:10:55:55 »
Vi monterade poolen på en markduk och lade bottenmatta inne i poolen.
Mitt råd, lägg bara "gräset" inne i poolen. Den gör ju ingen nytta utanför.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad AAnders

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2006, 07:05:04:04 »
Vi monterade poolen på en markduk och lade bottenmatta inne i poolen.
Mitt råd, lägg bara "gräset" inne i poolen. Den gör ju ingen nytta utanför.

Hej och tack för ditt svar!

Kör nog så, enda anledningen att lägga den "utanför" var att det skulle vara enklare!

//Anders
Har köpt en J&F Pool 6,1x3,6m
Som ska stå klar i Juni 2006!

Utloggad Poolnovisen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Frågan är om man någonsin kommer bli helt färdig
    • Visa profil
SV: Konstgräs!
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2006, 00:03:35:35 »
Hej! Jag tänkte ta upp detta inlägg igen!

1 Varför lägger man stenmjöl ovanför isoleringsplattorna?
2 Om man köper konstgräs i 2 meters bredd, hur gör man med skarvarna, är det inte risk för att de kommer synas efter ett tag?

3 En liten fundering när det gäller RLA:s svar:
Dräneringslagret skall vara av så grovt material som möljigt, gärna 16/32.
Har man för fint material, t.ex sand, får man vatten stående i materialet eftersom det inte är kapilärbrytande = tvättsvamp!

jmf två högar, en av sand, en av singel på fuktig mark, sanden drar åt sig vatten (stiger i sanden) singel förblir torrt!

Kast gärna i ett dränrör i singlet, underlättar för vattentransporten till dränbrunnen!


När jag har dränerat min husgrund har jag varit i kontakt med både Skanska och NCC. Båda sa att det är 0-12 som jag ska ha. När jag ifrågasatte detta eftersom det är mycket fin sand i gruset, sa de att denna typ är enligt svensk byggnorm godkänd som dräneringsmaterial.

Så min fråga är: Är inte 16-32 lite överdrivet som dräneringsmaterial? Skanska och NCC borde väl veta vad de håller på med?


/Poolnovisen
Primastarpool 4,6X1,05 Byggd sommaren 2006.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag