VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hydro Pro - Förlängningskabel  (läst 1540 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fukad

Hydro Pro - Förlängningskabel
« skrivet: juli 12, 2019, 18:58:32:32 »
Har införskaffat en Hydro-Pro 7 och med kom en förlängningskabel på 10m till displayen.
Mitt problem är att jag vill ha in den i uterummet och dit är det 16m.

Vad tror expertisen om att man köper en till 10m kabel för att sedan sammankoppla dessa för att få 20m?

Tappar jag spänning på den extra biten som gör att displayen inte orkar drivas?

https://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/ovrigt/forlangningskabel-till-display

Det kan sluta med att jag köper och testar bara för att andra ska få veta.

Tacksam om någon kan spekulera fritt i ämnet :)

Med vänlig hälsning, Adam


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Hydro Pro - Förlängningskabel
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2019, 20:21:06:06 »
Kan lova dig att den skulle klara 100 m o mer <antman>

Utloggad Fukad

SV: Hydro Pro - Förlängningskabel
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2019, 21:29:52:52 »
Tack för svar nybujare!

Så du menar att spänningsförlusten blir försumbar över en så kort sträcka?
Intressant, det gör mig onekligen inte mindre sugen på att testa  O0

Utloggad TommyC

SV: Hydro Pro - Förlängningskabel
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2019, 11:25:11:11 »
Jag gissar och tror att det inte går några större strömmar i signalkabeln utan att det just är små "signalströmmar". Någonstans går det dock en gräns när signalen tappar så mycket i amplitud att mottagaren inte kommer att detektera någon signal. Jag tror inte att du kommer i närheten av det problemet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fukad

SV: Hydro Pro - Förlängningskabel
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2019, 17:34:40:40 »
Jag gissar och tror att det inte går några större strömmar i signalkabeln utan att det just är små "signalströmmar".

Tack för svar Tommy!

Jag har nu beställt kabel och ska testa efter semestern. Återkommer med resultat!

Utloggad Fukad

SV: Hydro Pro - Förlängningskabel
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2019, 20:39:00:00 »
Lite återkoppling: Man får med 10m förlängningskabel, jag köpte till 10m extra så totalt 20m.
Dock så behövde jag ca 25m.
Jag valde att skarva de extra 5 metrarna med en EKK-kabel 2,5 mm2. Då fungerade inte styrpanelen  :'(

Jag testade sedan att byta ut EKK-kabeln mot en SKX-kabel 0,75 mm2 (aka lampsladd), detta löste problemet!

Dock får man inte använda för grovt kablage då detta uppenbarligen inte fungerar.

Så som svar på min egen fråga: Ja det går att förlänga, om man använder ett kablagearea som inte är för grovt.

Tack för visat intresse i min problematik!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan