VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips  (läst 5863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #10 skrivet: januari 10, 2017, 22:14:51:51 »
Vanligaste planeringsmissen tror jag är att man tar till för lite utrymme. Det gäller både utrymme invid poolen (t.ex. att lägga poolen precis fram till ett plank eller en vägg så att man inte bekvämt kan gå runt den) och i maskinrummet (så att det går att göra service på ett vettigt sätt). Det som ser ut som gott om plats vid byggets inledning blir ofta snabbt ganska trångt när allting kommer på plats. Det gäller att också tänka på att komponenter och utrustning kan tillkomma, som t.ex. autodossystem, jetstream m.m. om man senare vill ha sådana saker. Och har man planer på att på något sätt bygga in poolen - typ pooltak eller ombyggnad till inomhuspool - så måste ju detta definitivt vara med i planeringen från början, annars kan det bli svårt/omöjligt eller i vart fall kostsamt att åtgärda senare.

El till poolen bör köras via en separat elcentral med egen jordfelsbrytare. Dels underlättar det både planering och service, dels så släcker ett eventuellt fel på poolen inte ned hela huset vilket är mindre roligt.

Man bör inte heller glömma bort att fundera över konsekvenserna av ett eventuellt rörbrott eller annat större haveri på poolsystemet, speciellt med tanke på maskinrummet. En 30-40 kubikmeter vatten som rinner ut kan ju orsaka enorm skada om man inte ordnat så att eventuellt läckagevatten leds bort på lämpligt sätt.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #11 skrivet: januari 12, 2017, 09:26:23:23 »
Jag har en sån pool, men gammal, och vi har bara packat den befintliga sanden som vi hade i marken och det har inte rört sig en millimeter så vitt jag kan se.
Finns ingen anledning att gjuta en platta om du vet att du har bra mark under.
Vi har inte isolerat under men däremot väggarna.
Tror man sparar väldigt lite på att isolera botten, men visst, lite gör det säkert.
Det allra mesta av värmen åker dock uppåt, så har du stram ekonomi så satsa hellre någon tusenlapp på bubbeltäcke som du kan lägga på under den medföljande täckningen (Vilken pooltäckning har ni tänkt köpa?)

Har du bra mark under skulle jag se till att inte gräva ur mer än nödvändigt, och sedan fylla med stemjöl, vattenpacka med padda, och så på med mattan.
Ju djupare du gräver "i onödan" desto större risk för sättningar.

OM du väljer att isolera botten så får du nog räkna med att bara det jobbet tar lika lång tid som resten av poolstommens montering.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #12 skrivet: januari 12, 2017, 09:58:03:03 »
En liten rättelse.
Vi har faktiskt ett hälavtryck i botten, en av mina 2 meter långa poolare som hoppade i poolen (var väl inte helt nykter...) utan att dämpa landningen det minsta.
Med en gjuten sula direkt under bottenmattan så är ju risken för sånt obefintlig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad michell90s

SV: ny på forumet, ska bygga pool. Söker lite tips
« Svar #13 skrivet: mars 14, 2017, 23:51:13:13 »
Tack så jättemycket för alla gedigna svar!
Tror jag aldrig har fått så genomgående svar och tips på något forum förut.

Vi bygger huset och poolen sandig morän som är ca 3 meter över "marknivå" så det verkar vara hyfsat självdränerande.
Var där en blöt dag i höstas och sparkade upp lite jord och under var det helt torrt.
Lite makadam på det och sen stenmjöl?

Jo egen central med JFB ska jag ha.
Anledningen till att jag inte vill gjuta platta är för att jag helt enkelt aldrig har gjort det och att ge sig på det för första gången i samband med poolbygge känns vanskligt. Små marginaler för misstag och förseningar i byggandet.
Har funderar på att samgjuta och samgräva men mycket av pengarna till poolen ligger i oförutsedda kostnader för husbygget som det ser ut nu. Dessutom är det drygt för byggarna att ha ett hål i marken att arbeta runt när anläggarna har dragit.
Men jag ska se till att få ner ett extra rör i marken mot den tänkta platsen för poolen när elektrikerna är där.
Fredde GBG jag Tror att det finns ganska bea med plats i skåpet när det kommer så det borde väl bara vara för dom att smacka upp en timer och en egen JFB till poolen i skåpet?

Tänker planera hela trädgården i så lantligt  medelhavs/toskanskt stuk som det bara går så jag vill inte ha något pooltak då det verkligen inte passar in i miljön runt poolen. 
Mycket att tänka på. Återkommer när jag vet mer.
Tack igen för alla svar!
.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan