Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sönderfruset spabad Swebad Diamant V2, går att rädda?  (läst 699 gånger)

0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kalimac

Sönderfruset spabad Swebad Diamant V2, går att rädda?
« skrivet: mars 22, 2024, 10:07:10:10 »
Hej!

Skriver här i hopp om lite kunnig input i ämnet, själv har jag absolut noll erfarenhet av spabad...

Vi är nyblivna husägare sedan november -23 och med i köpet kom även ett trasigt spabad av märket Swebad Diamant V2. Spabadet är som jag förstår inköpt de senaste åren, men frös sönder då förra ägarna stängde av elen förra vintern då elpriserna steg. Spabadet har därefter stått avstängt med locket på. När jag lyfte på locket såg innandömet helt ut, men det hade kommit in lite vatten och bildats en isskorpa på botten av badet. Jag har inte undersökt rören närmare eller försökt starta badet.

Frågan är om det finns någon utsikt att rädda badet för en rimlig penning? Vad har ni för erfarenhet av frysskador på spabad? Har badet tagit ytterligare skada av att stå avstängt och tomt ytterligare en vinter?

Tacksam för svar!


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sönderfruset spabad Swebad Diamant V2, går att rädda?
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2024, 10:17:50:50 »
Alla SPA-bad ser olika ut under/inuti.
Med lite tur har det inte frusit sönder på så många ställen, och är lätt att komma åt, men det är ju svårt att veta innan man kollat.
Enklast kanske är att ställa upp det på högkant och kolla underifrån hur det ser ut med isolering och rördragning, är rören inskummade och har spruckit inuti skummet kan det vara ett rejält jobb att hitta alla läckorna.
Är det isolerar med vanlig fiberisolering är det betydligt enklare att ta väck isoleringen och se var det läcker.
Jag är ingen reparatör, men om de lämnat det fullt med vatten och det frusit finns nog troligen flera läckage.
Men kolla först hur det är isolerat, är det vanlig fiberisolering så borde det inte vara omöjligt att fixa.
Kolla också om pumphus har frusit, det kostar rätt mycket att byta pumparna om de frusit sönder, det kan ni göra via inspektionsluckan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kalimac

SV: Sönderfruset spabad Swebad Diamant V2, går att rädda?
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2024, 19:09:56:56 »
Tack för svar! Då ska jag inspektera lite närmare. Som jag förstår det hade förra ägarna gjort ett tappert försök att tömma ut vattnet innan de stängde av badet, så det kanske finns hopp.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag