VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips  (läst 5856 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad michell90s

ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« skrivet: november 07, 2016, 13:38:02:02 »
Hej!

Jag står i begrepp att bygga hus och vill bygga pool på tomten så fort huset står klart och vill samtidigt passa på att jämna ut tomten.
Poolen jag har fastnat för är en Ellips Magnelis 3,5 x 7 alternativt 4 x 6. Anledningen till det är att allting som jag behöver följer med i paketet (poolskydd, överdimensionerad pump, uppvärming osv),   den verkar hyffsat lätt att montera och att man inte behöver gjuta platta.
Huset och poolen byggs på sandig morän.

Jag har 3 frågor som jag hoppas på att få svar på av er kunniga poolägare.

1. Vad tycker ni om Ellips pool ? verkar dom seriösa osv? Jag tyckte jag läste om att deras förra bolag konkade.
Är det någon här som har byggt Ellips?
2. Vad kostade er elinstallation av pumpen?
3. Poolen monteras på en tjock isolerande bottenmatta står det. Vad bör jag ha under? räcker det med singel typ 8-16 och sand eller bör man även ha ett bärlager under och i så fall vilken storlek?



Om det är någon som har byggt stålpool av Ellips så dela gärna med er av era erfarenheter!

/Mille

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #1 skrivet: november 07, 2016, 22:03:17:17 »
Kan inte uttala mig om Ellips pool men hade en tanke avs. ditt bygge och det gällde isolering. Även om den mesta värmen försvinner uppåt och genom förångning så tycker jag att du skall lägga ett lager med 100mm isolering nedåt och i väggarna när du ändå är i farten. Det kommer inte kosta många kronor och kan ge dig den där extra graden i poolen som du vill ha tidigt på våren/sent på hösten när din poolvärmare inte riktigt orkar upp till 27-28-grader. Vidare så är det ju även miljövänligt om du kan få ned värmespillet även mitt i sommaren.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erica

SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #2 skrivet: november 20, 2016, 00:59:10:10 »
Instämmer i att isolering är klart vettigt. Energin blir ju inte precis billigare med åren... Vad det gäller elinstallation så gäller det ju mer än bara pumpen. Även uppvärmning (elvärmare eller värmepump (bättre)), liksom belysning skall ju ha el kopplat också. En egen elcentral för poolen är praktiskt, men den får inte sitta inom poolens närområde. Glöm inte att all el till en pool måste gå genom jordfelsbrytare av säkerhetsskäl.

Jag kan tyvärr inget om Ellips pooler, men stålpooler har jag sett. De är säkert praktiska -de verkar inte alltför komplicerade att bygga och rostfritt stål bör ju ha mycket god hållbarhet (dock inte för saltvatten i alla lägen). En nackdel är väl att färgen på rostfritt inte är vad man tänker sig på en pool (de stålpooler jag sett har inte haft någon ytbehandling utan den "rena" rostfria ytan).

Utloggad TommyC

SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #3 skrivet: november 20, 2016, 12:25:00:00 »
Det är stommen som är i stål. Liner används som tätskikt enligt bilderna här: http://www.ellipspool.se/pool/

Instämmer i rådet att isolera!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad michell90s

SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #4 skrivet: december 27, 2016, 20:35:40:40 »
Tack för svar!

Jag bör alltså tilläggsisolera under den  tjocka, isolerande bottenmattan?
Jag tänker absolut köra isolering på sidorna då man kan köpa till formskurna skivor som bara är att trycka in.
Det jag funderade på var vad ni rekommenderar för underlag under själva mattan. Jag vill verkligen försöka undvika att gjuta platta vilket denna inte verkar behöva ha.

Ang elen till poolen så undrar jag vad det kan tänkas gå på om poolen byggs ca 5 meter från huset.

/Mille

Utloggad MathiasS

SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #5 skrivet: december 27, 2016, 22:47:40:40 »
Varför är du så emot en platta? Det är den enklaste delen av poolbygget.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad j-t

SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #6 skrivet: december 28, 2016, 10:01:13:13 »
Jag bör alltså tilläggsisolera under den  tjocka, isolerande bottenmattan?
Jag tänker absolut köra isolering på sidorna då man kan köpa till formskurna skivor som bara är att trycka in.
Det jag funderade på var vad ni rekommenderar för underlag under själva mattan. Jag vill verkligen försöka undvika att gjuta platta vilket denna inte verkar behöva ha.
Den poolen som jag först beställde hade jag lagt 100mm isoleringskivor under 100mm packad stenmjöl och sen skulle mattan komma. Slutade med en annan pool och där gjöt jag en platta istället, vilket hade varit samma jobb med med tillägget på kostnad för armeringsmattan och betongen. Gjuta en platta var busenkelt och skulle jag göra om de så hade jag gjutit en platta från början, enda kluriga är att få ytan jämn men det finns hjälp att få till de för en billig peng.

Ang elen till poolen så undrar jag vad det kan tänkas gå på om poolen byggs ca 5 meter från huset.
Min el kostade ca 8.000 inkl en ny undercentral och då lade jag själv ut alla rören och drog sladden i rören men all inkoppling gjordes av elektriker.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #7 skrivet: december 28, 2016, 12:21:52:52 »
Jag har byggt en Ellips Pool i magnelis 8x4 för 3 år sen och är då jävligt nöjd med den, dom är mycket seriösa.

Jag valde till 50mm cellplast till väggarna, botten packade jag bara 10-15 cm makadam 8-16 och sen ca 5cm stenmjöl som jag drog av botten jämn på, ingen isolering under, bara bottenmattan som följer med i poolpaketet, sen linner.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #8 skrivet: december 30, 2016, 00:18:52:52 »
Varför är du så emot en platta? Det är den enklaste delen av poolbygget.....

Japp, håller med. Framförallt när du skall bygga hus OCH redan vet att du skall ha pool. Samgjut och spara pengar.

Och elinstallation bör du förbereda. Se till att ha plats i elskåpet för säkringar och timer och dra extra elrör redan nu.

Alternativt fixa feta elrör från huvudsäkringsskåpet till ett lämpligt ställe för en ny central som matar poolen.

Jag har inte dragit elen till min pool ännu men har dragit el och installerat för separat central till både garage och källarförråd och min erfarenhet är att har man bara ett ordentligt 50mm kabelrör fram ( + ett separat för eventuellt nätverk, larmkablage, tele mm) så är den pissiga biten med elinstallationer redan löst och det har du alla möjligheter att göra i sammanhanget kostnadsfritt i samband med husbygget om du tänker till lite innan och planerar för det.

Utloggad Björnen65

SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #9 skrivet: januari 09, 2017, 14:43:38:38 »
Hej
Köpte en Pool från Elips, funkade bra med en del undantag. Det som var bra var att allt var med i den offerten man fick. Enkel att montera, byggde själva Poolen på 2 dagar med fastgjutning av trappan. Allt kom samtidigt utom linnern men det sa dom till direkt och det tog 14 dagar extra. Skippa deras isoleringsskivor som är larvigt dyra och du MÅSTE anpassa dom iallafall. Köp på Byggmax så sparar du 5000:- Jag har inte isolerat i botten, bra eller dåligt+ ingen aning Vad jag kunnat läsa mig till är det marginellt. El installation gick på 20` med material. Grävning lika mycket med grus och sand. Övrigt som jag fått köpa till har gått på ca 10´, betong till trappa, fiberduk, mer slang, dränering, brunn. Har även köpt till en liknade matta som man lägger i botten fast något tunnare på sidorna för att det blir lite mjukare och inte direkt på plåt. Jag valde bort betong för stag gjutning och tryckt trä och fick ett avdrag på 3000:- Efteråt tycker jag inte det var värt det. Beloppet var nog verkligt värde men tiden och böket för att få hem  kunde jag undvarat. Men väldigt nöjd med produkten.
Sedan kan jag tycka att servicen var både höga toppar och djupa dalar men extra pluss för deras support när man hade monterings frågor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan